Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automation mot Word i C++


Panzer Division Markus

Rekommendera Poster

Panzer Division Markus

Det här problemet är nog ett generellt automationsproblem, men eftersom jag skrivit det i C++ hamnar det i detta forumet. :)

 

Jag har gjort ett litet testprogram som genererar en bunt Word dokument, antingen för utskrift eller skicka som bifogad fil i mail.

 

Utskriften funkar finfint och worddokumenten blir "personliga", vilket var själva tanken med automationen(alltså att jag gör ett "template" som jag fyller med info i automationen, så att jag får tex 10 doc som börjar med Hej Nisse, Hej Kalle osv).

 

Problemet kommer med mailen. När programmet säger åt word att skicka det via mail kommer det först en fråga om jag vill tillåta ett program att använda min outlook, vilket är OK. Sedan kommer det störiga. För varje mail jag vill skicka kommer denna fråga:

Ett program försöker skicka e-post för din räkning automatiskt. Vill du tillåta detta?

Om detta är oväntat, kan det vara ett virus och du bör välja "Nej".

 

Jag får sedan vänta i några sekunder(ca 5) innan jag kan klicka på ja.

 

Finns det något sätt att gå runt detta meddelandet? Jag har ju redan tillåtit programmet att använda min mail inom en viss tidsrymd.

 

Mycket tacksam för svar.

 

/Markus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att meddelandet kommer från din brandvägg och/eller antivirusprogram? Det flesta antiviruspaket har en inställning som förhindrar eller ställer fråga om utskick av automail, för att förhindra DoS-attacker och andra virusbeteenden, men denna funktion skall gå att bocka av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panzer Division Markus

Det är möjligt att det kommer från antivirus/brandvägg, men det ser ut som att det kommer från outlook.

 

Har bifogat en bild på meddelandet.

 

Funderar på om det finns något annat sätt att göra ett "personligt" massutksick, gärna i anknytning till/mha word, så att jag kan använda "wordmallar" för informationen. Några tips?

 

/Markus

 

[bild bifogad 2005-11-24 15:03:46 av Panzer Division Markus]

[inlägget ändrat 2005-11-24 15:04:52 av Panzer Division Markus]

776335_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Outlook så jag vet inte om det finns någon inställning i den för att sänka säkerheten, men om inte annat så kan du ju pröva med någon annan epostklient som Thunderbird.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panzer Division Markus

Tackar för tipset. Ska testa det.

Hur ändrar man säkerheten i Thunderbird? Finns där möjlighet att sätta vilka program som ska tillåtas ha access till mailfunktioner?

 

/Markus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...