Just nu i M3-nätverket
Jump to content

externhårddisk problem

sutton

Recommended Posts

har 2 st La cie externahårddiskar som efter ett strömavbrott beter sig väldigt konstigt.dom kommer upp i min dator först efter ca en timme

men i enhetshanteraren visas dom under diskenheter. trodde först att det var fel på hårddiskarna men efter att ha provat dom på en annan dator så funkar dom, har formaterat om diskarna men problemet finns kvar.

Kan det ha hänt något med moderkortet? har provat på alla usb portar men ingen funkar.alla andra usb enheter funkar perfekt.

Vad har hänt??

Jag skulle nog prova med att avinstallera drivruterna till USB portarna, det gör du i enhetshanteraren. Starta om datorn (utan hårddiskarna inkopplade) och låt XP på nytt hitta USB portarna och installera drivrutinerna. Koppla sedan in diskarna igen.

Självklart ingen garnti på att det här löser problemet men det går snabbt och enkelt att göra.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

Har provat att avinstalera drivrutinerna, när jag startade upp datorn igen sa den att ny maskinvara har hittats men dom syns fortfarande inte i "min dator" men syns i enhetshanteraren.

vad göra??

-Anders

Konstigt problem. Har jag förstått dig rätt:

1) Diskarna fungerar felfritt.

2) Strömavbrott.

3) Diskarna blir "tillgängliga" först efter någon timme efter start, men funkar helt normalt på en annan dator.

Från "Start" menyn välj "Kör" och skriv in services.msc

Är tjänsten "Plug and Play" igång? Är tjänsten "Removable Storage" ingång?

Om någon av tjänsterna är stoppad prova att starta dem manuellt och sätt dem till automatisk start.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...