Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska man tänka på när man köper nytt grafikkort?


nopasaran

Rekommendera Poster

Hallå! :-)

 

Jag såg att det hade kommit en demo på det nya Need For Speed Most Wanted:

http://www.gamershell.com/download_11487.shtml

 

Vore kul att veta hur det funkar på ditt 9250, kan ju också vara intressant för tråden i sig att se hur ett nytt spel beter sig på 9250.

 

På väg ner... det är kul med 15 Mbit ner i sådana här lägen... :)

Ska kolla hur det ser ut med mitt Radeon 9250.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

[inlägget ändrat 2005-11-23 05:25:16 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla hur det ser ut med mitt Radeon 9250.

 

Need For Speed Most Wanted demo nerladdat, installerat och testat. Jag får ju säga att jag förstår er grafikkortsnördar nu. För inte ser det bra ut inte, inte alls. Det flyter på men ack så dålig grafiken är. Hade jag köpt detta spelet hade jag aldrig spelat det utan ett nytt grafikkort. Så vedervärdigt tycker jag det är. Testat i allt från 640x480 (som installationsprogrammet valde)och uppåt .

 

Jämfört med Need for speed hot Pursuit 2 som jag tycker har bra grafik, men å andra sidan har jag inte sett de spelet med något bättre grafikkort heller. Se nu som ni ställt till det! Nu börjar ju jag att kolla efter nytt grafikkort och det blir ju dyrt... :)

 

Tilläggas bör kanske att jag har Intel Celeron D 2,4 Ghz och 512 i Ram

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-11-23 05:57:17 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se nu som ni ställt till det!

Ledsen för det.. :-)

 

Jag tankade också ner det, och det ställde då in automatiskt värdena längst till vänster (jag har 5900 Ultra 256 MiB, XP 2100+, 768 MiB):

 

Upplösning ....................................640x480 ........800x600 ....1024x768

FSAA (0-3) ........................................0 ....................1 ..............1

Texture filtering (0-2) .........................0 ....................1 ..............1

VSync (off/on) ..................................off ..................off ............off

World level of detail (0-3) ...................1.....................2 ..............3

Road reflection detail (0-2) .................0 ....................1 ..............1

Shadow detail (0-2) ...........................0 ....................1 ..............1

Car geometry detail (low/high)...........low .................high ..........high

Car reflection detail (low/high) ..........low .................high ...........high

Car reflection update rate (0-3) ..........0 .....................1 .............1

Rain effect (off/on) ...........................on ....................on ...........on

Overbright (off/on) ...........................off ....................on ...........on

Visual treatment (low/high) ...............high ................high .........high

 

Först måste jag be om ursäkt för den fula 'grafiken' ovan. :-)

Grundinställningarna är alltså inte särskilt roliga, men med inställningarna i mitten är det ingen större skillnad i spelbarhet, men det ser desto bättre ut. Pga den låga upplösningen har det dock fortfarande en viss 'grynighet' över sig. Att då öka med bibehållna inställningar till 1024x768 går helt ok, och det är väl förmodligen den bästa kompromissen. Om man sedan lägger till något mer, som längst till höger med alla detaljer på världen, börjar det hamna på gränsen till spelbart. Med spelbart menar jag då känslan av koordination och allmänt helhetsintryck. Jag skulle nog ändå hålla mig till den nivån om möjligt, men inte gå över den (spelade förresten med maximal trafik på banorna jag testade).

 

Jag vet inte hur det ser ut på ditt kort, men som jag upplever har de lagt till ganska mycket rörelseoskärpa för att ge en känlsa av fart, och i lägre upplösningar är det inte särskilt njutbart. I kombination med overbright, som verkar vara en sorts hdr-effekt, och reflektioner kan det bli väldigt desorienterande, om man som sagt inte ökar upplösningen.

 

Det är dock väldigt snyggt ju mer man lägger till, men inget jag heller skulle köpa utan ett bättre datorsystem i grunden. Antar att bilspel är extra känsliga eftersom det är konstant rörelse hela tiden? I många andra spel som fps kan man ju ofta genom att byta taktik undvika att det blir alltför intensiva strider och därmed belasta sitt system mindre.

 

Och så tycker jag att det är kul att de i början säger att man inte ska köra så här på gatorna. Varför inte, det gör jag jämt! ;-)

 

/m

[inlägget ändrat 2005-11-23 14:04:33 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så tycker jag att det är kul att de i början säger att man inte ska köra så här på gatorna. Varför inte, det gör jag jämt! ;-)

 

Tänkte själv idag på NFS när en idiot kastade sig av från vänsterfilen och av på avfarten från motorvägen i sista stund. Hade jag suttit i min Lamborghini Murciélago så hade jag kört ifatt dig och prejat dig av vägen din dumme f-n!, tänkte jag.

 

Men kom omgående på andra tankar då bussen min låg på sina maximala 100 km/tim lunkandes i högerfilen och full med passagerare som ville till Lund och inte vara med i en biljakt... :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PNY Verto GeForce FX5500 128MB DDR/PCI/TV-OUT

 

Eftersom du blivit rekommenderad det kortet i Dellforumet sitter det säkert folk där som talar av egen erfarenhet av det. Delldatorer brukar vara lite kinkiga med vad man använder för grejer i dem, men på PNY:s hemsida står det att detta FX5500 faktiskt har blivit utprövat i just, som det verkar, det moderkort som sitter i din Dimension 3000:

 

"* Tested on Intel® Extreme Graphics2 (Intel 865 Chipset)"

http://www.pny.com/products/verto/value/5500pci.asp

 

Kortet de föreslår hos Dell är åtminstone modernare än nämnda Ati 9250, med exempelvis stöd för DX 9.0 (SM 2.0). Och även om den praktiska nyttan av detta kan vara lite tveksamt för ett kort av den kalibern(?), är det nog ändå bara att köra hårt på det. Det är knappast särskilt mkt sämre än många andra alternativ för PCI i alla fall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flaskhalsen heter PCI. Det är PCI som kommer att "fördärva" spelglädjen. Bäst att göra är att köpa nytt moderkort (som passar till lådan) alternativt att köpa "barebone", MED PCI-express-plats, och flytta över CPU, diskar, DVD, minnen och de PCI-kort som går att använda. Tyvärr krävs väl det också en OEM-licens av winXP.

 

Köpa Dell utan grafikplats när man tänker spela "moderna" spel? -GLÖM DET! Tyvärr.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen:

 

Jag har inte pengar till det. Jag förstår att man kan få en bättre dator om man betalar mer. Inte lätt att jobba inom psykiatrin och vara familjeförsörjare....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...