Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska man tänka på när man köper nytt grafikkort?


nopasaran

Rekommendera Poster

Har en rätt ny budget-dator från dell, som jag funderar på att skaffa nytt grafikkort till. Många spel funkar inte som det är nu och så tänkte jag mig tv-out.

 

Är rejäl okunnig på det här med grafikkort, men har för mig att jag läst att det inte finns någon agp port på min dator. Vad betyder det?

 

Dimension 3000 heter datorn och här finns lite mer info om den:

 

http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim3000/en/SM/index.htm

 

 

Vore tacksam för lite goda råd.....

/nopasaran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AGP är en vanlig kontakt där man stoppar ner grafikkort. Enligt dokumentationen du länkar till finns det inte någon sådan kontakt i din dator, det verkar inte heller finnas någon PCI-express som är en annan allt mer vanlig typ av kontakt för grafikkort.

 

Det enda jag ser att datorn har är PCI-kontakter, så då måste du ha ett grafikkort för PCI. Men sådana kort är ovanliga numera och fungerar nog inte bättre med nyare spel än den integrerade grafik du har idag. Att det är integrerat betyder att det är en del av moderkortet och inte kan bytas ut, däremot så kan det troligen inaktiveras i Bios.

 

Så det verkar vara svårt att få det som du vill, om nu min tolkning av den länkade dokumentationen är rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det verkar tyvärr som att den modellen du har köpt inte kan uppgraderas med grafikkort. Grafikkort ansluts nämligen till moderkortet via vad som kallas en buss, och det är antingen en PCI-, AGP- eller PCI Express-anslutning.

 

Pci (utan express) är den äldsta bussen och används i princip inte alls för grafik längre men det finns fortfarande kvar på moderkortet för att t ex kunna ansluta ljudkort. Agp är nyare, från slutet av nittiotalet. men är nu på väg att fasas ut. Pci express är det allra nyaste. Det kom förra året och kommer att användas i de flesta nya datorer de kommande åren.

 

Det här är från en recension av Dimension 3000:

Graphics are definitely the weak spot for the Dimension 3000 as it is for most budget systems. It uses the Intel Extreme 2 integrated graphics which has very limited 3D capabilities. To make matters worse, the system lacks and AGP or PCI-E slot for a graphics upgrade.

 

Som du själv upptäckt saknas alltså de nödvändiga anslutningar som behövs för att kunna stoppa in ett nytt grafikkort.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj, aj det låter inte så bra. Tyvärr så stämmer det nog, känner igen det där med pci. En del spel vägrar starta eftersom det saknas någon slags 3D accelerator. Går det alltså inte att hitta ett grafikkort med 3d, tv-out som funkar med pci?

 

Och det här med bios, är det superavancerat eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det här med bios, är det superavancerat eller?

Bios är inte superavancerat, dit kommer man när man följer anvisningarna som ser ut ungefär så här "Press Del to Enter Setup" på första skärmbilden (vilken tangent man ska trycka varierar). Men i det här sammanhanget så tog jag upp det bara utifall att du skulle få för dig att klämma dit ett grafikkort för PCI i alla fall.

 

Går det alltså inte att hitta ett grafikkort med 3d, tv-out som funkar med pci?

Ingen aning, det finns det andra som kan svara på bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Dell är luriga om man inte ska en dator bara till arbete eller surfing. Många har blivit "lurade" tyvärr!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst funkar ett vanligt PCI-graffo-kort!

Jag har ett själv för att koppla in två extra skärmar!

 

Problemet med PCI-grafikkort är att de (även om de har en massa 3D-stöd) inte funkar "fort enough" (fort nog) för moderna 3D-spel. Har du 5 år gamla spel, eller om du kör moderna spel med "alla mums-mums" avstängda samt 800x600, funkar det. Slår du på anti-aliasing, högre upplösning, och annat "mums-mums" man gärna vill ha, får du typ 10 FPS...

 

Dell-datorer är utmärkta för word och surf!

(Min 5 år gamla XP-burk slår FORTFARANDE Dells spritt nya lågprisburkar!)

 

XP2100+

512 SDRAM

GF4200 AGP

GF440 PCI

Soundblaster Live Digital

 

500GB+ HDD

LG DVD-brännare

Philips CD-brännare.

 

-Visst, burken är "urgammal", men den "levererar" i samma sekund man trycker "RETURN". (Den "tänker" inte!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi opasaren!

Om jag uppfattade Stålis rätt så har ditt moderkort ingen

kontakt(AGP eller PCI-E) så du kan inte sätta in NÅGOT GRAFIKKORT ALLS i dator inte ensen gång ett fx 5200. Nu vet jag inte om du har möjlighet att byta moderkort eller inte. Skulle det gå så kan du köpa grafikkort. Så är den bistra sanningen sorry.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vanliga pci uttag finns ju.

 

Expansion bus PCI, står det i min instruktionsbok.

 

 

Bus speed 33MHz

 

Connectors 3

 

connector size 120 pins

 

conn. data width(max) 32bits

 

 

Så står det också, då borde det väl funka med ett pci-kort eller?

 

Däremot så funderar jag på om jag klarar av att inaktivera det integrerade grafikkortet i BIOS.....

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen skrev:

Problemet med PCI-grafikkort är att de (även om de har en massa 3D-stöd) inte funkar "fort enough" (fort nog) för moderna 3D-spel.

 

Nej idag är de trötta men det fanns förstås en tid när de både räckte och blev över! :-D Sommaren -98 skaffade jag min första 3D-accelerator Voodoo 2, och kolla testet jag ramlade över, två Voodoo 2:or i SLI-koppling... ahh nostalgi!

http://graphics.tomshardware.com/graphic/19980427/chips-02.html

 

Var det nån som trodde att Nvidia var först med SLI? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nopasaran skrev:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114978&cks=PLC

 

Det där kortet borde väl vara lite bättre än mitt integrerade, åtminstone. Det har ju dessutom tv-out.

 

Nej, det hade knappast blivit särskilt mkt bättre... du länkar till ett kort som, precis som det inbyggda Intel Extreme Graphics 2, saknar stöd för shaders helt och hållet. Och detta är en delförklaring till varför många spel inte funkar med ditt inbyggda kort; det är egentligen bara ett DirectX 7.0-kort.

 

Kortet du länkar till, Radeon 7000, har i själva verket ännu sämre hårdvarustöd med avsaknaden av TnL, vilket är ett vanligt krav för även flera år gamla spel (7500 hade däremot TnL). Och vid det här laget är också DX 7.0 flera år gammalt, åtminstone kring fem-sex. I samband med Win XP och dess DX 8.1 år 2001 så kom även dessa shaders med in i bilden. Och samma år utkom Nvidia med Geforce 3 vilket hade hårdvarustöd för shadermodell 1.1.

 

Ett bättre köp än kortet du länkar till hade i så fall detta Radeon 9250 varit för bara lite drygt en hundring extra:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307843&cks=PRL

 

Det kortet har förutom en tv-out även stöd för åtminstone pixelshading 1.4 samt vertexshading 1.1, vilket inte innebär något hårdvarustöd för DX 9.0 (utan snarare 8.1(B)) men som iaf betyder att du hade kunnat börja lira många spel som troligen inte ens kan starta på din dator idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bättre köp än kortet du länkar till hade i så fall detta Radeon 9250 varit för bara lite drygt en hundring extra:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307843&cks=PRL

 

Jag har detta Radeon 9250 fast i AGP-utförande och inte finns det något spel jag inte fått igång. T ex. Need For Speed Hot Pursuit 2 kör jag med 1280x1024 och 32 bitars färg utan några som helst problem. Grafiken är bra och fullt godkänd för dessa pengar. Bättre finns naturligtvis... men inte för de pengarna som sagt.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! :-)

 

Ja, som du förstod kan man uppgradera med pci-grafikkort även fast det saknas både agp/pci express. Ledsen om det var lite oklart, för vad jag syftade på var agp/pcie grafikkort. Det finns alltså pci-kort, och då tycker jag också att det 9250 som RN länkar till i posten här bredvid är det bästa. Här har du Buggys lista på pci-kort:

http://www.buggy.nu/index.php?a=listview2&group=Grafikkort/PCI

 

Men det handlar alltså om en äldre generation kort, de långsammaste grafikkorten i 3D ur den förrförra generationen, och prestandan i nya spel är därefter, som virtuosen beskriver. De verkar finnas mest föra att kunna ersätta trasiga grafkkort i gamla burkar. Turligt nog - eller kanske inte? :-) - är Intel Extreme Graphics 2 en av de sämre integrerade grafiklösningarna, så precis som RN säger kommer du nog att t ex kunna starta spel som inte alls vill gå igång, och du får även förbättrade prestanda i de spel du kan köra idag med ett separat grafikkort som 9250. Så det är helt ok ur den aspekten, bara så länge du är medveten om begränsningarna. Det är alltså en uppgradering i jämförelse med den integrerade grafiken, men i förhållande till dagens spel är det en uppgradering av tveksamt värde.

 

Googlade fram den här testen som kan vara av intresse:

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1409356,00.asp

 

/m

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå! :-)

 

Jag såg att det hade kommit en demo på det nya Need For Speed Most Wanted:

http://www.gamershell.com/download_11487.shtml

 

Vore kul att veta hur det funkar på ditt 9250, kan ju också vara intressant för tråden i sig att se hur ett nytt spel beter sig på 9250.

 

NFS-serien är ju ganska krävande, iaf var NFS Underground det. Ska själv ladda ner det och testa på mitt kort (5900 Ultra), och kan meddela hur det går för mig, men har tyvärr lite problem med en trasig monitor till den datorn, så det är lite bökigt med accessen just nu (skriver det här på en annan dator - såklart!). Fast jag återkommer när jag har testat. :-)

 

/ m

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppats på att hinna dö och avlida om/innan SLI blev populärt igen..

 

;)

 

Skämt åsido, ETT grafikkort borde väl ändå räcka?? [per skärm åtminstone]. Två "extraskärmar" kör jag med GeForce 440PCI, vilka är rena "star-trek" jämfört med 1990-tals-graffokort..

 

Rent generellt som kommer att gälla under "årtusenden" är:

1) VAD skall du göra med datorn.

2) Ytterst avancerade datorspel? -Köp det dyraste som finns!

3) Normala grejor? -Köp "normala" grafikkort!

4) Kontorsgrejor? -Köp "Dell" och liknande nonamegrafik!

 

MVH

Virtuosen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade fram den här testen som kan vara av intresse:

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1409356,00.asp

 

Jag brukar hålla till på bl a Tomshardware och även de har ett test som, illustrerar den i stort sett obefintliga spelprestandan av ett Intel Extreme Graphics 2, t o m i ett lastgammalt spel som Quake 3. För tydlighetens skull nämner jag att det rör sig om kretsen kallad "i865G Integrated" i tabellerna (vilket framgår på annat håll i artikeln). Denna i865G har även blivit jämförd tillsammans med ett Radeon 9200 i stället och har då fått en ojämförligt högre prestanda. Och som referens, som ger lite perspektiv på det hela har de använt ett hederligt gammalt 9800Pro (vilket numera hör till den nedre delen av mellanklassen):

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20030903/integrated_graphics-16.html

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir lite svårt att försöka hjälpa dig där, det blir nämligen bara:

"SESSION TIMED OUT.

Logga in igen."

 

EDIT: Tack förresten för poängen nopasaran! :)

[inlägget ändrat 2005-11-23 04:19:14 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj, ja det blev visst lite knäppt.

 

PNY Verto GeForce FX5500 128MB DDR/PCI/TV-OUT

 

Det där kortet var det jag menade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...