Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Röda ögon


mille

Rekommendera Poster

Vad gör om man får röda ögon eller inte?

Jag har i princip alltid röda ögon även om andra inte har på samma bild.

 

Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör om man får röda ögon eller inte?

 

Pupill-storlek samt hur rakt på blixten man tittar. Ju närmare linsen blixten sitter, desto större risk för röda ögon.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope hade en lampa över mej. Men jag reagarade över den bilden i och med att jag inte kollar in i kameran. Va inne på samma sak som du att man kollade rakt in i kameran och pupill-storleken. Men det stämmer ju inte på den bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt hinner pupillen dra ihop sig något då den utsätts för starkt ljus. Alla människor har inte lika snabba pupiller och är man tex onykter eller påverkad av andra droger, så är dels pupillen större redan från början dels så är den långsammare på att reagera. (Nu säger jag inte att du är påverkad, jag bara beskriver bara vad som kan påverka pupillen).

 

Den röda färgen kommer av att kameran fotograferar näthinnan som är upplyst av någon lampa (vanligen blixten...). Problemet är lätt att lösa, genom att använda extern blixt som placeras ovanpå kameran och som med fördel riktas mot taket, eller tom snett upp bakåt, för att sprida blixtljuset innan det träffar motivet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha rackans nu kom du på mej;). Nää men allvarligt så kan man väl nästan säga att jag har rätt stor pupill då och lite slöa pupiller, lät ju lovande om man blir onykter någon gång. Fast och använda en extern blixt är väl inte så lätt på en vanlig kompakt kamera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast och använda en extern blixt är väl inte så lätt på en vanlig kompakt kamera?

 

Det oftast inte, nej...

 

Många externa blixtar kan dock jobba som slavblixt (dom triggas av den inbyggda blixten) och det kanske hjälper lite? Om inte annat, så ökar det chanserna till bra bilder... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med funktionen "röda ögon reducering" eller nåt sånt. Den får blixten att blixtra lite kort innan bilden tas. Funktionen kanske inte finns på alla kameror dock...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast är det jag som tar bilden så blir jag ju oftast inte me på den men jag kan ju tänka på det när jag fotar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har för mig att brunögda lättare får "röda ögon" än blåögda. Minns inte var jag läste det. I en gml fotobok som jag hoppas hitta vid tillfälle var det tror jag..

Så, är du brunögd?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
stefan wind skrev:

 

Har för mig att brunögda lättare får "röda ögon" än blåögda. Minns inte var jag läste det. I en gml fotobok som jag hoppas hitta vid tillfälle var det tror jag..

 

Stämmer inte. :-)

 

Jag är inte brunögd och nog får jag röda ögon när jag blir fotograferad med blixt.

 

Om nu inte fotografen har en blixt som går att slå i taket t ex. Systemkameror har ju ibland en blixt som går att rikta uppåt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ju faktiskt "lättare får röda ögon" inte aldrig eller så...

Ska försöka leta reda på var jag läste om detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fakta om de röda ögonen;

 

Röda ögon d.v.s. röd punkt i retina (näthinnan) på den fotograferades ögon orsakas av att blixten reflekteras i ögonens blodkärl. Oftast förekommer detta på kameror där blixten och objektivet är monterade nära varandra. Röda ögon uppstår oftare vid fotografering av barn och personer med ljusa ögon

 

Regnbågshinnans (iris) ögonfärg har ingen som helst betydelse för fenomenet "röda ögon".

 

väl mött

 

lasse g

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Djur får också en reflektion i ögonen om blixten slår rakt i ögonen.

Blodkärlen i deras ögon syns inte på samma sätt som hos oss människor.

Kallas visst tapetum lucidum hos djur, som skapar den här reflektionen. Ser ut som en reflex. Ni har säkert sett det.

 

Läs mera på länkarna som jag hittat om fenomenet:

 

http://www.colorpilot.com/redeye_effect.html

 

http://science.howstuffworks.com/question51.htm

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...