Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasig skärm Think Pad 570 - HJÄLP!


suzidus

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har fått en spricka i min Think Pad skärm, utan våld skall tillägas. Nu vill IBM inte låte det gå på garantin och vill ha 11.000 för att byta den. Dyrt tycker jag. Finns det någon som

1) Vet om det kan göras billigare?

2) Vet hur man skall komma förbi garantikrånglet?

3) vet om det kan finnas intresse hos ngn för en bärbar med trasig skärm? Den är köpt nov 99.

 

tacksam snabbt svar, jag är en fattig student med datorbehov!

 

Hälsningar,

 

Suzanne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl minst ett års garanti på tex datorer man köper (nya alltså). Vill de inte fixa det ändå tycker jag du skall ta kontakt med Allmänna reklamations Nämden (ARN) och höra vad de tycker. IBM måste väl kunna bevisa att du varit vårdslös med den eller något.

Om nu, mot förmodan, IBM skulle ha rätt så kan du ju försöka hitta en begagnad skärm (=mkt svårt) men någon kanske har en som gått sönder i ngt anat än skärmen. Annars kan det till och med vara läge att köpa en hel ny dator med den värdeminskning som datorer har idag.

Bärbara är så pass "special" så jag tvivlar på att du kan få tag i en "pirat" skärm tillverkad av någon annan än IBM och som är billigare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Trist att din skärm gått sönder. Jag har arbetat med notebook service i 5 år och tyvärr måste jag säga att en sprucken LCD aldrig går på garantin.

Problemet är att leverantören av LCD skärmar inte ger garanti på spruckna skärmar vilket betyder att IBM i det här fallet får stå för den kostnaden (ca 6000-7000:- inpris). Jag kan däremot rekommendera att du tar kontakt med dit försäkringsbolag för att eventuellt få ersättning. Av erfarenhet så kan jag säga att många som tar detta på hemförsäkringen verkligen får ersättning för spruckna skärmar.

 

Lycka till!

 

/Daniel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...