Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analog överföring video till pc, inget ljud


Mocke35

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har försökt överföra mina "gamla" filmer från en analog videokamera till pc i movie maker. Det fungerar perfekt, men jag får inte med ljudet. Spelar upp i media player Någon som har tips om detta. Mottages tacksamt. /Mocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ger så lite information blir det omöjligt att hjälpa dig. Hur gör du? Vad har du för utrustning? Har du kopplat rätt?

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Tack för svaren.

Jag har kopplat en sladd i videokameran i AV-out och in i datorn med tre förgreningar röd, vit ,gul. (samma som in i tv:n när man tittar på inspelning direkt från kameran). Även provat med S-videokontakten, men då fungerar inte ens videoöverföringen. Sen har jag inte gjort mer än startat movie maker. Behövs det någon separat koppling för ljudet? Nu en dum fråga, hur vet man om man har videokort? Sedan nästa om man lyckas överföra själva filmen, men inte ljudet. Har man videokort då?

I enhetshanteraren finns video-CODEC och äldre videospelningsenheter. Kan detta ha någonting med saken att göra?

Är verkligen novis på detta, men ränar med att lära mig. Tack på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mocke !

Dom kablar du använder är gul= Video, röd= höger ljud, vit= vänster ljud och mono. Har du bara monoljud (ljud i vänster) och datorn tar emot mono då kan sladdarna behöva växlas om.

 

Men troligen är det inte det, och har du ett video eller TV kort har du nog vetat om det så troligen går du in i datorn via grafikkortet och med ljudet via ljudkortet, är det så då kan det ha något med ljudkortet att göra, inställningar eller nåt, du bör nog titta närmare på det.

 

På min hemsida finns det mycket info om hemvideo och teknisk info som handlar om hanteringen i datorn, jag har inte skrivit något om analog signal in i datorn på hemsidan men du kanske ändå kan hitta en del där som du kan ha nytta av.

 

Gå in på http://hem.passagen.se/hemvideo/index.htm och klicka sedan in dig på rubriken "Hemvideo" så kommer du dit / Åke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen!

Provat lite igen utan resultat. TV-kort har jag. Men i movie maker i källan för ljudinsignal finns det många alternativ. Video-in, microphone, Line-in, front line-in, Midi synth, digital-in, "what U hear", Wave. Får inget att fungera. Ljudenheten har jag bara en, så den stämmer. Videoinsignalen måste ju också stämma, för bilden är bra, men sen är det ju det där ljudet...

Skulle det underlätta om jag skulle gå via tv:n eller vanlig video månntro?

Får grunna och experimentera vidare, men goda råd emottages tacksamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte du kan ju prova men det levereras ju samma signal även från TVn så jag tvivlar på att det fungerar bättre, går även ljudet in via TV kortet eller går det via ljudkortet ?? och finns det antenningång på TV kortet ?? / Åke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

I ett annat sammanhang har jag anslutit en microfon till datorn i dag och microfonen är ju analog den också, försökte med anslutningar bak på datorn men fick ingen kontakt så jag gav upp.

Men på en av högtalarna finns också en anslutning för microfon, trodde den bara fungerade mot högtalarna men som sista utväg provade jag och jäklar, problemet löstes ! microfon ljudet gick in i datorn så nu fungerar det, datorn jag har är en Compac.

 

Vet inte om det skulle fungera för dig det är ju annan anslutning och kan vara risk att strömstyrkan in blir fel så jag vågar inte rekommendera dig att prova den här vägen. Ljudsignalen i högtalaren är i alla fall analog /

Åke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Trot eller ej, men nu är det löst. Hur vet jag knappt. Använde ett annat program att fånga videon med (Sonic) och ljudet kom med automatiskt.

Men jag tackar för hjälpen och återkommer v.b. /Mocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra att det blev löst, märkligt ändå att inte Movi Maker tog det men nu vet vi att ljudet i alla fall går in i datorn.

Slutligen bara en fråga, är bra för mig att veta så jag kan anpassa infot på hemsidan !

Har du provat att lägga in filen i Movi Maker efter att du hämtat den med Sonic, och går det i så fall, (kan vara bra att veta för dom som vill redigera i Movi Maker) ?????????

Tackar på förhand för svaret /Åke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Här kommer svaret:

Det går inte att importera filen C:\Documents and Settings\HP_Ägaren\Mina dokument\Mina videor\2005 grease sofie 9 år.mpg eftersom codec-filen som krävs för att spela upp filen inte är installerad på datorn. Avsluta och starta om Windows Movie Maker om du redan har hämtat och installerat codec-filen. Försök sedan importera filen igen.

 

Men jag kan spela upp den i windows media player det har jag provat. Har inte redigerat om den till format för att bränna på vcd el. dvd än, har bara "fångat in" den i mpg-format. Men ska snart kasta mig på det också.

Ha det bra /Mocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog bra det, visste inte att filmerna överfördes till mpg.

Utvecklingen går dock snabbt och man kan inte vara säker på något, rätt vad det är kan nåt ändras med uppgradering / Åke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2005 grease sofie 9 år.mpg

 

Chansar vilt på att det blev mpeg av det :)

 

Men så sant, bäst att prova innan man säger något definitivt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...