Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera hårddisk


Krister E

Rekommendera Poster

Ska sälja min dator och därför formatera hårddisken så att den blir ren från allt mitt skräp.

 

Hur gör man?

 

Jag tror att man kan köra WinXP-skivan och när den kommer till ett visst ställe där XP ska installeras så tar man bort den partitionen ©där XP redan finns installerat, och sedan installerar man XP på en ny partition, eller....?

 

Kan någon tala om hur man bär sig åt för att formatera HD med WinXp-skivan, min diskettstation funkar inte så man kan inte göra någon boot-diskett eller vad det kallas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret och ja, jag vet att det finns massa trådar men jag är egentligen bara osäker på en del av formateringen, och det gäller detta (se bild).

 

I mitt fall så kommer ju en C-partition komma upp, ska jag deleta den och sedan välja den opartitionerade spacen och trycka på ENTER, eller ska jag välja den opartitionerade spacen och trycka på C?

 

Filsystemet ska vara NTFS, eller hur? Det spelar kanske ingen roll om man väljer Quick eller inte?

 

Om ni svarar på dessa två frågor ska jag inte besvära er mer:)

 

[bild bifogad 2005-11-18 18:23:18 av Krister E]

774216_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
I mitt fall så kommer ju en C-partition komma upp, ska jag deleta den och sedan välja den opartitionerade spacen och trycka på ENTER, eller ska jag välja den opartitionerade spacen och trycka på C?

 

Du får plocka bort/deleta den partitionen du har och i nästa steg skapa en ny i den storleken du önskar. Om du nu önskar en stor av hela hårddisken eller att du delar upp den. Upp till dig.

 

Formatera!

 

Filsystemet ska vara NTFS, eller hur? Det spelar kanske ingen roll om man väljer Quick eller inte?

 

NTFS är stabilare och säkrare ur alla synpunkter.

Jag brukar köra den långsammare varianten. Körde någon Quickvariant då gick det undan, men alla programmappar fanns kvar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister E skrev:

 

Ska sälja min dator och därför formatera hårddisken så att den blir ren från allt mitt skräp.

Ska du sälja den med XP? Om inte, så kan du inte formatera hårddisken med XP-skivan utan att samtidigt installera.

 

Vill du tömma hårdisken, så att den vid nästa installation blir betraktad av Windows på samma sätt som en ny hårddisk, då finns gratisprogrammet KillDisk - Hard Drive Eraser.

 

http://www.killdisk.com/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar ingenting, om man tar bort C-partitionen och installerar XP på den opartitionerade enheten då måste det väl bli en ren installation, eftersom C-delen är borta där alla mina program finns?

 

Killdisk verkar fodra en diskett och diskettstationen funkar inte på min gamla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister E skrev:

 

Jag fattar ingenting, om man tar bort C-partitionen och installerar XP på den opartitionerade enheten då måste det väl bli en ren installation, eftersom C-delen är borta där alla mina program finns?

Du har förstått alldeles rätt.

Efter att du tagit bort partition C: måste du skapa en ny partition. Denna formaterar du och installerar XP på. Det är bara att följa instruktionerna som visas på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha,

jag tar bort C:/

trycker på C för att skapa en ny partition på det opartitionerade området, anger storlek (vet ej hur exakt man ska vara eftersom jag vill ha hela HD, men det kanske kommer upp alt, eftersom jag inte vet EXAKT hur stor HD är)

sedan installerar man XP med NTSF-filsystem och volá så har man en ren och fin dator med XP installerat på! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister E skrev:

 

...anger storlek (vet ej hur exakt man ska vara eftersom jag vill ha hela HD, men det kanske kommer upp alt, eftersom jag inte vet EXAKT hur stor HD är) sedan installerar man XP med NTSF-filsystem och volá så har man en ren och fin dator med XP installerat på!

Windows installationsprogram håller reda på hur stor din hårddisk är, så vill du bara göra en partition så anger du samma storlek som du ser för Maximal storlek för den nya partitionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där gick ju åt h-e!

 

Kom till delen där jag ska ta bort C-partionen och sedan partitionera den opartitionerade spacen.

 

Trycker på D för att deleta C-partitionen, då kommer det upp att den delen innehåller vissa filer så man kan inte ta bort den!?

 

Och det opartitionerad området är på 8 MB så det är ju inte så mycket att hurra för.

 

Så med andra ord så funkar det alltså inte att ta bort C, skapa en ny partition på det opart. området, och sedan lägga in XP där.

 

Nu har jag tagit bort dom mesta av mina program manuellt, men i min iver så tog jag tydligen bort drivrutiner till mitt ljudkort (frågetecken i enhetshanteraren) så nu funkar inte ljudet.

 

Jag vet tyvärr inte vad det är för ljudkort eftersom jag inte kan hitta några uppgifter i enhetshanteraren.

Det enda som står i mina papper om datorn är att det är subwoofersystem 2,1 7W RM

 

Finns det några universella drivrutiner som man kan ladda ner så att man får ljudet tillbaka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det opartitionerad området är på 8 MB så det är ju inte så mycket att hurra för.

Men du skickade ju med en bild förut där det står att det opartitionerade området är 4 GB?

 

Har du startat från XP-skivan?

 

Jag vet tyvärr inte vad det är för ljudkort eftersom jag inte kan hitta några uppgifter i enhetshanteraren.

Everest Home brukar kunna klura ut det:

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

 

Killdisk kan laddas ner i en version som ska brännas på CD också (CDn startar man sedan ifrån):

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Alternativ Download Bootable ISO Image of Active@ KillDisk to burn CD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa det där programmet och se vad som händer.

 

Min bild var tagen från en hemsida som visade hur man skulle gå tillväga, så det var inte min HD.

 

Ja, jag körde från XP-skivan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej vad jag ska titta efter körde programmet nu på den här datorn (dvs min nya) och det enda som jag hittade som hade ngt med ljud att göra var detta (se bild).

 

Det säger kanske inte så mycket, eller...?

 

[bild bifogad 2005-11-19 10:50:26 av Krister E]

774392_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det säger kanske inte så mycket, eller...?

 

Hoppa ned ett steg till. Där borde ljudkortet stå eller namnet på det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister E skrev:

 

Trycker på D för att deleta C-partitionen, då kommer det upp att den delen innehåller vissa filer så man kan inte ta bort den!?

Du är på rätt väg. Se dessa bilder:

 

http://tinyurl.com/dms7j

 

http://tinyurl.com/9o7rm

 

Tryck på D och fortsätt enligt kommande fönster. Du får varningen bara för att det finns en tidigare XP-installation där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister E skrev:

 

Det säger kanske inte så mycket, eller...?

en bild säger mer än 1000 ord. :)

Ser ut att vara ett ljudchip integrerat på ditt moderkort.

Har du någon CD för ditt moderkort? Om inte kolla på moderkorttillverkarens support-sida för nerladdning. Vilket moderkort har du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK får se om jag gör detta eller nöjer mig med att ha tagit bort alla mina filer manuellt från datorn.

 

Tack iaf för hjälpen, nu vet jag vad jag ska göra om detta problem skulle uppstå i framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte just på detta med integrerat ljudkort :), jag har Matsonic MS9107C+ och jag har CD, så jag ska köra den, sedan har jag också laddat ner drivrutiner från nätet till Via AC´97 Enhanced Audio Controller, så förhoppningsvis så kommer dessa två stora frågor att lösas nu.

 

Tack för all hjälp allihopa!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...