Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Drivrutiner

edvin

Recommended Posts

Hej!

Jag har en dator med ett Adaptec S-ATA RAID kort (Adaptec 1210) och 2 diskar i. Datorn startar upp som vanligt och fungerar fint med Windows efter att man lagt in drivrutinerna under starten. Men jag har ett problem.

Jag vill inte köra Windows utan Linux. På med medföljande skivan kan jag skapa disketter för Redhat 7.3 och 8. Men jag kör Fedora och det fungerar inte med dessa drivrutiner. Har provat med att läsa in drivrutinerna i Linux utan resultat.

Jag var även inte på Adaptecs hemsida och hittade en nyare drivrutin som jag laddade ner som en .img fil. Det är bara det att hur får jag ut denna på en diskett. Jag provade att bränna den på en CD-skiva med Nero. Visst det var inga probelm. Men jag hittar inget på cd skivan. Jag behöver få ut dessa drivrutiner på en diskett.

Hur går jag till väga? Vill helst kunna köra Linux på datorn i och med att det skulle underlätta för mig när jag skall köra vissa applikationer här hemma.

Är det någon som kan hjälpa mig och har varit ute för detta tidigare???

Mvh

/edvin

Jag provade att under installationen välja den drivrutin du föreslog. Men jag kommer inte vidare i installationen. Fungerar den inte med en RAID konfiguration???

Har du några mer tips vore jag väldigt tacksam

Mvh

Installera S-ATA I Fedora

Hej!

Jag har ett problem. Jag har en dator som jag har installerat ett S-ATA kort från Adaptec (Adaptec 1210 Raid)

Det är bara det att jag får inte detta att fungera. Det finns drivrutiner på CD-skivan till Redhat 7.3 och 8.0. Det finns heller inga drivrutiner till Fedora. Jag har installerat kortet och satt i två diskar på 160 GB. Jag har valt att kopla dom som RAID 0.

Men när jag skall installera Fedora vet jag inte hur jag skall gå till väga. Har provat drivrutinerna från CD:n genom att skriva Linux dd vid promten och sedan försöka att hitta drivrutinera på disketten. Dock utan resultat.

Är det någon som kan hjälpa mig. Jag kör Fedora Core 4. Finns det någon universal drivrutin som man kan använda och hur går jag i så fall till väga. Vore tacksam för svar.

Mvh

edvin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...