Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med dator - dator nätverket !


Kasken69

Rekommendera Poster

Har köpt en Netgear WGT624 Wireless router och den är kopplad till min stationära via kabel. Sedan har jag ett trådlöst nätverkskort Netgear WG511T PCIMCIA i min laptop. Har fått igång så att jag kan surfa trådlöst med min bärbara på nätet och surfa kabeln på min stationära, men nätverket MELLAN datorerna fungerar inte ! Har givetvis delat ut på båda samt kört guiderna på båda och angett samma nätverksnamn (SSID) men det fungerar inte ändå !

 

I den stationära finns både min stationära samt min laptop med, men när jag klickar och ska gå in i in laptop från den stationära står det att den inte är tillgänglig och att jag kanske inte är behörig att använda denna resursen.............

 

Tips ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med brandväggar på datorerna? Stäng av dem och testa.

 

Samma användarnamn och lösenord på båda datorerna?

 

Det finns många sådana här frågor tidigare i Eforum, särskilt i Hemmanätverk, så sök och läs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hmmm ! Har nu suttit i flera timmar och läst i detta forum samt att jag kört guider och kollat av dom tips som finns här men INGET funkar !!!!

Är det NÅGON som kan ge mig ett tips eller som har en länk till någon lathund eller guide !? Ingen som har likande enheter och haft samma problem ? Finns det något program man kan använda ?? HJÄLP !!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har likande enheter och haft samma problem ?

Eftersom det knappast beror på vilken router och trådlöst nätverkskort du har utan snarare på vilka Windows-versioner du har, så borde du kanske tala om det.

 

Jag har inte sett till någon guide/lathund tyvärr, i så fall skulle det vara lättare att svara alla dessa som inte får det lokala nätverket att funka fast de har internet-förbindelse. Men de flesta brukar kunna reda upp det med de tips de får.

 

Om det är Windows XP så ska t ex tjänsten Computer Browser vara igång, samma nätverksprotokoll i båda datorerna, någonstans ska väl Netbios vara valt.

http://support.microsoft.com/kb/318030/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack !

 

Har även kollat detta och JA !

Har XP Home SP2 på den ena samt XP Pro SP2 på den andra......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktiverat gästkontot?

Har för mig någon blev hjälpt av att installera nätverksprotokollet NWLink IPX/SPX och NWLink NetBios. Nätverksprotokollet File and Printer Sharing finns väl också installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...