Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Crossover"-kabel?


GSol

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har använt ett USB-modem som krånglat en del, så jag har nu fått låna ett "vanligt" ZyXEL Prestige 645M ADSL-modem, men tyvärr fick jag bara med en av två nätverkssladdar som skulle följt med.

Jag tänkte då att "nätverkskabel som nätverkskabel, det kan väl inte spela någon roll", så jag tog en gammal kabel jag köpt på claes ohlsson eller något sådant och satte mellan modemet och datorn.

 

Modemet får kontakt med Internetleverantören (i och med att lampan "DSL" lyser), men inte med datorn. Jag är relativt (men inte helt) säker på att mitt nätverkskort fungerar som det ska (helt ny dator, nätverksutgång integrerad i moderkortet). Jag laddade därför ner en manual till modemet på Zyxels hemsida för att se efter vad som kunde vara fel, och där står att läsa att man måste använda en "crossover Ethernet cable".

 

Jag undrar då, vad är det för speciellt med en "crossover"-kabel, hur skiljer den sig från andra nätverkssladdar (har ingen aning om vad för typ av nätverkssladdar jag har liggandes hemma).

 

Mvh

Gustav

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En korsad kabel skiljer sig från en vanlig rak kabel på hur de olika ledarna är dragna mellan kontakterna (se http://en.wikipedia.org/wiki/CAT_5). Man kan lätt skilja på en korsad och en rak kabel genom att jämföra kontakterna. På en rak kabel är de färgade ledningarna i samma ordning, medan de är i lite olika ording på en korsad kabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kablarna inne i 'kabeln' är korsade, varför det även kallas en 'korsad nätverkskabel'. Titta på kontakterna på din 'vanliga' så ser du att respektive färg går till samma stift i bägge ändar. I en korsad så går det till olika stift. (Om man kopplar ihop två datorer direkt, utan switch/hub, så använder man en korsad kabel).

 

Ofta har korsade kavlar röda kontakter, eller så är hela kabeln röd. Detta gällde mer tidigare....nuförtiden har jag sett ett flertal färger på korsade kablar, speciellt på cat-6.

 

--Edit--

Doh, zerblat var lite snabbare :-)

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

[inlägget ändrat 2005-11-17 13:01:17 av Coleburn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...