Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätaggen


Wai is in da haus

Rekommendera Poster

Wai is in da haus

Jag har ett litet problem med nätaggen till min dator. Det är så att den fungerar, men för nån vecka sen har fläkten till den börjat låta hemskt högt. Senast igår lät den som mest, jag känner nästan skrivbordet vibrerar och ändå står datorn på golvet. Det konstiga är att ibland är den som vanligt när man starta datorn, men efter ett tag så börja fläkten låta.

 

Jag undrar nu, finns det nån lösning till detta utan att kosta på sig en ny nätagg, för min kunskap begränsas vid just nätaggen. Jag har ingen aning hur kopplingar ser ut. Vill helst inte bränna resterande dator pga fel koppling.

 

Även om jag måste byta ut den, är det 100% att den nya nätaggen kommer passa till min dator? Jag tittade runt lite på olika webbshopar och det såg ut som det fanns olika storlekar.

Min dator är förresten en HP-dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå att byta ut fläkten i nätagget. men det innebär i sin tur att man bryter plomberingen på nätagget och om man inte vet vad man gör kan man säkert riskera att få stötar osv. är du utbildad i elektriker så får du säkert göra det men jag tvivlar på att man får det annars.

 

med ett annat perspektiv så är ett agg inte så dyrt heller. 2-300 för ett lågbudgetagg och då är de helt ok. kör själv med ett sånt och det har fungerat finfint.

 

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wai is in da haus

ok, så byta fläkt kan uteslutas

 

så till min följdfråga

vad ska jag tänka på när jag köper/byter nätaggen. finns det olika, eller kan jag använda vilken som helst? jag kollade lite komplett.se och där verkar det finnas 20 eller 24 pinnar och uteffekten är olika på olika nätaggar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
vad ska jag tänka på när jag köper/byter nätaggen. finns det olika, eller kan jag använda vilken som helst? jag kollade lite komplett.se och där verkar det finnas 20 eller 24 pinnar och uteffekten är olika på olika nätaggar

 

Köp ett nätagg med samma effekt som du har nu.

 

Att byta nätagg är inte svårt. Fyra skruvar där bak, som du skruvar av. Sedan rycker du sladdarna från hårddiskar, diskettstation och CD/DVD samt den stora lite bredare från moderkortet.

 

Tänk på att hålla i nätagget stadigt när du lossar skruvarna. Annars finns risken att det faller ned och slår av CPU-fläkt/flänsen om den sticker ut en bit under till. Jag har nämligen varit millimetrar ifrån att råka ut för det själv.

 

Om det är 20 - 24 pinnars kan du räkna om du plockar av den bredare kontakten från moderkortet. Vet inte om det står någonstans på nätagget eller rent av i manualen för datorn/moderkortet. Ring supporten för datorn är kanske säkrare. Du har ju en märkesdator. Kanske de kan skicka dig ett nytt på garantin eller så. Om garantin inte gått ut, förstås.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...