Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad heter "ljushyad" på engelska?


Prophecy

Rekommendera Poster

Jag letar efter det engelska ordet för en vit man/kvinna. Alltså någon som är ljushyad. Jag trodde att det hette typ "cocation", men det var visst fel. Någon som vet? Konstig fråga absolut, men jag kan inte släppa det. =)

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK! Det var nog den enda stavningen jag inte hade provat känns det som! Då kan man sova lugnt inatt också då! =)

 

Poäng för det!

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara påpeka att "Caucasian" alltså refererar till den vita rasen (*rys*). Om man vill beskriva någons hudfärg (snarare än deras rastillhörighet), säger man "fair skinned".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det känner jag till. Jag har funderat på detta tidigare, och hörde nu på CSI att de sa "caucasian male, age...." och skulle se hur det stavades.

 

LizardKng - engelskt icq-fönster, det borde klassas som fusk! Vet inte längre om du förtjänar någon poäng! :D

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte göra anspråk på att vara amerikan :) Men mitt iCQ-fönster säger att "caucasian and fair-skinned can be used interchangably". Caucasian refererar till rasen men används på samma sätt som fair skinned.

 

En gissning är att det finns rätt stora lokala variationer. Kommer man till Blattnicksele och pratar om en "svenne" blir kanske folk rätt frågande :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"caucasian and fair-skinned can be used interchangably"

Helt riktigt. Caucasian är nog termen som jag själv använder men det beror lite på sammanhanget. Caucasian är i mina öron mer formellt, har aldrig hört t ex en polis säga "fair-skinned".

 

Att caucasian är ett dumt begrepp på samma sätt som neger är en annan sak men den har vi väl diskuterat tidigare här på eforum så det kan vi ju lämna därhän.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som halvamerikan så instämmer jag med zerblats svar. Man kan ju faktiskt vara ljushyad utan att vara "Caucasian" så det hela beror på sammanhanget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är egentligen "caucasian"? Är det alla vilka vita människor som helst eller är det amerikaner med anglo-saxiskt (eller vad det kan vara) ursprung.

 

Det finns väl "african-american", "caucasian", "asian" och en massa andra *-american. Räknas då tex en ryss som från öster om uralbergen som "asian" eller "caucasian"? Blir han kanske "russian-american"?

 

 

 

Förresten. Vad var motiveringen bakom anmälan på första inlägget i tråden?

[Nu lät det som att jag trodde att Anjuna hade gjort anmälan, men jag undrade bara i största allmänhet]

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-17 18:32:21 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var motiveringen bakom anmälan på första inlägget i tråden?

Jag föreslog moderatorn att flytta tråden till forumet för Språkvård eftersom det finns många tidigare trådar där om översättning av ord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian

A member of the contested anthropological Caucasian race (generically, in the United States it is often used to refer to members of the "white" "racial" group)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_race

The term Caucasian race is used almost exclusively in North America to refer collectively to people whose ancestry can be traced back to Europe, North Africa, the Middle East, South Asia and parts of Central Asia. In the United States, it is currently used primarily as a distinction loosely based on skin color alone for a group commonly refered to as Whites, as defined by the American government and census bureau. It was once considered a useful taxonomical categorization of human racial groups based on a presumed common geographic, linguistic, and/or genetic origin.

 

The term itself derives from measurements in craniology from the 19th century, and its name stems from the region of the Caucasus mountains, itself imagined to be the location from which Noah's son Japheth, traditional Biblical ancestor of the Europeans, established his tribe prior to its supposed migration into Europe.

 

Caucasoid is a term used in physical anthropology to refer to people falling within a certain range of anthropometric measurements.

 

In the British Isles, "Caucasian" follows the North American definition, but in continental Europe, "Caucasian" currently refers almost exclusively to people who are from the Caucasus.

 

In New Zealand the term Caucasian is the most prevalent term for white people other than Pākehā. Caucasian is most often used in official forms or in news articles, whereas pākehā is more common in general language.

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2005-11-18 11:15:21 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...