Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

långsam uppkoppling?


Rickard

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett 33.6 modem, betyder inte det att nedladdnings hastigheten borde ligga runt 33 kb/sek ? Jag kommer sällan över 1 kb/sek, är det normalt?

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33.6 står inte för kb/s utan för 33.6 kilobits. Det går 8 bits på 1 byte, vilket innebär en teoretisk hastighet på 4.2 kb/s.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att modemet kan ge en teoretisk fart på 4.2kb/s betyder inte att det går så fort.

Internetleverantörens förbindelser ut på internet, hastigheten hos den "webbplats" du besöker, ju fler som är där samtidigt dessto långsammare går det.

Och så kvaliten på din tråd till telefonstationen, ju längre och ju fler störningar dessto långsammare kör modemet.

Har du ett modem med display (tex PowerBit Office Extern) kan du hela tiden se modemhastigheten, tex just nu 46.6kb/s för mitt 56kb/s modem och i varje fall se om förbindelsen till leverantörens modempool är normal.

Som mest har jag haft 5.0kByte/s (http://ftp.sunet.se) med telia, har den uppfattningen att det gick långsammare med tele2.

Det finns också en hastighet i datorn som har betydelse, unde kontrollpanelen, modem. Den bör vara 57600 eller 115200 för bra fart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...