Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Noggrannhet


Myglaren

Rekommendera Poster

Hej! Jag håller på med ett projekt där med hjäpla av gps och sensorer ska bestämma positionen. Min fråga är nu, om jag gör kontinuerliga mätningar, hur noggranna kommer dom att vara? dvs, om jag mäter vid tidpunkt 1, vid tidpunkt 2 hur nära punkt 1 kan jag anta att den är då ? Anatag att jag står still! /Johan Nybörjare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på väder och antal tillgängliga satelliter, allt från några enstaka meter till 50-100 meter.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-16 21:43:10 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Sebbe.Wigmo

Nja, tycker nog att man behöver utveckla ett sådant svar lite mera.

Till att börja med har det med GPS mottagaren att göra.

 

Den måste t.ex. kunna ta emot signaler från flera satelliter samtidigt sk. parallell mottagare finns från 4-12. 12 är egentligen onödigt många, så många finns inte tillgängliga samtidigt iaf.

 

Sen är DGPS en viktig faktor om man är ute efter god noggrannhet

D står för differentiell och innebär att man tar emot en korrektion parallelt med GPS signalen (positionen) som höjer noggrannheten en hel del.

 

Sen beror det ju på vad man menar med noggrannhet och vilka krav man ställer. Normalt brukar GPS noggrannhet anges i 2dRMS = 95% av tiden.

Ex. 15m noggranhet 2dRMS, vilket är normalt för en vanlig gps, innebär att om man plottar alla positioner GPS:en uppger så ligger 95 av 100 inom en radie på 15m från den rätta positionen.

 

DGPS kan höja noggrannheten till kanske 5-10m 2dRMS

 

Inte nog med det, det finns i de flesta kvalitetsmottagare ett sk. "Kalman-filter" soom sorterar bort orimliga förflyttningar och på så sätt höjer noggrannheten. Detta är särskilt användbart i en GPS som är stilla.

 

Men som Mr Andersson säger så kan felet vara upp till 100m i extrema fall.

 

Vad du bör göra är att "spela in" positionerna från en GPS under en längre tid och ta ett medelvärde av de t.ex. 95% mest samlade positionerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En GPS säger sig väl ha en noggranhet på +/- 15 meter innan det extra stödet EGNOSS startat upp någon gång i år (då måste givetvis GPS stöda EGNOSS). Med EGNOSS ska det väl vara 2-3 meter i 95'5 av mätningarna eller så.

 

Med ett antal punkter uppmätta kring punkten man vill ha ut den exakta positionen på kan man nog triangulera fram en noggrann uppskattning av positionen man vill åt.

 

Eller om man har en avancerat GPS så borde den klara av det själv, precis som Sebbe.Wigmo säger, under tid samla värden och räkna fram ett medel/en exakt position.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nu antog jag att det handlade om vanlig GPS. Lägger man till DGPS och dessutom med egna lokala radiofyrar så kommer man ner på cm-precision, om inte mm.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sebbe.Wigmo

Ja jag gick kanske händelserna i förväg

men det är ju faktiskt inte ovanligt med GPS som stödjer WAAS idag (vet inte om systemet är i drift i skandinavien ännu?)

Har bara provat gammal hederlig IALA DGPS och RDS DGPS

 

Sen måste jag fråga Monshi, är EGNOS ett stöd till GPS? Jag trodde det var ett helt nytt system, GPS, GLONASS, EGNOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den måste t.ex. kunna ta emot signaler från flera satelliter samtidigt sk. parallell mottagare finns från 4-12. 12 är egentligen onödigt många, så många finns inte tillgängliga samtidigt iaf.

 

I bussarna jag kör så kan man gå in i menyerna i GPS-apparaten som sköter allt med skyltning, hållplatsangivelse och påminnelselarm om att det är avgångstid och då visar den att den har kontakt med 10 satelliter, ibland 11. Men det är kanske ingen vanlig GPS-mottagare utan en något förfinad, vad vet jag?

 

C90 heter datorn.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2006-03-02 01:30:09 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sebbe.Wigmo

Hej Bosse

 

Det stämmer att det mycket väl kan vara 10-11 "synliga" satelliter, jag uttryckte mig lite dumt.

Alla satelliter syns så fort de är ovanför horisonten men de blir inte _användbara_ förrens de når en viss elevation (höjd över horisonten).

Kommer inte ihåg normalt värde men ca 10° tror jag.

Innan det är vinkeln och därmed störningarna = felet för stort.

 

Har man DGPS kan man minska elevationsgränsen något eftersom DGPSen korrigerar det ökade felet.

 

Förmodligen kan du i er GPS även se vilka av de synliga satelliterna som mottagaren accepterat och tar emot information från.

 

Vet inte hur det blir ex. vid ekvatorn, där kanske det kan finnas 12 användbara satelliter samtidigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av vad jag läst, ska dock betona att jag är en novis inom området, så är WAAS ett system som bidrar till ökad noggranhet i USA men ej Europa. I Europa kallas motsvarande system för EGNOS och ska vara en sammanlänkning av positionsdata från GPS och GLONASS.

 

EGNOS skulle vara igång i slutet av förra året med jag har inte sett något som säger att det är igång. Att det (eventuellt) inte är igång ään kanske är en effekt av att GLONASS för tillfället ej har full funktion i sitt system, några till satelliter krävs där.

 

GPS-mottagare med stöd för EGNOS finns att köpa från ex.v. Garmin.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...