Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchangeserver som orsakar timeout, vad göra?


-HA-

Rekommendera Poster

Hej,

 

har en nöt som jag hoppas på att få hjälp att knäcka!

 

Problemet ligger i när det skickas ett mail från min exchangeserver (2000) till en annan exchangeserver i en annan domän så går inte mailet fram som det ska. Detta inträffar ENBART mot ett specifikt företag!

 

Jag har varit i kontakt med mottagande admin men han hävdar att det ser bra ut på hans sida och problemet således ligger hos mig.

 

Detta är en loggfil som jag fått av mottagande admin:

 

Nov 12 11:45:34 mx01 postfix/cleanup[77624]: 396D2DB64L: entry_time=1131792334.053361 Nov 12 11:45:34 mx01 postfix/smtpd[77584]: 396D2DB64L: helo=xx.xxx.se Nov 12 11:45:34 mx01 postfix/smtpd[77584]: 396D2DB64L: client=srv05.xxx.se[yyy.yy.yy.y] untrusted=1 Nov 12 11:45:34 mx01 postfix/cleanup[77624]: 396D2DB64L: subject=VB: "ämne" Nov 12 11:45:34 mx01 postfix/cleanup[77624]: 396D2DB64L: message-id=<BE8219394925AB48A01555A6AF8806AB61808F@srv05.xxx.local>

Nov 12 11:55:39 mx01 postfix/smtpd[77584]: 396D2DB64L: aborting smtp session, timeout after DATA from srv05.xxx.se[yyy.yy.yy.y]

 

 

Han skriver även: "Vad vi kan se i det fall då det varit problem är att er mailserver initierar en överföring av mail men aldrig fullföljer den, utan att vår mailserver 10 minuter senare gör en abort, se nedanstående utdrag ur loggfil. ellan 11:45 och 11:55 har ingen information tagits emot från er mailserver och därför görs en abort. Om ni skulle haft en långsam anslutning så att det tar längre tid än 10 minuter att skicka hela mailet görs det ingen abort så länge det inte gått mer än 10 minuter utan att vi emottagit data från er mailserver. Vi gjorde också initialt ett försök med 20 minuters timeout men det hade ingen effekt."

 

 

Önskar uppslag på vad att kontrollera och/eller korrigera!

 

Tacksam för svar...

 

/H.

 

ps:Håller tråden under uppsikt kan nämnas så snabba svar uppskattas!

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-16 09:15:14 av -HA-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag skulle kolla på min brandvägg och ev SMTP-relay el filter (antivirus el antispam) om jag va dig.

Hade själv en mycket märklig incident med en ISA som inte ville släppa igenom vissa mail, det visade sig efter många om och långa Netmonitor att punkten (.) som avslutar SMTP-sessionen filtrerades bort. Slog av SMTP-filtret i ISA och då funkar allt som det ska, slår på SMTP-filtret igen och hör o häpna, det funkar fortfarande. Nej det va inte riktigt bara jag som fått en knäpp, vi va 2 hyfsat rutienrade Exchangekonsulter som såg detta (varav en visst är MVP).

Berätta gärna lösningen, jag är mycket nyfiken.

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...