Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videokamera med hög fps


Betterlead

Rekommendera Poster

Jag letar efter en videokamera som har en så pass hög "fps" så att jag kan detaljstudera en golfsving. Kanske upp till 100 rutor/s behövs.

 

Någon som har bra tips om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Icke-standard kameror, för t.ex forskning vill du inte ens veta vad de kostar.

 

Den standardfunktion som finns i bättre vanliga kameror är "non-interlace scan".

 

De tar 50 kompletta bilder varje sekund.

 

Vanliga kameror tar bara 25 kompletta bilder per sekund. På sätt och vis tar de 50 bilder, men varannan bild tar jämna bildrader och varannan tar udda. Så man behöver två bilder för att få en komplett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig kamera tar aldrig en komplett bild, de tar alltid "halvbilder" (omväxlande udda eller jämna linjer) 50 ggr/sekund i PAL. Tittar man på två intilliggande linjer kommer det att vara fångade med 1/50-dels sekund skillnad - man får därför aldrig en komplett bild, inte ens om man lägger ihop två på varandra efterföljande "fields".

 

Progressive scan tar enbart kompletta bilder och då 25 gånger/sekund.

 

Detta för vanlig PAL.

 

[inlägget ändrat 2006-01-03 08:48:41 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det verkligen?

Interlace scan ger ju 25 hela bilder/sek, men varannan rad har lite olika ålder.

 

Enligt dig har non-interlace scan också 25 hela bilder/sek, men alla rader är från samma ögonblick.

 

Då är det samma informationstakt (rader/sek) för dessa två signaler.

 

Men interlace scan hittades ju på för att det blev lite för ryckigt med 25 bilder/sek, det är ju ett knep för att åstadkomma 50 bilder/sek för ögat men men halva informationstakten.

 

I alla händelser tror jag att non-interlace är bra för att analysera golfslag, eftersom hela bilden är från samma ögonblick. Måhända är det bra nog.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interlace scan ger ju 25 hela bilder/sek, men varannan rad har lite olika ålder.

 

Om man med det menar en komplett bild, så javisst. Det som händer är (som jag skrev) att man tar två halvbilder med 1/50-dels sekund däremellan. Jag kallar inte det en komplett bild men det är väl kanske mest av akademiskt intresse :)

 

Enligt dig har non-interlace scan också 25 hela bilder/sek, men alla rader är från samma ögonblick.

 

Ta bort ordet "också" så håller jag med.

 

I alla händelser tror jag att non-interlace är bra för att analysera golfslag, eftersom hela bilden är från samma ögonblick. Måhända är det bra nog.

 

Vore intressant att testa. För en golfsving är man knappast speciellt intresserad av speciellt hög upplösning i bilden, snarare att fånga händelser med så hög frekvens som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Interlace scan ger ju 25 hela bilder/sek, men varannan rad

>>har lite olika ålder.

 

>Om man med det menar en komplett bild, så javisst. Det som händer

>är (som jag skrev) att man tar två halvbilder med 1/50-dels sekund >däremellan. Jag kallar inte det en komplett bild men det är väl

>kanske mest av akademiskt intresse :)

 

Jag avsåg (lite otydligt) att två halvbilder blir en komplett bild, dvs man får 25 kompletta bilder/sek men interlace scan.

 

>> Enligt dig har non-interlace scan också 25 hela bilder/sek, men

>>alla rader är från samma ögonblick.

 

>Ta bort ordet "också" så håller jag med.

 

Jag tror (men är inte säker) att man med non-interlace scan får 50 kompletta bilder/sek, dvs dubbel informationstakt till videobandet.

 

Du tror (eller vet) att man får 25 kompletta bilder med såväl interlace som non-interlace scan.

 

I alla händelser verkar non-interlace scan bättre för golf-svings-analyser.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror (eller vet) att man får 25 kompletta bilder med såväl interlace som non-interlace scan.

 

Om vi pratar PAL så ja.

 

Hur vet man om man verkligen vet eller bara tror att man vet? Tror man då eller vet man? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Hur vet man om man verkligen vet eller bara tror att man

> vet? Tror man då eller vet man?

 

Djupa tankar ...

Om man ser ett grönt äpple, vet man då att det är ett äpple och att det faktiskt är grönt ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst på lite mer så måste jag erkänna att jag har haft fel.

 

Jämför man t ex 720p och 1080i så läser 720p hela bilden dubbelt så ofta, 1080i läser "halvbilder".

 

720p har alltså bättre upplösning i "tiden" medans 1080i har bättre upplösning "vertikalt" (nå, kan debatteras).

 

Men en videokamera som spelar in med progressiv scan, vad spelar den in? Om den spelar in 50 kompletta bilder/sekund BORDE det ju behövas dubbla bandbredden. Blir det så? Formaten kan man ju skriva som XXX/25p, XXX/50i, XXX/50p vilket alla tre borde vara rätt olika. 25p och 50i borde kunna rymmas inom samma bandbredd, 50p borde ta dubbelt så mycket.

 

Får forska vidare...

 

[inlägget ändrat 2006-01-23 10:39:20 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion det här skapade, men skulle ni kunna ge mig några råd om val av kamera? Jag har ganska dåliga kunskaper om det här med tekniken utan vet alltså bara att min gamla Sony PC3 är en jättebra DV-kamera att filma allt möjligt med utom att sedan just detaljgranska händelser i en golfsving. Svingen/golfklubban går så fort vid impact att den slowmotionfunktion (så kan jag ju kalla det helt ovetenskapligt) som min Sony besitter inte alls duger.

 

Helst hade jag velat ha en typ av HDD- eller minneskortskamera för att slippa DV-banden, men det finns väl knappast något sådant på marknaden till rimliga pengar. Med rimliga pengar menar jag ca 8-12 lakan. Dock, jag köper gärna en begagnad bandkamera om det är det vettigaste alternativet.

 

Vad sägs?

 

[inlägget ändrat 2006-01-23 11:28:15 av Betterlead]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svingen/golfklubban går så fort vid impact att den slowmotionfunktion (så kan jag ju kalla det helt ovetenskapligt) som min Sony besitter inte alls duger.

 

Hur fungerar den (slowmotionfunktionen)?

 

Har du provat att använda slowmotionfunktion i nåt videoredigeringsprogram? Det blir ju inte alls som slowmotion "på riktigt" men inte heller helt oanvändbart.

 

Kameratips:

 

http://www.dvxuser.com/articles/HVX200/

 

(PAL-versionen borde rimligtvis ge 50p)

Det blir en dyr golfsving! (64900:- på Scandinavianphoto).

 

Lite andra tips:

 

http://digitalvideo.fpgroup.se/arkiv/digitalvideo20040908.asp#1

http://hd24.com/digital_slow_motion_101.htm

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-23 12:37:42 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Jag har en Panasonic GS400, den kan ta 25 hela bildrutor per sekund.

 

http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-PV-GS400-Camcorder-Review.htm

 

Ska se om jag får tid att fixa ett exempel på hur det kan de ut.. Jag får väl gå ner i källaren och leta rätt på morbror Julles gamla golfklubbor. ;-)

 

Återkommer isåfall.

 

 

Sephryton_________________________

http://www.fria-bilder.se | http://www.lundberg.pp.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

OK jag vet, en gammal fråga men jag skriver hit ett tips i alla fall :)

 

Alldeles nya Sony HDR-HC3 (ska visst kunna levereras i maj enligt en annons):

 

"By increasing the record rate from 60 fields per second (fps) to 240 fps for 3 seconds allowing you to capture 3 seconds of fast motion and play the video back in 12 seconds. This is great for analyzing a golf swing or a viewing a bird in flight."

 

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/en/-/USD/SY_DisplayProductInformation-Start?CategoryName=&ProductSKU=HDRHC3&TabName=feature&var2=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...