Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google censurerar


Meme

Rekommendera Poster

Jag vet inte om detta är något nytt eller inte men det är första gången jag råkat ut för det.

 

Satt och sökte på google.se och fick plötsligt upp detta:

 

Som reaktion på ett klagomål som stödjer sig på USA:s lag "Digital Millennium Copyright Act" (DMCA), har vi tagit bort 3 resultat från den här sidan. Om du vill kan du läsa det DMCA-relaterade klagomålet som orsakade borttagningen av ChillingEffects.org.

 

Min sökning hade inte ett dugg med ChillingEffects.org att göra men hela grejen är ju att Goggle sitter alltså och censurerar sökningar på nätet enligt en amerikansk lag.

 

Tycker det börjar bli lite för mycket nu, censureringar på sökmotorer, släktforskning får inte ske på nätet, lagar om att spela in alla mobilsamtal , lagar om att spara alla email, lagförslag på att sätta in digitala vattenmärken i alla printers...etc..etc

 

Har vi någon som helst frihet kvar ? Varför reagerar ingen ??

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-15 21:10:27 av Meme]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Censur är väl att ta i... Censur är att i förhand förbjuda något material för spridning. I Sverige har vi endast EN censurlag och det är biografcensuren. Censureringsbyrån (eller vad det heter) får i förhand kolla igenom filmer och och bedöma om de är lämpliga att visa på bio (endast bio!) eller inte. Om inte kan vissa delar klippas bort. Det hände med motorsågsmassakern(?). För övrigt är det de som sätter åldersgränserna på biofilmer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meme, är det inte så att Google har sitt ursprung i USA, och dessutom sin verksamhet i USA. Är det inte då rimligt att de måste följa amerikanska lagar?

Jag säger inte detta alls som ett försvar för agerandet, bara vad jag tror är förklaringen.

 

Mvh Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googles affärsidé är att sälja annonser, fixa affärer åt potentiella leverantörer.

 

Ett led i verksamheten är att i första hand ge dig länkar till siter nära dig. På ditt språk. Utgångspunkten är din IP-adress.

 

Så sitter du och söker i USA får du andra sökresultat än om du söker från Europa.

 

Ett sätt att bredda sin Google sökning är därför att söka via datorer på olika platser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Utgångspunkten är din IP-adress.

 

Om utgångspunkten är min IP adress borde rimligen inte Google censurera med hänvisning till amerikanska lagar.

 

Detta var bara det som fick min lilla bägare att rinna över, mer allvarligt är ju att alla våra rättigheter monteras ned en efter en utan att någon reagerar.

 

Och när jag säger någon så menar jag hela befolkningen, det räcker tyvärr inte med ett fåtal nissar som komer fram i tv ibland och talar om storebrorssamhället, de flesta rycker ju på axlarna och tror att allt detta är något vi måste leva med, så är det naturligtvis inte utan det är vi medborgare som bestämmer.

 

Ett bra citat jag såg på TV8 alldeles nyss:

 

”De som är beredda att ge upp väsentliga friheter för att få lite temporär säkerhet förtjänar varken frihet eller säkerhet."

 

Benjamin Franklin (1706-1790), amerikansk vetenskapsman, författare och diplomat.

 

En mycket bra svensk sajt som alla borde besöka är:

http://stoppa-storebror.se/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om utgångspunkten är min IP adress borde rimligen inte Google censurera med hänvisning till amerikanska lagar.

De måste ju ändå följa de lagar som gäller, du får inte lägga upp barnporr på din webbserver och säga att det är ok eftersom du bara tillåter folk från länder där det inte är förbjudet att titta på den. Du lyder fortfarande under svensk lag.

 

Framförallt har det inget med konceptet "storebror" att göra.

[inlägget ändrat 2005-12-01 22:37:55 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplingen till storebror ser jag ganska klart iallafall, tråkigt om du tycker censur förtjänar en annan label.

 

Poängen är att google.se ska rimligen inte censurera enligt amerikanska lagar om de kollar ip addressen, det var erik6 som påstod att de gav olika resultat beroende på ip address och så är det inte uppenbarligen.

 

Forumet heter öppet forum och mitt första inlägg innehöll mer än enbart kritik emot google, det finns ännu ingen lag som säger att ett inlägg måste följa en rubrik punkt till pricka men det kommer säkert snart i detta land.

 

Vet inte riktigt vad poängen med ditt inlägg var, vad hade barnporr med google, mitt inlägg eller "storebror" att göra ? Suck, gå och lägg dig fhe.

 

[inlägget ändrat 2005-12-01 22:51:16 av Meme]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplingen till storebror ser jag ganska klart iallafall, tråkigt om du tycker censur förtjänar en annan label.

Var ligger kopplingen mellan censur och övervakning av individen menar du?

 

Poängen är att google.se ska rimligen inte censurera enligt amerikanska lagar om de kollar ip addressen

Varför ska de inte det? De står väl inte över lagen? Lika lite som du eller jag kan publicera saker som strider mot svensk lag även om vi spärrar ut alla svenska IP-adresser kan Google göra det. Det är väldigt få länder som har lagar som bara begränsar vad man får göra om man vänder sig till det egna landets medborgare. Sverige har inga sådana lagar och USA har det inte, eftersom USA inte har det kan inte Google bryta mot amerikanska relger och lagar med mindre än att de flyttar utomlands. Är det så svårt att förstå?

 

Vet inte riktigt vad poängen med ditt inlägg var, vad hade barnporr med google, mitt inlägg eller "storebror" att göra ?

Jag hade förhoppningen att du skulle förstå att det inte blir lagligt med förbjuden barnporr bara för att du spärrar ut svenska IP-adresser, lika lite blir det lagligt för Google att bryta mot DMCA bara för att de tar hänsyn till GeoIP när de presenterar resultaten. Det kanske var för svårt att se kopplingen?

 

Storebror har inget med saken att göra, jag ifrågasatte bara om du verkligen har förstått vad konceptet "storebror" går ut på.

 

Edit: Naturligtvis handlar det inte om censur heller, jag valde bara att återanvända termen för att den redan användes.

[inlägget ändrat 2005-12-01 23:08:45 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att google.se ska rimligen inte censurera enligt amerikanska lagar om de kollar ip addressen, det var erik6 som påstod att de gav olika resultat beroende på ip address och så är det inte uppenbarligen..

Men detta har ju absolut inget med applikation av lagar att göra. Att Google använder ditt IP för att se vilket land du kommer ifrån handlar ex. bara om saker som att sortera träffarna på ett annat sätt, för att försöka ge så relevanta träffar som möjligt tidigt i sökresultaten.

 

Sökträffarna i sig presenteras fortfarande på samma, i USA förlagda, företag och därför appliceras samma amerikanska lagar och företeelser

 

Som alla vet är klimatet med stämningar i USA rätt hårt och har lett till att det räcker med att jättar som ex. RIAA hotar med stämning för att ett annat företag skall "anpassa" sig efter deras sjuka önskemål/krav hellre än att riskera kostsamma rättegångar (något liknande ligger säker bakom just ChillingEffects.org-fallet), oavsett om den amerikanska lagen i slutändan hade gett den stämmande parten fel.

 

Detta är dock en helt annan fara och en helt annan sak än censur. Det är i stället den "nya" faran med lobbying och andra påtryckningar som ger dessa moguler makt att styra såväl korporativa som politiska beslut. I den frågan står jag självklart på din sida och betraktar utvecklingen med stor oro. Vi ser också hur exakt samma fenomen växer sig allt större i EU.

 

Censur hade det handlat om i det fall den amerikanska staten ex. tvingat Google att blockera träffar från Nordkorea eller andra anti-amerikanska organ, eller försökt förhindra spridandet av lagliga porrlänkar för att det bryter mot sittande regerings moral, men så är ju inte fallet.

 

Men visst, ovanstående behandlar bara hur censur officiellt är definierat. Ur användarens/medborgarens synvinkel är ju effekten densamma oavsett vem som påtvingat blockering/svartlistning av information.

 

Dessvärre har vi i den fria världen glömt bort de gamla striderna för frihet och demokrati som gjort oss så framgångsrika, att ingen ids slåss (eller ens ser fienden) mot den nya faran, som tidigare nämnda fenomen av stämningshot, lobbying, mutor osv. innebär.

 

ännu ingen lag som säger att ett inlägg måste följa en rubrik punkt till pricka men det kommer säkert snart i detta land.

Hm, det där lät lite väl bittert, så långt skall det nog inte gå =)

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-02 04:02:29 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att google censurerar sökresultat är inget nytt, det har dom väl gjort i flera år nu.

 

Jag försöker själv så långt som möjligt att använda andra sökmotorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att google censurerar sökresultat är inget nytt

De har sysslat med urval, sen 1998. Någon censur kan de per definition inte syssla med men jag förstår ordvalet eftersom det får det hela att låta värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...