Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rippa bild från DVD


Niklas73

Rekommendera Poster

Om jag kör en film i Power DVD och rippar med Print screen i Pausat läge så kan jag spara den som en photoshopbild. Men gör jag om den till jpg/tiff så blir själva bilden svart men kontrollerna syns. Hur löser jag detta och vad beror det på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skumt att du får fram bilden överhuvudtaget, brukar alltid bli svart för mig oavsetto m jag gör en psd av den eller ej.

 

Men det du kan göra föratt komma runt det här, är att du laddar ner ett litet printscreen program.

Jag använder mig av SceenPrint32 (googla och du skall finna), finns mängder av andra program också.

 

Dom är rätt trevliga de där småprogrammen, du kan välja om du bara vill kopiera skrivbordet, eller spra bilderna på en viss plats osv.

Musen åker även med i bilden, kan vara bra att veta.

 

lycka till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off to google! Thanxx!!

 

Om någon kan förklara VARFÖR det här händer vore jag också tacksam. Nyfiken.

 

En lustig detalj är att om man vid jpeg sparning minskar komprimering till 8x så är previewn svart. Vid 10 syns bilden men den blir svart ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, det är nog bara en copyright grej som dom lagt in, vilket är rätt logiskt egentligen, men hur det fungerar rent tekniskt har jag ingen aning om :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att rippa från mediaplayer nu också med en medföljande film till datorn. Icke! Man kan alltså inte rippa från filmer om man inte sparar dem som psd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det funkar om man gör en bmp! Nu är det ju jälvigt märkligt.

 

--

 

OK Så här verkar det vara. RAM minnet håller bilden. Bilderna beter sig oerhört konstigt dels i XPs filvisning och dels i PS. Då man stänger PS och DVD spelaren så blir bilderna svarta. Förmodligen en slags RAM visning alltså. Detta gäller även PSD bilder. Allt annat fastnar så fint i rippen men inte filmen.

 

Ergo: Du kan inte rippa film bilder utan ett bättre program?

 

[inlägget ändrat 2005-11-15 16:31:32 av Niklas73]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle ju kunna vara en bra anledning, kolla runt lite om du hittar nåt som heter capture frame eller testa att trycka på c som är snabbknapp annars har jag inga bra ideer.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon kan förklara VARFÖR det här händer vore jag också tacksam. Nyfiken.

 

Ja, video visas som overlay (bilden går direkt ut på grafikkortet utan att passera windows grafikhantering) och printscreen knappen läser helt enkelt bara windows grafikminne, och där finns bara en svart ruta där video visas.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad då kan du köra en capture med den därna knappen? jag har rpecis köpt min dator och laddat ner uppdaterig och får fortfrande ingen sån knapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp den är till för att göra screenshots med eftersom det inte går med printscreen, men jag kanske har en gammal version

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla senare versioner av Windows finns WinDVD4, 5 , osv Den ingår inte i windows men är lätt att ladda ner.

Där finns en capture kamera att klicka på. Funkar hur bra som helst Bilden blir Bmp men den kan man ju redigera och spara som jpg i de flesta grafikprogram osv

14 dagars trial på WinDVD7

http://www.intervideo.com/jsp/WinDVD_Download.jsp

 

Sen har vi ju också Windows Movie maker om man laddar in filmen där så går det att klippa bilder ur den.

 

Print screen fungerar sällan.

 

MVH Tjotte

Den gör utopin till pragmatik!

 

[inlägget ändrat 2005-11-16 00:19:48 av Tjotte]

[inlägget ändrat 2005-11-16 00:24:50 av Tjotte]

[inlägget ändrat 2005-11-16 00:29:52 av Tjotte]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tankade hem ett codec till mediaplayer och då när jag högerklickade så stod det ta bild och det blev en fin jpg! Men sen formaterade jag om och då försvann det :thumbsdown: och nu hittar jag inte codec:et

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...