Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Niklas73

USB tankning till datorn

Rekommendera Poster

Niklas73

Finns det kameror som kan tanka över film via USB portar eller måste jag köpa nytt kort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
bmhson

Hej

Förstår inte riktigt vad du menar. Fotona sparas på ett kort, som sitter i kameran och därifrån kan man tanka äver dom till datorn via en USB-port. Åtminstone är det så på min kamera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Niklas73

Jag menar alltså rörliga bilder. jag är orolig för att det bara funkar med firewire vilket innebär ett kortköp för mig. Eller går det att köra på USB porten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Visst finns det det . Kolla på kamerans specifikationer innan köp. Om USB ska det vara USB2. Om du enbart har USB1 är en uppgradering nödvändig.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bmhson

Hej

Det var inte lätt att begripa vad du menade. Ett firewirekort till datorn är du frågar om alltså?

Varför inte börja med att läsa bruksanvisningen till kameran. Där måste det väl stå vilka alternativ det finns för just din kamera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Niklas73

OK

Jag var otydlig. Tack för infon om USB kameror. Jag har ingen kamera än men ska skaffa en så jag var lite orolig ett tag. Det här låter däremot bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Eminos

Tråd flyttad till Hemelektronik – övrigt ...

/Eminos - Moderator för Ljud & Musik – övrigt ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
A.C.Magic

Pratar vi om digitala videokameror måste du ha ett DV-kort (Firewire) eftersom det är standard.

Pratar vi om stillbildskameror är det USB som gäller. Väldigt få använder/behöver firewire.

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Niklas73

Men om väldigt få behöver fire wire... Hur gör de som INTE använder fire wire för att tanka över film till datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

A.C.Magic syftar nog på att väldigt få behöver firewire för att föra över STILLBILDER till datorn.

Annars är det som A.C.Magic skriver - för en digital videokamera (mini-DV t ex) är det firewire som gäller. De flesta _kan_ däremot använda USB men skickar en omkomprimerad film av låg kvalitet den vägen. Fråga mig inte varför.

Är det en digitalkamera (stillbildskamera) är det USB2 som gäller. Detta även för de filmsnuttar du tar med digitalkameran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
A.C.Magic
A.C.Magic syftar nog på att väldigt få behöver firewire för att föra över STILLBILDER till datorn.

Ja.

De flesta _kan_ däremot använda USB men skickar en omkomprimerad film av låg kvalitet den vägen. Fråga mig inte varför.

Det var en gång en gubbe som bestämde att det skulle bli så :). Det är nog en standard.

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
Det var en gång en gubbe som bestämde att det skulle bli så Skoj. Det är nog en standard.

Och vad skickar nötterna oftast med kameran? Jo en USB-kabel.... Är det bara fär att retas med alla som inte vet hur det ska vara? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...