Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Livsfarlig lek...


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Läste om två killar i övre tonåren som klättrade upp på taket till en

godsvagn och fick starkström genom kroppen.I den åldern borde dom väl

ha begripit att det är förenat med livsfara att klättra upp på taket till

en järnvägsvagn.

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,729249,00.html

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-13 23:18:16 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch.. minns att min Pappa tog hand om nåt sånt där i Norrköping för typ 12 år sen eller så, när han var polis. Det är nog ingen vacker syn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju faktiskt inga varningar för elen (vad jag sett) på tåg, vagnar för att klättra upp på dem, varning för elen.

Troligen gammal statlig tradition från ånglokstiden.

Så det är nog förklaringen.

 

I motsatts till elektriska stolpar.

Eller som jag sett på broar över järnvägsspår.

 

Hur tror ni reaktionen skulle bli om några barn klättrade upp på ett vanligt hustak och kom i kontakt med en 16000Volt ledning som gick 1 meter över taket.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror knappast att ett antal varningsskyltar hade hjälpt... Det brukar dock stå att man inte ska beträda spårområdet så läser man skyltar borde väl det räcka?

 

([Edit]Nu var det visst till och med en inhägnad bangård)

 

Hur tror ni reaktionen skulle bli om några barn klättrade upp på ett vanligt hustak och kom i kontakt med en 16000Volt ledning som gick 1 meter över taket.

 

Hmmm, jag har aldrig sett att man haft en sån ledning alldeles ovanför ett hustak?

[inlägget ändrat 2005-11-14 09:53:42 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta är att det händer minst en gång vartannat år oavsett hur många varningar skolan och myndigheterna går ut med.

Det är alltid grabbar som leker och det är tillräckligt korkat för att man själv skulle ha kunnat göra det i den åldern. Det är rätt konstigt att nästan alla grabbar överlever tonnåren...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och överlever man så ger ju storyn i länken bredvid en fin bild över hur kraftig spänningen är i dessa ledningar. Skrämmande nog kan man tycka, men sånt tänker man ju inte på när man är tonåring och odödlig.

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,729337,00.html

 

Jag och en kompis lekte själv med döden i tonåren genom att springa över de många parallella spåren på t-banespåren mellan Gamla Stan och Slussen i ngn form av idiotisk chicken-race för att ducka undan tågen. Det är svårt att förstå idag hur man tänkte eller var funtad då. Det måste vara någon nedärvd manlighetsritual man inte riktigt själv är medveten om, jag vet inte.

 

Faran visste man om, många år tidigare hade jag sett resterna av ett t-baneoffer, det var en syn som satt kvar i många år och gav mardrömmar. Men i en viss ålder glömmer man helt rädslan för döden och tror att man är helt odödlig. Märkligt och livsfarligt, men varningar om riskerna kommer dessvärre aldrig att ha någon total avskrämmande effekt på vissa.

 

edit: länk tillagd

[inlägget ändrat 2005-11-14 12:42:13 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Det är alltid grabbar som leker och det är tillräckligt korkat för att man själv skulle ha kunnat göra det i den åldern. Det är rätt konstigt att nästan alla grabbar överlever tonnåren...

 

Ja, och ändå vet alla att "man ska inte klättra på tåg, tillverka rörbomber, försöka spränga ljudvallen med bilen/motorcykeln, gå ensam på helgnätter, mucka med gäng, ha sex med okända utan kådis osv.. osv.."

 

Måste vara nån instinkt som styr..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta begriper riskerna med att bli påkörda av ett tåg. Går jag över bangården kollar jag efter tåg innan jag går över.

Men om det trillat ner en 16000V ledning skulle jag förmodligen inte märka det, vilket skulle vara slutet.....

 

Det är rätt vanligt att leka på "små trätåg" på lekplatser för barn. Barnen och föräldrarna klättrar på taken hoppar mellan vagn och loktak osv.

Man lär sig att det inte är farligt att klättra på ett stillastående tåg.

 

Så jag tror faktiskt bristen på varningskyltar för elen på tåg vagnar är en av förklaringarna till att det händer varje år.

 

Dessutom verkar det som Banverket kopplar till och från strömmen. Orsaken är kanske att det tex är omöjligt att lossa lasta en del last tex timmer på vagnarna med 16000V påslaget. Och det är kanske därför man också kör med Diesel "växellok" på bangårdarna när man kopplar ihop vagnarna.

För att strömmmen av säkerhetsskäl är frånslagen under arbetet med lastning / lossning.

 

Undrar om 16000V var på när grabbarna klättrade upp på taket.

Eller om Banverket slog på 16000V när de var uppe på en vagn?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Så jag tror faktiskt bristen på varningskyltar för elen på tåg vagnar är en av förklaringarna till att det händer varje år.

 

En annan förklaring är att folk sällan vet/förstår hur farlig el egentligen är.

16.000 volt är ju för en tonåring motsvarande en gnista på ett tändstift eller kanske ett kostängsel, dvs. att i deras begreppsvärld är det relativt ofarligt att klättra bara man inte nuddar ledningarna, eller åtminstone håller sig minst 10 cm under.

 

Banverket verkar ha informationsmaterial för skolorna:

http://www.banverket.se/upload/pdf/jobb_o_skola/14603_Gra_Lar_besk.pdf

 

Men, det kanske skulle kompletteras med lite bilder på vad elström kan ställa till med, exempelvis kopplingsskåp som exploderat, transformatorstationer där det skett överslag och liknande.

Eller, helt en vad som händer om man råkar lägga en skiftnyckel över polerna på ett lastbilsbatteri.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan anledning är att folk inte vet/förstår hur farlig el är

 

Såg på nyheterna härom kvällen ett inslag om en kille som fick 16000

volt genom kroppen för 28 år sedan (han var 10 år när det hände),

man fick se vilka hemska skador han fick.Han hade klättrat upp på

taket till en järnvägsvagn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på nyheterna härom kvällen ett inslag om en kille som fick 16000 volt genom kroppen för 28 år sedan

 

Var det snubben från artikeln jag länkade till tidigare i tråden eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...