Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backupdisk online (och gratis)


Henrik30000

Rekommendera Poster

Vet någon om det finns nån gratis service för onlinedisk som man kan använda för backup? webbhotell skulle nog kunna funka bra, men då måste man kunna göra mappar privata, och inte för långsamt som jag vet att spray/tripod är (försökte ladda upp 31,7 KB, tog kanske 20 min till 25%, sen blev det nåt error där det stog nåt om "Anslutningen till servern återställdes" tror jag)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD - För att det inte känns pålitligt (repor m.m), och för att dom lätt tappas bort, och att jag nog vill uppdatera min backup lite för ofta för att bränna CD varje gång

DVD - Samma som CD, plus att den ända DVD-brännaren jag "har" är nere i skåne med brorsan

Band - Känner inte till nånting om band när det gäller datorer (före min tid), jag har inte heller hårdvaran

Extern hårddisk - Kostar för mycket, och som det kanske märks i titeln så kör jag ju lite freebie

 

Visserligen kan jag nog bränna en CD nån gång ibland (tänkte faktiskt inte på det, så tack ändå)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte litar på CD-skivor hur ska du då kunna lita på ett gratisalternativ på nätet? Jag menar, de kan ju försvinna vilken dag som helst?

 

CD-skivor håller rätt länge. Jag bränner backuper rätt ofta, flera gpnger per månad och oftast på nya skivor. Det kostar kanske 50:-/månad men då kan jag också spara backuper under mycket lång tid. Skulle nån skiva bli dålig gör det inte så mycket, samma fil finns sannolikt på många andra skivor.

 

En DVD-brännare kostar under 500:- (intern) och om dina filer inte är värda mer än så kanske du inte behöver ta backup? Om nu inte 500:- är en helt orimlig summa att spara ihop till förstås...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där med priserna... Som 15-åring med månadspengen som enda inkomstkälla så blir 500 kr ganska dyrt, och en CD i månaden innebär ju att halva inkomsten försvinner i mitt fall.... nu visste du ju inte min ålder, men det är i alla fall förklaringen. och sen att online-alternativen försvinner är jag inte så orolig för eftersom att om det är nåt jag vill ha tillbaka (vilket inte bör hända ofta) så är nog chansen liten att deras service går ner precis mellan senaste backupen och det att man behöver den tillbaka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skaffa ett gmail konto och maila filerna dit, finns många här som har invites att dela ut om du skriver en mailadress att skicka den till.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som 15-åring med månadspengen som enda inkomstkälla så blir 500 kr ganska dyrt, och en CD i månaden innebär ju att halva inkomsten försvinner i mitt fall

 

Vet inte hur mkt din datorutrustning kostar i inköp, drift och underhåll och vad din uppkoppling kostar och har för prestanda, men om man räknar proportionellt med vad det kostar med en CD o dyl. per månad så blir det väl ändå inte så fasligt. Dessutom så finns det ju återskrivningsbara CD´s. Köper man en bil (eller moppe) får man räkna med att det inte bara är bensinen som kostar...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, jag skulle satsa på att investera i en DVD-brännare (700 kr och uppåt) och köpa några DVD+/-RW skivor och sedan rotera dessa.

 

Eller köpa en extern hårddisk som helt dedikerat används som backup media, dvs enbart är ansluten vid just en backup. Halva risken för dataförlust är en ren hårddiskkrash, andra halvan att virus/trojan ställer till det och då kan likväl den externa disken drabbas.

Sett 200 GB varianter för under 1 000 kr.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000kySH6EmE;sid=DTkEF4P0afgEJMCC4MTH9okkpllqjVJUMMM=?ProductID=Mp7D4QFWoDgAAAEG%2eRARo3Ko&CatalogCategoryID=_YzD4QFWuUwAAAEDpGytBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text&windowtitle=MAXTOR%20MAX200GBULC

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, jag skulle satsa på att investera i en DVD-brännare (700 kr och uppåt) och köpa några DVD+/-RW skivor och sedan rotera dessa.

Håller i princip med, men det finns IMHO ingen anledning att slänga ut 700 spänn på en brännare. Man får en brännare i topklass för runt 400 spänn.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41763

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan och Monshi, ni har nog missat det faktum att jag försöker köra freebie, och att 100 kr i månaden inte är 700 kr (inte förrän om 7 månader om man sparar alla pengarna till endast det)

 

däremot funderar jag på att ändå skriva på CD eftersom det ju dessutom går att välja att inte stänga skivan, hårddisk har jag tänkt på men har känts lite knöligt eftersom att jag då måste sätta nån av mina andra datorer bredvid (med linux och samba-server skulle det nog få bli) och koppla in den i nätverket för att sedan kopiera över filerna, om dom nu klarar en liveCD dist (det är gamla datorer som jag fått gratis)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMHO ingen anledning att slänga ut 700 spänn på en brännare. Man får en brännare i topklass för runt 400 spänn.

visst, miss i prisnivå av mig.. nästan så jag funderar själv på att springa iväg och köpa både en extern hårddisk och en DVD-brännare.

 

Fasiken, de är ju såå billiga idag.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-11-13 10:34:43 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju jul snart ;) du får ta och önska dig en brännare och några DVD´s i julklapp =D

 

 

 

/Andreas

------------------------------------------------------------

Jag började banta och svor nykterhetseden.

På fjorton dagar förlorade jag två veckor. - Joe E Lewis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ottroligt billigt! Men det står < interneterbjudande > Vad menar de med det? Bara vid beställande över internet? Hittar bara att priset i varuhuset kan avvika från Internetpriset. Tyvärr går det ej att ringa Elgiganten idag.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-13 10:43:07 av stefan wind]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ottroligt billigt! Men det står < interneterbjudande > Vad menar de med det? Bara vid beställande över internet?

Antagligen, jag köpte en över disk på Webhallen för några veckor sedan och den kostade nog kring 450 (fortfarande billigt som fasen IMHO)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte en över disk

 

Var det en hård disk? He,he..)

 

Det var faktiskt Elgigantens erbjudande om externa hdd´n jag menade i mitt inlägg ovan. Men tack för Webhalltipset iaf:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mozy heter en tjänst som tydligen ska vara ett gratis backupprogram som backar upp mot deras servrar online. Du får 1 GB gratis, och om du fyller i en survey så får du 2 GB gratis.

 

Läs mer på http://mozy.com/ och återkom med en redovisning för om det är bra om några månader! :)

 

Tydligen är det dock bara Windows datorer som kan köra tjänsten än så länge.

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej! jag kom på nu att kanske skicka den där rapporten även om det kanske inte gått en månad... Mozy fick jag inget verifikationsmail från, däremot hittade jag streamload som funkar perfekt, tror inte det fanns nån direkt uppladdningsgräns, och nerladdningsgränsen var inte så farlig..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag såg ditt meddelande nu så kom jag på att jag laddade upp min "Good Programs" mapp för några dagar sedan, och den ligger på 1,04GB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...