Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDTV åt folket


Monshi

Rekommendera Poster

ja, börjar det lossna nu kanske?

 

Canal Digital ska starta MPEG4 sändningar av HDTV till våren/nästa år ivartfall. SVT drar igång, med lite tur, till fotbolls VM. Antar då att dessa även kommer gå via satellit till som abbonenter hos Canal Digital kan ta emot. Och kanske även Viasat?

 

http://www.nyteknik.se/art/43201

 

Så nu återstår bara att investera lite...

 

En HDTV, 10 000 kr kanske man kommer undan med framemot våren/sommaren?

En box för MPEG4, antar den kommer kosta kring 4 000 kr (snälla låt den kunna demodulera och hantera både DVB-T och -S, kanske även -C ?)

Ja en hemmabioanläggning är väl ett måste då också, 10 000 kr till

 

Och lite annat, kanske lite mer för TVn, och lite buffert. 30 000 - 35 000 kr.

 

mmh, dags att spela lite på lotto tror jag. Har inget riktigt bra rum för detta heller, blir nog till att slå ut någon vägg...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Två datorskärmar har jag som kan visa HDTV. Därutöver har jag en widescreentv LCD som kan visa HDTV. Den har jag i köket. I övriga rum har jag Panasonic 100Hz widescreen IDTV, inköpta under 2004-2005.

Bildrörstv.

 

Förutom dessa tv-apparater har jag 5 digitalmottagare. Inköpta 2004-2005. Andra generationen. Första generationen har jag redan skrotat. (inköpta 1999).

 

Har ABSOLUT inget intresse att byta ut alla dessa inköpta apparater till HDTV "ännu en gång". Tänk på hur förbannade folk har blivit på analognätets släckning. Tänk hur MYCKET MER förbannade folk blir när de får reda på att deras "nyinköpta" digitalboxar måste bytas ut inom ett par år för "HDTV-boxar"...

 

Har jag rätt eller har jag rätt?

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har.... rätt. Men samtidigt ska sägas att previs som vid övergången från svarvitt till färg kommer man kunna ta emot och titta på en HDTV signal på sin gamla TV men då utan någon vinst i kvalité.

 

Hör även rykten om, ja läste i M3, att Canal Digital likt Viasat eventuellt har planer på att låsa abbonemang mot digitalboxen.

 

 

Jag antar att det tänkta systemet fungerar på de boxar de idag subeventionerar/rekomenderar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...