Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta hemifrån


Nemesis-

Rekommendera Poster

Hej. Jag har blivit erbjuden att flytta in hos en kompis, och jag har lite frågor angående ekonomin.

 

Jag är för tillfället arbetslös och lever på social bidrag.

I kompisens lägenhet ligger hyran på 975kr per skalle, då är el/vatten/bredband inräknat. Efter att hyran är betald så återstår ca 1800kr av socialbidraget, går det att klara sig på 1800kr i månaden med mat? Hur mycket gör ni andra av med i månaden på mat m.m om ni lever själva?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maten ska nog gå bra, men möjligheten är att det inte blir så mycket mer över. Dvs, inga nöjen och sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du bara behöver mat kan det nog gå, förutsatt att du alltid äter hemma, men du nämner inget om t ex telefon och försäkringar, månadskort för kollektivtrafiken o s v.

 

Om det är ett kort "mellanspel" som socialbidragstagare kanske du klarar dit utan nya kläder, men tvättmedel och hygienartiklar kostar ju.

 

Och du får väl bidra med toapapper, diskmedel och andra liknande saker som inte direkt är mat?

 

Jag tycker att det låter väldigt tait.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lagar all mat och handlar förståndigt så kan du klara dig på ca 900:- per månad. Men då finns det inte utrymme för några extravaganser (inte ens en jordnöt framför TV:n) bara enkel och näringsriktig mat. Lägg till ca 400 för hygien (tvättmedel, toapapper, tvål, klippning osv). Kvar blir ca 500 till kläder, resor, "nöjen" osv. Det går en tid men det kommer att bli rätt så tråkigt.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...