Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Illustrator 9.0 --> brevpapper


speedy1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har gjort en logga i Adobe Illustrator, som jag nu vill spara (i JPEG?) för att kunna infoga i t.ex sidhuvudet i ett brev (kan jag även spara den MED namn/adress/telefonnr-text, alltså som en "företagslogga")?

 

Har provat att spara om den via Photoshop, till JPEG, men den blir inte bra:

1. Den blir lite suddig

2. Det blir en fyrkantig ruta runt själva loggan. Jag vill att bara själva loggan ska följa med när jag sparar den.

3. Texten som står i loggan följer inte med...

 

Vill även kunna göra om/använda den som en ikon på t .ex. mappar/länkar.

 

Någon som kan hjälpa mig?

 

Mvh/

Speedy

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-09 19:10:51 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgår ifrån att du skriver ut loggan på skrivare då och ska så göra även i fortsättningen.

 

1. Den kan bli suddig p g a skrivarens kvalitet, jpeg-filens färgläge, dina inställningar i datorn. Funkar inte det så testa spara den i annat format, t ex .tiff

 

2. Test göra bakgrunden genomskinlig?

 

3. ???

 

Ikoner för mappar tror jag det finns speciella program på. Kolla downloads.com. Dert är nämligen ingen vanlig filändelse på dom, har jag för mig, alltså inte säker.

 

 

-> Ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har inte skrivit ut den än. Det är när jag öppnar den som JPEG i Photoshop som den är lite suddig.

 

2. Ska kolla om jag kan göra bakgrunden genomskinlig...

 

3. I Illustrator har jag gjort loggan med text inuti loggan. Den texten följer inte med till den omsparade JPeG-bilden.

 

Ja, ikoner gör man nog i speciella program, ville bara kolla efter nya idéer i Illustrator el. Photoshop.

 

Mvh/

Speedy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att öppna Illustratorfilen i Photoshop istället. Då borde du få möjlighet att "rastrera" bilden. Ska du infoga den som sidhuvud i t ex Word ska du se till att ha en rätt stor bild (sett till antalet pixlar), storleken i "centimeter" ställer du istället in i Word.

 

Genomskinlig bakgrund funkar tyvärr inte med JPEG, då får du använda t ex PNG men du måste själv testa med det program du ska ansvända loggan i för att komma fram till ett format som funkar.

 

Har du tur så kan det program du ska använda förstå sig på eps-filer. I så fall kan det gå att hoppa över photoshopsteget - spara bilden från illustrator som postscript och prova att läs in den i det program där du ska använda den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag testade just och PNG går bra att infoga i Word, åtminstone i Word 2000.

 

I Illustrator har jag gjort loggan med text inuti loggan. Den texten följer inte med till den omsparade JPeG-bilden.

 

Det tyder på att du har flera lager. I så fall måste du lägga ihop lagren, innan du försöker kopiera.

 

Jag kan inte alls Illustrator, men det låter som om det handlar om vektorgrafik. Då blir tyvärr ofta text dålig, om man gör om till ett raster-format.

 

I ditt fall skulle jag nog kopiera själva loggan och infoga den i ditt sidhuvud. Därefter kan du ju lägga på texten i form av Wordart, direkt i sidhuvudet alltså. Spara sen som mall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte alls Illustrator, men det låter som om det handlar om vektorgrafik. Då blir tyvärr ofta text dålig, om man gör om till ett raster-format.

 

Man kan ratrera bilden med hög upplösning, då blir det inget (större) problem. T ex om man rastrerar med säg 300ppi bör det se helt ok ut.

 

Men visst, som du säger, kan man lägga dit texten i Word ser det ju bättre ut. Fast å andra sidan, i Illustrator kanske man har "trixat" med texten på ett sätt som Word inte klarar av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparade bilden, "onödigt" stor, i Illustrator, sedan öppnade jag den i Photoshop, och sparade om den som .PNG.

Sedan kunde jag infoga den i Word (med genomskinlig bakgrund, verkar det som), och justera ner storleken.

 

Däremot blir det nog bättre att bara infoga bilden i dokumentet, ist för att lägga den i sidhuvudet som jag ville först.

 

Texten (som är vektorbaserad i Illustrator, ja) stannar kvar som den ska.

 

Nu ska vi se om jag kan spara detta (med "företagnamn/adress...") som en brevmall...

 

Återkommer om jag stöter på fler klurigheter!

 

Tack för hjälpen!

 

Mvh/

Speedy

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-10 19:05:35 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Bra att det löste sig. Att spara som en mall gör man under Spara som, under filformat. Det finns ett val under Worddokument som heter Dokumentmall (dot).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara som Dokument-mall kände jag till, men att spara bilden som .PNG var nå´t nytt!. :)

 

Tack båda 2! Som sagt, jag kanske får anledning att återkomma... ;)

 

Mvh/

Speedy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Enligt tråden ovan har det fungerat bra med att få in en bild i ett brevhuvud, inga konstigheter.

Däremot vill jag också lägga in denna bild i signaturen i utgående mail. Det fungerar, men när jag tar emot mailet på den nya adressen är bilden inte bra. Den är väldigt bra när jag tittar på den i det utgående mailet, men sedan blir bilden "hackig" i kanten... hmm.

 

 

(Jag har alltså sparat bilden som .PNG. Behöver jag göra nå´t mer med den? KAN jag göra nå´t åt detta?).

 

 

Mvh/

Speedy

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-15 18:54:28 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...