Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-recorder frågor!


Råna Ica

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ny här!

Jag har några frågor.

Jag har en dvd-recorder (Sony RDR-GX300) och en VHS (Luxor LUX214VR) som jag behöver lite hjälp med.

 

1. Kan jag koppla ihop de så att jag kan spela över program som jag har på VHS-band till en DVD-R/DVD+R skiva?

Jag har provat att koppla via A/V inoch utgångarna, men jag förstår inte varför det inte fungerar. Jag undrar om det över huvud taget går att koppla ihop dessa apparater så att detta går.

 

2. Kan man spela in olika länge beroende på om det är DVD-R eller DVD-RW?

 

3. Hur fungerar funktionen att man ska kunna spela in upp till 6 timmar på en DVD-skiva?

Jag provar och håller på, men jag har inte förstått det där än. Dålig/ingen förklaring i bruksanvisningen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här kopplar man:

1) Från VHS (video ut) till DVD (video in).

2) Välj rätt "input" i Sonyn. (DVD). (Samma val som "inputkontakten" heter..

3) Kopieringsskyddade VHS går "inte" att bränna på en DVD-recorder.

[Jovisst går det, men det är lite tveksamt att diskutera detta nuförtiden..]

 

Själv har jag brännt det mesta på VHS som jag har (som inte går att få på DVD) till DVD. Allt har gått bra! [Ytterst lite är "kopieringsskyddat" av gamla VHS-band]

 

När det gäller "speltid":

Använd "HÖG" eller "MYCKET HÖG" kvalitet när det gäller speltid för att föra över VHS till DVD.

 

1) Okej, VHS är VHS, men DVD-skivor är billiga, VHS är ett system som snart inte går att läsa"...

 

2) DVD-skivor kostar typ 2-3 kronor.. Varför spara??

 

Gamla "hemvideofilmer" från 1980-talet har jag brännt med "bästa kvalitet". Gamla VHS-filmer som kan vara svåra att få tag på, har jag rippat med "näst högsta kvalitet".. Som räcker och blir över!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

En fråga till...

 

Om man vill spela in en film som är 2 timmar lång, kan man ändå välja läget för 1 timme (tror det heter SP (Standard Play))??

Beror det på filmens längd, eller på kvaliteten som ges.

Om man väljer SP på en 2 timmars film, kommer hela filmen ändå med?

¨

Visst, det e billigare med DVD-skivor, men kan man verkligen spela in 6 timmar på en DVD-R skiva? Har läst nånstans att det bara funkar för DVD-RW....???

 

Eftersom jag e teknikern i "huset" så vill jag gärna veta mycket om detta ämne. Det är väldigt intressant!

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det e billigare med DVD-skivor, men kan man verkligen spela in 6 timmar på en DVD-R skiva? Har läst nånstans att det bara funkar för DVD-RW....???

 

"Kan" kan man väl i den mening att det fungerar. Om man sen vill titta på inspelningen efteråt är ju en annan sak. I mitt tycke går gränsen vid kvaliteten "2 timmar på en DVD", sämre kvalitet kan funka på t ex tecknade filmer eller annat stillsamt material.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu när jag tänkter på det så e det så att, visst, min DVD e bra, den har många A/V in- och utgångar, men inte min VHS.

Vad jag har sett är output på baksidan, men det var bara två stycken intag istället för tre. Det fattades ett intag för videosignalerna...

Jag börjar verkligen fundera om man ändå köpt fel VHS... Den är nämligen nyinköpt.. Man kanske borde lämna tillbaka den eller nåt (om det går)...

 

Jag har läst oxå att det går att koppla via S-Video sladd. Det har min DVD, men inte VHS...

 

Kan man kanske koppla VHS och DVD via scartuttagen, för det har båda över.. ??

 

Jag har just sett att det finns en omkopplare som har en scartkontakt som man tydligen stoppar in i videon å så kan man välja att ha output eller input på den. Tror den skulle kunna funka... Vad tror ni?

 

[inlägget ändrat 2005-11-10 18:50:32 av Råna Ica]

[inlägget ändrat 2005-11-10 18:56:29 av Råna Ica]

[inlägget ändrat 2005-11-10 20:02:28 av Råna Ica]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu löst problemet.

Jag köpte en omvandlare.

Den har scartuttag, som man sätter in i VHS-scartuttaget. I dess slut är det uttag som passar vit, röd och gul kabel och S-Video. Det löste mitt problem, och inte var det dyrt heller!

Tack allihopa för hjälpen!

Hejsan allehopa!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Varför försämras bildkvaliteten avsevärt när man kopierar en VHS till Hårddisken på en DVD recorder? Vad gör jag för fel? Ska man bränna direkt till DVD och skippa Hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...