Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
TicoRoman

Säga upp tv-licens?

Rekommendera Poster

Person A får besök från Radiotjänst. Person A går med på och skriver på att hon har en TV. Hur tusan tar man sig ur helvetet?

Hur snabbt kan en TV "gå sönder" för att det ska verka trovärdigt?

Person A är inte jag, men en person som står mig nära.

Jag förstår att vissa lyder alla möjliga lagar och regler, och att det är obligatoriskt att betala tv-licens, men det gör inte alla. Så jag undanbeder mig moralpredikningar. I annat fall kan vi säga att frågan är rent hypotetisk.

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som jag gjorde efter att tjejen vikit ner sig.

Ring upp och sg att du precis slängt ut f-nskapet(tv'n alltså), och att det inte var något för dig.

Skulle du redan ha hunnit betalat in pengarna får du dom åter... Hur smidigt som helst.

Dom kanske försöker klämma åt dig, men det är bara att stå på dig, dom har ingen rätt/anledning att kalla dig för lögnare. Kom ihåg att den du pratar med sitter i Kiruna :-)

Lycka till

[inlägget ändrat 2005-11-09 16:03:54 av pudenda private parts]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gör som jag gjorde efter att tjejen vikit ner sig.
Precis. :)

sg att du precis slängt ut f-nskapet(tv'n alltså),
:):)

Dom kanske försöker klämma åt dig, men det är bara att stå på dig, dom har ingen rätt/anledning att kalla dig för lögnare.
Japp, jag vet men vissa är så "väluppfostrade" att de inte kan ljuga/undanhålla sanningen. Nåja, jag får ta tag i det.

De kommer inte och "spärrar" antennuttaget eller något? :)

__

Jag uppmuntrar ingen att ljuga men det är skillnad på lögn och "lögn".

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

[inlägget ändrat 2005-11-09 16:22:26 av TicoRoman]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet hur det kommer bli när TV-nätet blir digitalt? Betalar man då licens eller bara en avgift till leverantören?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du betalar för att du har en tv. Oberoende av om du betalar något till din digitaltvlevernatör. SVT är dessutom free-to-air vilket betyder att du ska kunna titta på dem gratis utan att betala för några andra kanaler i paket. Dett gäller även för Viasat och Canal Digital se denna artikel http://archive.corren.se/archive/2005/4/29/i5hu08pns8btxgi.xml?category1=1096984640-22&

--

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Någon som vet hur det kommer bli när TV-nätet blir digitalt? Betalar man då licens

Ja.

Ett tag fanns det en lucka som gjorde det möjligt att ha en digital-tv-mottagare och en monitor (utan tuner) och därmed rent juridiskt slippa fast den luckan lär de ha (eller kommer snart att ha) täppt igen.

SVT kommer att fortsätta att vara licensfinansierade även efter en total övergång om ingen fattar beslut om att ändra på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om hennes TV-apparat inte fungerar längre och hon lämnat in den på en återvinningsstation behöver hon inte betala tv-licensen.

Om TVn däremot är trasig och finns i källaren (på väg till soptippen) måste hon göra det. Även om du håller på att bära ut din TV och samtidigt pratar med Radiotjänsten är du betalningsskyldig. Likaså om TVn befinner sig i bilen på väg till tippen.

De kommer inte och "spärrar" antennuttaget eller något? :)

Nej.

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hur snabbt kan en TV "gå sönder" för att det ska verka trovärdigt?

Har personen en krukväxt över TV:n?

Det kan vara så att personen vattnade krukväxten och råkade hälla vattnet utanför och rakt ned i TV:n.

Oj, poff och TV:n gick sönder. :-)

Personen har haft en vild fest och någon råkade spilla en hel flaska Vodka i TV:n. :-) Pang, poff, TV:n pajjade.

...tja fantasin sätter gränser.

Sedan är det bara att sätta ihop det till något trovärdigt.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du att det ska låta mer trovärdigt så kan person A ringa och säga att dom beslutat sig för att TVn inte är värd avgiften så dom har kastat ut den för att slippa kostnaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Radiotjänst så kommer inte tv-avgiften påverkas av övergången till digital-tv.

Edit: Tänkte inte på kabeltv.

[inlägget ändrat 2005-11-09 22:25:57 av Helgon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste betala TV avgift även om den är trasig. Du slipper endast om du ingen TV har. Har testat och vet alltså.

Tillägg: En idé kan nog vara att du säger som följer.

Hej. Jag har precis sålt min TV, känner inte längre något behov av att se på den eftersom jag har blivit beroende av Internet.

-> Ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

[inlägget ändrat 2005-11-09 21:17:32 av Chrille C]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte riktigt varför du svarade på mitt inlägg...

Men lagen om tv-avgift säger följande

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som

...

4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till bolaget av den avgiftsskyldige.

Jag tolkar det så att går din tv sönder så kan du anmäla det till radiotjänst och behålla den trasiga tvn om du vill.

[inlägget ändrat 2005-11-09 22:15:53 av Helgon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tolkar det så att går din tv sönder så kan du anmäla det till radiotjänst och behålla den trasiga tvn om du vill.

När min TV gick sönder och jag ville avanmäla tv-innehav frågade de var någonstans jag hade min tv. Jag svarade att den fanns i förrådet vilket tydligen var ett helt fel svar. Jag fick återkomma när jag hade gjort mig av med den. Då sa jag att frugan just då höll på att bära iväg den :). Det var också fel svar så jag fick ringa tio minuter senare och säga att tv-apparaten var borta (återbruket).

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

[inlägget ändrat 2005-11-09 23:07:45 av A.C.Magic]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket märkligt, för jag läste en artikel om just det där för ett tag sedan och det skall vara så som Helgon skriver.

Dessutom vill jag minnas att även om TV'n är användbar men står på en sådan plats (ex. förråd) att den ej rimligen kan nyttjas skall man slippa betala licensavgift.

Edit: Och hade jag läst ordentligt så tog Helgon upp även detta.

är varaktigt undanställd eller obrukbar

[inlägget ändrat 2005-11-10 13:42:20 av Leon_]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...