Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad bör man tänka på då man köper en DIGITALKAMERA


,.

Rekommendera Poster

Jo visst var det väl kanske lite i överkant (underkant?) men jag håller med dig NWM.

 

Att försöka diskutera med landmyr, 0{*I*}0 eller vad det nu ska vara känns totalt meningslöst. Vad man än skriver så är det som om inläggen man skriver är helt osynliga.

 

Jag misstänker att landmyr helt enkelt bara är ett Troll. Don't feed the trolls :)

 

Poäng till dig NWM för att du tar i mer än jag vågat göra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Skapad
  • Senaste svar
Vad man än skriver så är det som om inläggen man skriver är helt osynliga.

 

Alltid kul att läsa kunniga inlägg,man liksom lär sig nått nytt och mer i detalj. Så osynlig har du inte varit för min del.

 

Poäng utdelas :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I.

 

Det där med dåliga fotografer.

Dessa bra eller dåliga fotografer kan inte göra så mycket åt det .

 

Dom blir inte bättre fotografer för att de har en dålig kamera, tvärtom!

Låt oss därför slippa tala om bra och dåliga fotografer, de är vad de är .

 

 

II.

 

3 Mp, 4Mp, 8Mp...........12 MP

 

Man utvecklar inte nya 3Mp sensorer. De som finns är utvecklade för 2-3 år sedan och med den kunskap man hade då:

 

8-12Mp sensor, betyder att den är nyutvecklad och därmed uppdaterad men ny mjukvara m.m.

 

3 Mp betyder gammal sensor med gammal mjukvara och allt. Dvs. gammal årsmodell.

 

 

III.

 

Nya kameror med ny sensorer är mera förlåtande för dåligt tagna bilder än gamla.....

 

. Det går att lysa upp mörka partier efter att bilden är tagen.

 

. Bildstabilisator gör att det är lättare att ta skarpa bilder.

 

. Virtuellt stativ hjälper också att ta skarpare, bättre bilder

 

. En dålig bild syns direkt och den som inte är nöjd kan göra ett nytt försök.

 

* Ny teknik, "Solid State", kräver att man ser lite annorlunda på det hela.

 

* Mjukvaran bidrager mycket till bildens slutliga resultat.

Mycket av det som man tidigare gjorde med speglar, linser m.m kan man nu gör med mjukvaran i stället.

M.a.o. mycket av det man tidigare gjorde mekaniskt kan man nu göra elektroniskt, utan rörliga delar.

 

Själv ( som de flesta andra), ser jag ingen mening med film längre och all den kemi som den kräver. (framk. fix , stoppbad, avkalkning m.m.)

 

För att inte tala om den miljöförstöring och miljöförorening som dessa kemikalier medför.

 

Filmen är diskad av de flesta , tack och lov..........

 

1. Exemplevis är en ny konsumentkamer med 8,0 Mp bättre för den ovane, eftersom den nya mjukvaran är mera förlåtande mot dåliga bilder ( "den hjälper och tänker lite själv".) än en gammal med 3,0 Mp.

 

2. Dessa som har ett objektiv inbakat i skalet, är mindre känsliga för omild eller felaktig behandling.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsdown:

:thumbsdown:

 

(lär dig hur normala människor, skriver)

 

 

Har du något att säga om digitala kameror (dina personliga problem är vi inte intresserade av) så säg det!

 

 

: Du behöver inte ta upp dina personliga problem här

 

: Skriv vad du tycker om Digitalkameror, så skriver vi vad vi tycker.

 

: Håll dig inom det man kallar för normalt språkbruk om du kan.

 

Det blir trevligas så för alla

 

 

Detta handlar om Digitalkameror och vad man bör tänka på då man köper en Digital kamera.....

 

Du får lära dig att personer har olika åsikter: vad jag tycker om dina borde du nog förstå.

 

 

Nu är det så att vi har olika åsikter

 

Har du något emot det ?!

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-23 14:57:27 av 0{*I*}0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(lär dig hur narmala människor uppför sig och skriver)

 

Det kanske finns ett forum för det också någonstans,men jag är 41 bast och har sett och hört tillräckligt mycket i livet för att tycka vad jag vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

narmala människor

"narmala människor " stavar ordet "normala" (så, nu har jag också kastat sten i glashuset =)

 

Nä, seriöst, normala människor går efter kort munhuggning vidare, i bästa fall med ömsesidiga ursäkter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsdown: NWMM*

:thumbsdown: Lizardkn*

:thumbsdown: honken 63*

:thumbsdown: Anjuna Moo*

 

*skall vara ........64

* skall vara Lizardkng

* Skall vara NWM

* skall var Moon

 

 

För att de inte tål andras åsiket och har insett att de ligger i lä.

 

" Den som ger sig in i *lekan får leken tåla" heter *dettttt

 

 

"lekan = leken

 

* dettttt = det

 

Bad Loosers, Too Bad

 

[inlägget ändrat 2005-11-23 15:33:34 av 0{*I*}0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte leka troll någon annanstans där det inte är en massa människor som påtalar att du har fel? Är det inte lika kul?

 

Edit: Passar på att påpeka att det är rätt stor skillnad mellan loose och lose, gissningsvis menade du inte "looser" utan "loser".

[inlägget ändrat 2005-11-23 15:35:58 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Akta dig fhe, "the symbol" kan döma dig till en nedåttumme:) Förövrigt så uppskattade jag verkligen dina inlägg i tråden så du för en uppåttumme från mig:thumbsup:

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

. Var har ni* fått era konstiga åsikter ifrån?

. *Ni verkar dåligt insatta.

. Det verkar som om ni* lärt av varandra, tyvärr!

. Det verkar som om 5-7* snurriga personer tror att de vet något:

 

Prata lite med folk som vet något om modern fotografering i stället, det hjälper!

 

Men i alla fall och det värsta:

 

 

. Ni* håller ihop och tror att det hjälper (billigt)

. Ni* har förstått att ni ligger i lä och tål inte detta (billigt)

. Ni* är dåliga förlorare (billigt)

 

 

Ni* borde inte ha gett er in i sådan, som ni inte förstår och varit så tvärsäkra. Det straffar sig ....

Ni* få skylla är själva om ni famstår som mindre kunniga.

Ni* har själva gett er in i leken......

 

Ni* betyder som alla förstått : AnglnaMoon, honken64, NWM, Lizardkng..

 

 

¤ Jag, som så många andra, svara inte på sådan som jag tycker är helt snurrigt. Det blir bäst så.

Det borde ni förstå.

 

¤ Håll er till digitalkameror eller det som är aktuellt i ett inlägg och använd NORMALT språk.

 

Det gör n o r m a l a människor

 

 

 

 

:thumbsup:

 

För alla de som svarat och skrivt inlägg som normala människor.

 

Detta gäller för de allra flesta och det är mycket glädjande.

Tyvärr har inte dessa fått den uppskattning de är värda.

Det är tyvärr så

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-23 16:21:12 av 0{*I*}0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Det verkar som om ni* lärt av varandra, tyvärr!

Det är ju liksom det som är meningen med eforum, har du missat det?

 

Det verkar som om 5-7* snurriga personer tror att de vet något:

De du tycker är snurriga är samtidigt de som skrivit flest inlägg och fått flest poäng här på eforum. Nu är ju det iofs ingen garanti för att man har rätt men det kanske ger en liten indikation. Mycket möjligt att jag är lite snurrig men det gäller definitivt inte övriga som du nämner.

 

Ni* är dåliga förlorare (billigt)

Visste inte att det var en tävling, kan man vinna något?

 

Jag, som så många andra, svara inte på sådan som jag tycker är helt snurrigt. Det blir bäst så.

Om vi följt detta ditt kloka råd så skulle tråden enbart bestå av dina inlägg.

 

Detta gäller för de allra flesta och det är mycket glädjande.

Det är väl bara "Cecilia" och "fhe" samt "morfar" som du inte har gett en :thumbsdown:.

 

För att en sista gång (i den här tråden) återvända till fotografering så tror jag att våra meningsskiljaktigheter grundar sig i att vi har helt olika syn på vad fotografering är.

 

Jag tror att din syn på ett bra foto är att det avbildar verkligheten så exakt som möjligt och här skiljer vi oss åt. Min syn på ett bra fotografi är att det förmedlar en känsla till betraktaren.

 

Några av mina bästa porträtt (jag säger inte att de är bra utan just bara att de är mina bästa) har jag tagit utomhus med ett 300 tele. Valet av objektiv baserade jag bla annat på att jag ville frilägga personen som jag fotograferade från bakgrunden.

Enligt din syn så måste porträttet vara dåligt då det inte är en så exakt avbildning som möjligt.

 

När du skriver att teleobjektiv är helt onödiga för det går precis lika bra att beskära i ett bildbehandlings då tycker jag nog att jag har fog för att skriva att du pratar i ”nattmössan”.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara "Cecilia" och "fhe" samt "morfar" som du inte har gett en Tumme ner.

Och jag har bara varit inblandad i tråden eftersom jag fick flytta på den, så det var ju inte mycket till inlägg att anmärka på (även om det har förekommit i andra trådar). morfar länkade bara till fotosidan så inte mycket att anmärka på där heller.

 

Jag vet inget om digitalkameror, kan knappt använda den som finns i familjen. För min del så stämmer vad theWheel skriver i punkt 1-4 och jag tycker det räcker bra med de pixlar som finns i vår kamera (inte fler än 3 Mpixels), som är ett par år gammal och inte var top of the line då heller (under 2000 kr då).

 

PS. Jag är glad att det här inte är ett av mina forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs min summering en gång till..

Nu har du svaret på frågan: "Den Första Riktiga Digitalkameran"

 

I.

 

Att säga så känns lite fel, alla kan blir bättre eller i alla fall lära sig hur kameran fungerar. Allt man borde kunna står oftast i bruksanvisningen, läs den och du är en bättre fotograf.

Dom som inte vill det har köpt en alldeles för avancerad kamera!

 

Dom blir inte bättre fotografer för att de har en dålig kamera, tvärtom!

Helt rätt och totalt fel!

Kameran gör ingen fotograf, tvärtom

 

II.

 

Det var minimi kravet det gällde, finns inte 3MP att köpa så då upp ett steg.

När blir en kamera gammal och vad spelar det för roll så länge den gör det den ska?

Om jag inte ska köpa en gammal modell, när ska jag då byta ut min 8MP.

Prestanda racet inom teknikområdet idag är löjligt isynnerhet inom fotografin.

 

III.

 

Suck, orkar inte med mer utan säger igen att det handlar inte om kameran utan vad man ska använda sin bild till och hur.

Ska jag klippa gräset använder iallafall inte jag motorsågen.

Jag använder rätt utrustning!

Om jag, som ex., bara ska fota för att lägga upp bilder på min hemsida är det rimligt att ens titta på 8MP kamera. Alla kameror klarar av att exponera hyffsat i autoläge dag oavsett mjukvara, vissa bättre vissa ännu bättre. Läs bruksanvisningen och betänk att även ett proffs med proffsutrustning misslyckas med en bild och säkerligen mycket oftar än en som bara fotar vid enstaka tillfällen, inte procentuellt utan i antal.

 

Vad fotograferar du och vad använder du dina bilder till och hur vill du presentera dom?

Jag tolkade dina inlägg som att du inte tillhör den kvarvarande procenten och gör du det så är det inte "Den Första Riktiga Digitalkameran" du är ute efter som jag beskrivit.

 

Det kommer snart en ny modell, mindre, värre och oöverträffad prestanda med nyutvecklad mjukvara. Jag avvaktar till den kommer innan jag uttalar mig igen och ev. har jag ändrat åsikt då.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Jag är glad att det här inte är ett av mina forum.

Det förstår jag:) Jag vet att jag inte borde ha varit så "bitsk" men jag blev sur när t ex fhe tog sig tid att skriva ett riktigt intressant inlägg och "symbolen" försökte att tramsa sönder det. När symbolen sedan körde samma stil i en tråd om Exel så rann bägaren över.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Men nedanstående är i alla fall HELT FEL, om ingen påpekat det tidigare:

 

 

Det som ni påstår

 

1.: Att det skulle finnas FILTER i dagens digitalkameror

2: Att brännvidden skulle ändras för att bildskivan är mindre

3: Att den skulle "läcka ström" till andra celler

4:

5:

 

Ovanstående kan ni glömma snabbt och lätt

 

Jag kan räkna upp fler felakigheter, men detta borde räcka tycker man

 

1' Visa mig en sådan Digitalkamera med FILTER, det vore intressant att se.

2' Vi behöver inga Zoom längre det är bara att maska sensorn, lätt fixat

3' Läcker stöm till andra celler! Sker detta genom tankeöverföring?

 

 

Då kanske ni förstår varför vissa inte vill besvarar era konstigheter.

Det blir alltför pinsamt för er om man skulle påpeka alla konstigheter.

 

Men eftersom ni är så glada för att påpeka andras, som ni TROR är felaktigheter, så har jag nämnt några få av era.

 

Vill ni att jag skall nämna fler konstigheter som ni skrivit, så säg bara till!

 

 

 

:thumbsup:

 

*För alla som inte fått poäng men borde ha fått många.

*De som skriver normalt och är trevliga, dvs. de allra flesta

 

 

 

:thumbsdown:

 

* De andra får tummen ner, de som ger poäng till varandra, stup i kvarten (billigt)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-23 19:18:14 av 0{*I*}0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du är rätt kaxig : "du pratar i nattmössan" säger du om andra personer

 

Vad pratar du i, du som är så kaxig?!

 

Borde du inte ta det lite lugnt i stället......

 

 

Skriv om digiallfotografering i stället, inte vad du tycker om andra personer.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För alla de som missförstått det där med:

 

 

3 Mp 5Mp, 8 Mp........12 MP.

 

Detta säger hur modern sensorn m.m. är:

 

Ingen har sagt vad som är lämpligt och vad vissa skall välja.

 

Det skada inte att man vet vad som gäller, så att man inte betalar för mycket för gammal mjölk ( 3Mp).

 

De som vill betala för mycket för 3Mp, får gärna göra det.

 

Det kan vara bra att veta att om man köper en 3Mp, så bör man inte ge mer än 1000-1400 kr för en sådan sensor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För alla de som missförstått det där med:

 

 

3 Mp 5Mp, 8 Mp........12 MP.

 

Detta säger hur modern sensorn m.m. är:

Fattar fortfarande inte...

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar fortfarande inte...

Du kommer aldrig att förstå för det går inte att förstå:) Nu när vi ändå har en ”tramstråd” som det nästan per definition är omöjligt att gå OT i så vill jag passa på att säga att jag verkligen gillar din presentation:

 

Jag knyter min sko,

därborta går en ko.

 

Poesi på en nivå som jag förstår:) Småskrattar varje gång som jag råkar se den.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer det absoluta svaret till mannen med de konstiga symbolerna och de luddiga tankegångarna.

...

...

 

Ha ha!!!!!! Right on target....

 

Ja, hela den här tråden är ju en komedi (eller möjligen tragedi). Kan det kanske vara så att "symbolen" egentligen är ett misslyckat och urspårat försök till artificiell intelligens?

 

// Ljung

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-23 20:23:02 av Ljung]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det kanske vara så att "symbolen" egentligen är ett misslyckat och urspårat försök till artificiell intelligens?

Inte ens jag skulle våga föreslå något så elakt:)

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är knappt värd besväret men:

Men nedanstående är i alla fall HELT FEL

 

Att det skulle finnas FILTER i dagens digitalkameror

Vanligtvis sitter filter utanpå objektivet men ovanför sensorn sitter (på samtliga dSLRs ett litet filter som närmast motsvarar ett vanlig IR-filter, syftet är helt enkelt att göra kameran mindre känslig för IR. I de flesta fall är det bra men det är rätt irriterande för alla som faktiskt vill använda sin dSLR för att göra IR-fotografering.

Antar att du struntar i hur överbevisad du blir men här har du en utsökt sida som beskriver hur man gör sig av med filtret på en EOS300D

http://ghonis2.ho8.com/rebelmod.html (själva beskrivningen av filtret hittar du en bit ner på sida 4: http://ghonis2.ho8.com/rebelmod4.html)

 

Att brännvidden skulle ändras för att bildskivan är mindre

Vem har påstått det? Det enda som händer när man minskar sensorstorleken är att man får ett annat utsnitt, ganska exakt som när du gör det du kallar "digital zoom". Vad jag kan minnas är du den enda som antytt att digital zoom skulle gå att jämföra med annan brännvidd så jag antar att du härmed bekräftar det alla andra sagt, att du har fel.

 

Att den skulle "läcka ström" till andra celler

Åter igen, vem har sagt det? det finns en förekomst av ordet "läcka" (innan detta inlägg) och det är det inlägg du just skrev.

 

1' Visa mig en sådan Digitalkamera med FILTER, det vore intressant att se.

Som sagt, vilken dSLR som helst från Canon eller Nikon (övriga kan jag inte gå ed på men det vore underligt om de inte hade motsvarande).

 

2' Vi behöver inga Zoom längre det är bara att maska sensorn, lätt fixat

Men snälla du, ett par meningar ovan skrev du själv att det var helt fel att minskat utsnitt motsvarade brännviddsförändringar, hur ska du ha det?

 

3' Läcker stöm till andra celler! Sker detta genom tankeöverföring?

Det var du som sa det, du kanske skulle kunna berätta för oss andra?

 

Vill ni att jag skall nämna fler konstigheter som ni skrivit, så säg bara till!

Tycker mest du rabblar upp dina egna konstigheter, lider du av schizofreni eller nåt? Du verkar ha svårt att bestämma dig för vad du har för åsikt och verkar ständigt beskylla andra för att ha dina åsikter (vilket med tanke på dess art är ett rätt grovt påhopp).

 

Ett troll, det är vad du är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, jag hade lovat mig själv att inte skriva mer i den här tråden men nu gör jag det i alla fall.

 

- Läcker ström till andra celler, kanske inte ordagrannt vad jag skrev men fenomenet heter i alla fall "blooming" (vilket jag skrev):

 

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Digital_Imaging/Blooming_01.htm

 

- Filter. De filter jag pratar om är det som är integrerat i själva sensorn. I Bayerfallet filtreras ljuset så att grönt ljus träffar det sensorelement som ska registrera grönt ljus o s v. I Foveonfallet måste det mesta av ljuset passera mer än ett "ljuskänsligt" lager. Kanske inte exakt ett "filter" i ordets rätta bemärkelse.

 

http://www.sd9.org.uk/sensors.htm

 

Med andra ord - om man inte misstror allt som finns skrivet om blooming och Bayerfilter - digitalbilder blir filtrerade och pixlarna kan dessutom "läcka" över till varandra.

 

Och detta gäller då den stora merparten av digitalkameror. Blooming (och andra fenomen) är oerhört mycket mer störande i min K750i än i min D70 men det borde väl inte förvåna någon :)

 

Jag har på känn att en viss person kommer att vilt ignorera allt detta och fortsätta hävda att alla andra har fel för vi andra är ju ännu inte tillräckligt upplysta. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...