Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pentti H

Vad vill kungliga bibloteket ge mig?

Rekommendera Poster

Jag satt och läste Åke Grens tal på Aftonbladet.se och hade gjort så i säkert tio minuter, dvs jag var inte inne på någon annan sida, när jag plötsligt ser på min trafikmätare att nånting håller på och laddas ner till min dator med 900Kbit/s.

Jag öppnar mitt program som håller koll på anslutningar och ser att en anslutning av Firefox har laddat ner knappa megabyten data. Nu hade jag inte funktionen som loggar paketen igång så jag vet inte vad det var som laddades ner.

När jag kollar IP-numret (port 80) som det laddats ner ifrån så ser jag att den tillhör kungliga biblioteket!?

Nån som hört talas om nåt liknande eller har teorier om vad det kan handla om?

[log]% Information related to '193.10.12.0 - 193.10.12.255'

inetnum: 193.10.12.0 - 193.10.12.255

netname: SE-KB

descr: Kungliga Biblioteket

country: SE

admin-c: ROKA1-RIPE

tech-c: ROKA1-RIPE

status: ASSIGNED PI

mnt-by: SUNET-MNT

mnt-lower: SUNET-MNT

source: RIPE # Filtered

person: Roland Karlsson

address: Kungliga Biblioteket

address: Box 5039

address: S-102 41 Stockholm

address: Sweden

phone: +46 8-4634000

nic-hdl: ROKA1-RIPE

source: RIPE # Filtered[/log]

Kan lägga till att jag kör Firefox 1.5 RC1 och den har inte modifierats sen jag installerade den och den är nerladdad från mozillas egna sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också på det faktum att dom samlar in det mesta som sker på nätet. Men att dom skickar en massa data till mig tycker jag var lite konstigt. Fast jag vet ju i och för sig inte hur detta insamlande går till rent tekniskt.

Att jag upptäckte det här berodde på att jag hörde att hårddisken helt plötsligt började låta (hade som sagt suttit stilla i tio minuter och bara läst artikeln)

Då kollade jag direkt på en statusbar som jag har, som visar upp o nerladdnings aktivitet, cpu osv och såg att det laddades ner nåt med hög hastighet.

Jag har endast webläsaren som använder port 80, har ingen webserver, mig veterligen. Jag är enda användaren av datorn och har kontroll på vad jag installerar. Ingenting borde ha installerats bakom min rygg då jag har program som gör att jag måste godkänna varje nytt program som startas.

Det skulle vara ifall det ligger dolt i nåt legitimt program, men enligt Portexplorer (som visar alla anslutningar) så är det bara Firefox som använder port 80.

Nåja, jag har nu aktiverat packetspy utifall det skulle hända igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kungliga biblioteket har i uppdrag att spara ner alla svenska sidor som publiceras på Internet.

-> Ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kungliga biblioteket har i uppdrag att spara ner alla svenska sidor som publiceras på Internet.

...och skicka dom till Pentti eller?

Läs Penttis inlägg så ser du åt vilket håll den mystiska trafiken gick :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...