Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutiner


HenrikE

Rekommendera Poster

Jo jag har det programet, och jag gjorde som han sa. Jag prövade först med min skrivare och den upptäckte programet. Men då jag satte in Brännaren, så stod det bara "NoDeviceConnected" på alla platserna.

 

"I vilket sammanhang, var står det så?"

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;250928

 

"Mer Information

Innan du kör programmet Windows Install.exe för ominstallation av Windows, kan det hända att du måste göra följande: 1. Inaktivera program och verktyg.

 

Inaktivera alla program och verktyg (t ex skärmsläckare, antivirusprogram och verktyg som körs automatiskt). Avinstallera dessutom alla program och verktyg som skyddar eller krypterar MBR (Master Boot Record) eller partitionstabellen (t ex Bootlock som ingår i Symantec Norton Your Eyes Only). Om du vill veta hur du inaktiverar dessa program eller verktyg kan du kontakta tillverkaren. "

 

Så det är kanske inte ett måste.

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-10 15:09:11 av HenrikE]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är jag med.

 

så jag ska då gå in på autostart och avboka alla program där, kommer datorn öht att funka då?

Nja, allt kan ju vara lite riskfyllt. Man får nog gå igenom vad det finns för något där och vad som kan plockas bort utan problem. Skärmsläckare ställer man ju in från Bildskärmsegenskaper. Antivirusprogram är ju bra att inaktivera, brukar ofta gå att göra innifrån programmet eller genom att högerklicka på ikonen vid klockan.

 

Det är inte vanligt att ha program som skyddar MBR och partitionstabellen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog bestämt mig för att skicka tillbaka varan och köpa sedan en intern. Dock så ser jag att många saknar kablage och programvara. Men kan man inte använda sig av de kablar som man har inkopplad till sin interna CD-spelare till den interna DVD´n? Programvaran är väl bara till för om man vill se på filmer och bränna, den funkar väl bra ha som en vanlig "DVD/cd-spelare" och exempelvis spela spel och köra igång program med även utan programvarorna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns en ledig plats på IDE-kabeln till CD-spelaren så ska det väl gå bra att ansluta DVDn där. Sedan lär den väl behöva ström också, jag vet inte om kontakter och sådant kan variera eller har ändrat sig på de här åren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan man inte använda sig av de kablar som man har inkopplad till sin interna CD-spelare till den interna DVD´n?

Visst kan man det. Det enda som du eventuellt måste göra med den nya spelaren är att "bygla" den till "Master" eller "Slave" (eller "Cable Select"). Om du bara har en enhet ansluten på IDE - sladden så skall den vara "Master" (på kontakten längst ut), har du redan en enhet ansluten så kopplar du in den på kontakten närmast moderkortet och byglar den som "Slave". Byglingen gör du genom att flytta en liten "plastplutt".

 

Programvaran är väl bara till för om man vill se på filmer och bränna, den funkar väl bra ha som en vanlig "DVD/cd-spelare" och exempelvis spela spel och köra igång program med även utan programvarorna?

Visst kan du använda den utan programvaran. Jag tror att även i Win 98SE så kan man bränna CD-skivor utan extra program (det går i XP men jag är lite osäker om 98:an).

 

Ett DVD - brännarprogram brukar inte vara så dyrt. En tid så fick man Nero när man köpte ett storpack med DVD - skivor.

 

 

Det var verkligen tråkigt att du inte fick igång den externa brännaren men ibland händer det att datorprylar bara inte vill oavsett hur man gör.

Än en gång så ber jag om ursäkt för mitt lilla "poängutbrott":) Jag bryr mig inte om poängen i sig men man vill ju gärna att frågeställaren uppskattar och har nytta av hjälpen när man tar sig tid att skriva. Jag menar inte alls att du inte uppskattade hjälpen (eller försöken till hjälp) som du fick men ditt lilla PS lät lite drygt och jag var på mitt sämsta humör. Även om en del Eforumare kanske inte tror mig så är det faktiskt sant att jag för det mesta inte är folkilsken.:)

 

Det är oftast mycket svårare att förklara, så att det blir begripligt, något på ett forum än att fixa det i verkligheten så det tar faktiskt lite tid att skriva texten.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lät det helt plötsligt mycket krångligare, Slave, Master? Dessa ord är som främlingar för mig. Jag som trodde att det bara var att ta exakt samma kablar som satt i CD-spelaren och ta ut dem ifrån CD-spelaren och sätta dem i DVD´n istället och så skulle det funka. För jag hade ju då tänkt att byta ut CD-spelaren emot en DVD spelare. Såg dock nu när jag tittade lite i datorn, att det står ”CD-Rom cable” "på" den avlånga sladden som sitter i CD-spelaren, och jag kan inte hitta någon liknade sladd där det står DVD-ROM cable, spelar det någon roll? Behöver man en speciell sladd för DVD-ROM?

Jag tittade även efter denna "plastplutt", jag fann någon grön plastplutt på CD-spelaren, är det den du menar eller? Kan dock inte se att det står Slave eller Master där.

 

Jo det är tråkigt att den externa inte funkade, men jag köpte ju den extrern för det skulle vara så smidigt som möjligt att installera den, men det visade sig vara tvärtom.

 

Jag tog inte illa upp och jag ber också om ursäkt om jag lät dryg. Man kan lätt missuppfattas då man skriver på ett forum.

 

Nåväl valet föll på denna.. http://www.webhallen.com/prod.php?id=37200

 

Så det medföljde programvaror, men jag lär inte få hem den förens slutet av nästa vecka.

 

PS: Det blir väl ingen dos installation då man byter på detta sätt? DS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lät det helt plötsligt mycket krångligare, Slave, Master? Dessa ord är som främlingar för mig. Jag som trodde att det bara var att ta exakt samma kablar som satt i CD-spelaren och ta ut dem ifrån CD-spelaren och sätta dem i DVD´n istället och så skulle det funka.

I nio fall av tio så fungerar det som du önskar. Se på resonemanget om "Master" och "Slave" som något som du tar till om det krånglar.

 

Såg dock nu när jag tittade lite i datorn, att det står ”CD-Rom cable” "på" den avlånga sladden som sitter i CD-spelaren, och jag kan inte hitta någon liknade sladd där det står DVD-ROM cable, spelar det någon roll? Behöver man en speciell sladd för DVD-ROM?

Med en sannolikhet gränsande till visshet så behöver du ingen ny kabel.

 

Jag tittade även efter denna "plastplutt", jag fann någon grön plastplutt på CD-spelaren, är det den du menar eller? Kan dock inte se att det står Slave eller Master där.

"Platpluttarna" brukar sitta brevid kontakerna men vi tar det om du får problem, vilket du antagligen inte får.

 

Nåväl valet föll på denna.. http://www.webhallen.com/prod.php?id=37200

Ett bra val tycker jag.

 

PS: Det blir väl ingen dos installation då man byter på detta sätt? DS

Nej.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara positiva svar, nu känner jag mig mycket lugnare.;) Tackar för hjälpen, och jag hoppas att jag inte behöver någon ytterligare hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta gärna när du har monterat och fått igång på grejorna, alltid kul att få veta hur det går.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag fick hem den idag, och allt verka funka bra. Det enda som jag tycker är liute lustigt är att det fortfarande står CD-Rom på "Den här datorn". Men funktionerna verka funka så det spelar väl mindre roll antar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att höra att det löste sig efter alla bekymmer:thumbsup:

 

Det enda som jag tycker är liute lustigt är att det fortfarande står CD-Rom på "Den här datorn".

Så ser det ut hemma hos mig oxså när jag har en skiva i spelaren, tar jag ur skivan så står det DVD-drive.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...