Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Drivrutiner

HenrikE

Recommended Posts

Jag försöker installera min DVD-brännare, men den finner inga drivrutiner. Ska jag avbryta eller slutföra i sådant läge? Jag har även letat på tillverkarens hemsida efter drivrutiner men jag har inte kunnat finna några. Säljaren säger att det inte ska behövas några drivrutiner, men jag är tveksam för hur ska den annars registeras på datorn?

Det är en extern DVD-brännare jag har köpt.

Säljaren säger att det inte ska behövas några drivrutiner

Säljaren har rätt. Skall du bränna så behöver du ett brännarprogram t ex Nero.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

Mjukvara programen har jag installerat . Jag har installerat exempelvis nero, men det fick jag göra ifrån CD-spelaren. Problemet är att datorn inte har registerat DVD´n (verka det som).

När jag ska installera den nya maskinvaran så det första den gör är ju att leta efter drivrutiner. Men det finner den ju som sagt var inga, så då får man alternativet att gå tillbaka och försöka igen eller trycka på "Nästa", om man trycker på "Nästa" så står det att "Ingen drivrutin för enheten har installerats", med rubriken "Okänd enhet". Ska man i det läget slutföra eller avbryta?

[inlägget ändrat 2005-11-08 18:39:04 av HenrikE]

Jag har Win 98 SE och det är denna jag har köpt.

http://nordic.lge.com/sv/prodmodeldetail.do?actType=search&page=1&modelCategoryId=050204&categoryId=050204&parentId=05&modelCodeDisplay=GSA-2164D&model=NOTHING

[inlägget ändrat 2005-11-08 22:27:58 av HenrikE]

EDIT: Och ja jag har USB 2.0.

[inlägget ändrat 2005-11-08 22:29:14 av HenrikE]

Hittade ingen manual för just din enhet men för en annan model

http://nordic.lge.com/sv/products/mobile/mobil/sidemenu.do?action=list&group_code=050204&list_code=PRD_MANU&target=manu&categoryId=050204&modelCategoryId=050204&parentId=05&gcscId=&paramModelCode=GSA-2164D

där står det så här:

For Windows 98SE/2000/ME/XP Users

■ In order to ensure normal drive operation, please check the following:

• The drive is displayed in

Windows 98SE/ME : [Control Panel]-[system]-[Device Manager]-[CD-ROM]

Windows 2000/XP : [Control Panel]-[system]-[Hardware]-[Device Manager]-

[DVD/CD-ROM-drives]

• 32-bit is displayed in [Control Panel]-[system]-[Performance]

■ If the drive is not recognized by your computer, please check the following item.

■ Run Add New Hardware in Control Panel to let PC search again for new device.

Den sista punkten är ju något du kan pröva.

Har du installerat drivrutiner för USB2?

Syns USB2-portarna i Enhetshanteraren?

Har du använt någon USB2-port till något annat?

PS. Det är meningen att 98SE och senare Windows-versioner ska innehålla DVD-drivrutiner.

Jag är imponerad över vad du hittade Cecilia! Jag var inne och letade på LG:s webbplats men jag gav upp när jag kände blodtrycket stiga och slaganfallet närma sig:)

Av de stora tillverkarna så tycker jag att man kan utse LG till att ha en av de sämsta webbplatserna, jag kunde inte ens hitta frågeställarens spelare.

-nisse

redefine success.

Jag har en digitalkamera och en skrivare som båda måste kopplas till USB porten, och där har det inte varit några problem.

Jag gick in på "lägg till en ny maksinvara" inne på kontrollpanelen och sökte därifrån. Men den kunde hitta något.

I den produkts information man får på det stället jag köpte den på och även på produktsbroschyr som var länkad ifrån den platsen, så står det Windows 98 SE, men på kartongen och i broschyrn som följde med DVD´n så står det bara XP och 2000. Jag vet riktigt vad jag ska lita på, det kan ju trots allt bara vara det rekomenderade som står på kartongen. Men om det bara funkar på XP och 2000 så kan ju förklaringen finnas där.;)

Jag självklart mailat dem om detta då jag såg det, och han sa att det kunde bero på att XP och 2000 är den vanligaste så det var därför de bara skrev det. Men i sådana fall tror jag personligen mer på att de bara skrev det rekomenderade, för jag har svårt att tänka mig att de glömmer nämna ett operativsystem då det inte finns så många olika.

Jag vet inte om jag kan skicka tillbaka denna (isåna fall får jag väl minst betala den höga frakten fram och tillbaka för ingeting), då jag har öppnat det. Men oavsett vad så vill jag ju veta vad som är fel tills nästa gång om inte annat, för jag vill ju ha en DVD-brännare. Så om det är operativsystemet som är för gammalt och det är därför den inte hittar några drivrutiner, finns det något sätt att ta reda på det?

Kolla på deras hemsida om du hittar 98 drivers. Du kommer dock eventuellt stöta på andra problem med Windows 98, som att filstorleken är begränsad. Själv tyckte jag alltid att det var äventyr att bränna CD i 98 så hur svårt ska det då inte vara att få till en DVD utan att få buffer underun. Iofs så har ju brännarna blivit bättre...

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

Jag vet inte om jag kan skicka tillbaka denna (isåna fall får jag väl minst betala den höga frakten fram och tillbaka för ingeting), då jag har öppnat det.

Du ska inte behöva betala någonting eftersom du i så fall ska reklamera produkten för att den inte går att använda på det operativsystem som de har sagt att det funkar på.

Är det USB 1 eller 2 du har? En digitalkamera och en skrivare ställer ju inga krav på hastighet, men en Dvd-brännare kan kanske inte gå med den låga hastigheten som USB 1 har.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=767405#767405

http://www.microsoft.com/whdc/system/bus/usb/USBFAQ_intro.mspx

Eller se om Microsoft har något passande på den här sidan:

http://support.microsoft.com/kb/263218/Sv/

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;Sv;q240075

http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/Win98/Q_2080433

4.html (bry dig inte om att det står Sign Up..., det är bara att skrolla ner)

Jag har USB 2.0

Jag har prövat några av tipsen utan resultat..

http://support.microsoft.com/kb/263218/Sv/

"När du ansluter en USB-enhet ska datorn lägga till och sedan konfigurera enheten utan att fråga efter en drivrutin (förutsatt att den passar i de klassdrivrutiner som definieras och tillhandahålls). Om en drivrutin efterfrågas kontaktar du enhetens tillverkare för att undersöka om det finns en drivrutin. "

Så då är det egentligen ett negativt tecken då jag nu får upp "lägg till en ny maskinvara guide där jag endast kan söka efter drivrutiner? Då det inte ska behövas för USB anslutna enheter tydligen. Ska sägas att jag mailade LG igår, där jag frågade om drivrutiner, men jag har fortfarande inte fått något svar.

Några tips innan du skickar tillbaka den:

Har du möjlighet att testa den på en dator med XP, den kan ju faktiskt vara trasig.

Har du tittat i enhetshanteraren, det kanske ligger någon gammal drivrutin och ställer till det?

Har du testat att både ha den inkopplad när du startar datorn och att koppla in den när 98SE har bootat klart?

Har du testat med olika kablar (då kör väl inte med en USB-HUB)?

-nisse

redefine success.

Jag kör med den sladden som följde med, skulle inte funka med en helt vanlig USB kabel, då uttaget i DVD brännaren inte skulle passa ihop med den.

Jo jag känner några som har XP, så det ska nog gå och testa den på deras. Dock så har ju de redan DVD på sina datorer, tror du det gör något?

"Har du tittat i enhetshanteraren, det kanske ligger någon gammal drivrutin och ställer till det?"

Jag vet inte vad jag riktigt ska leta efter? Jag har aldrig haft DVD eller CD -brännare förut på datorn.

"Har du testat att både ha den inkopplad när du startar datorn och att koppla in den när 98SE har bootat klart?"

Jag har ivarje fall testat det senare, ska testa att ha den inkopplad och på då jag stänger på datorn.

PS: Om ni är sura för jag inte har givit er höga betyg (då jag ser att man tydligen kan ge betyg på inläggen).;) Så bero det på att jag inte riktigt vet hur jag ska värdera eran hjälp, ni har försökt, så där ni högsta betyg. Men jag har inte kommit så mycket närmare någon lösning på problemet. DS

[inlägget ändrat 2005-11-09 13:27:44 av HenrikE]

Jo jag känner några som har XP, så det ska nog gå och testa den på deras. Dock så har ju de redan DVD på sina datorer, tror du det gör något?

Det gör ingenting.

Jag vet inte vad jag riktigt ska leta efter? Jag har aldrig haft DVD eller CD -brännare förut på datorn.

Om du tittar på min bifogade bild över hur det ser ut i XP så kanske du får en liten ledtråd då 98SE är liknande men inte identisk.

-nisse

redefine success.

[bild bifogad 2005-11-09 13:25:49 av NWM]

770659_thumb.jpg

Så då är det egentligen ett negativt tecken då jag nu får upp "lägg till en ny maskinvara guide där jag endast kan söka efter drivrutiner?

Vet inte men som sagt det borde finnas tillräckligt med drivrutiner i 98SE. Se om det hjälper att reparera Windows:

http://support.microsoft.com/kb/185836/EN-US/

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;250928

Ser nu att sista länken i mitt föregående inlägg blev klippt, ser om det går bättre denna gång:

http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/Win98/Q_20804334.html

Nu har jag testat på en XP och då funkade det hur bra som helst, så det lär vara så att Windows 98 som inte klarar av min DVD brännare helt enkelt (trots att det stog att win 98 där jag köpte den). På XP´n så installerade den sig helt själv och det kom inte upp något "lägg till ny maskinvara guide".

Så jag antar jag har två val, installera XP eller skicka tillbaka varan. För USB porten lär det knappast vara fel då den funkar på andra produkter.

Dock är det lite ironiskt att jag behöver installera XP för kunna få DVD-brännaren att funka, då en av de stora anledningarna till att jag valde att köpa en DVD-brännare var för jag skulle ha möjligheten med gott samvete att uppgradera datorn till XP inom sinom tid. Men jag får se vad jag gör.

så det lär vara så att Windows 98 som inte klarar av min DVD brännare helt enkelt

Så är det nog men jag tror att det beror på att något är "knas" i din win98SE installation och inte ett generellt problem med att köra spelaren under 98SE (förmodligen så skulle du få samma problem med en annan USB ansluten DVD-brännare).

Det som jag misstänker är att det är drivrutinerna till dina USB - portar som gör att det inte funkar som det skall. Att din kamera går att ansluta motsäger INTE det.

Gör så här: koppla först bort allt som är anslutet till dina USB-uttag. Gå sedan till enhetshanteraren och avinstallera drivrutinerna för allt som har med USB att göra (se min bifogade bild). Starta om datorn och låt 98SE hitta dina USB-portar på nytt (kan behövas ytterligare en omstart). Prova sedan att ansluta spelaren på nytt.

Funkar inte det så går vi vidare därifrån.

PS: Om ni är sura för jag inte har givit er höga betyg (då jag ser att man tydligen kan ge betyg på inläggen).;) Så bero det på att jag inte riktigt vet hur jag ska värdera eran hjälp, ni har försökt, så där ni högsta betyg. Men jag har inte kommit så mycket närmare någon lösning på problemet. DS

Eftersom du tydligen anser att det är för tungt att trycka på poängknappen för att visa lite uppskattning för den tid som Cecilia har lagt ned på att försöka att lösa DITT problem så gör jag det istället (jag brukar göra så när frågeställaren själv inte har vett att göra det) och tolkar det som att du inte är så speciellt angelägen om att få spelaren att fungera.

-nisse

redefine success.

[bild bifogad 2005-11-09 23:59:19 av NWM]

770920_thumb.jpg

Tack båda två för poängen! :):)

Jag tycker också du borde kolla om det är något problem med din Windows 98 innan du ger upp. Om det inte funkar som NWM föreslår så en Windows-reparation enligt inlägget igår 13:31.

Så jag antar jag har två val, installera XP eller skicka tillbaka varan.

Det finns ju andra OS emellan som man ibland kan få tag på billigare.

Ja då ber jag om ursäkt om någon har tagit illa vid sig. Om jag inte hade varit tacksam hade jag ju dock inte ens givit någon förklaring där jag också skrev att jag var tacksam för ni försöker hjälpa mig. Jag har nu delat ut poäng, men anledningen var som sagt var att jag inte visste om man skulle ge poäng efter hur hjälpsam personen är eller efter resultatet, jag är ny på forumet inte för det är en ursäkt.

Alternativet "avinstallera" finns inte. Däremot så går det ju att trycka på knappen, ta bort då jag markerar "Universal serial bus controllers" och " USB styrenheter" . Men "ta bort" behöver ju inte vara riktigt samma sak. Det står ju dock att enheten funkar och den bästa drivrutinen som den hittar redan är installerad. Dock så kommer det upp något program som jag får möjligheten att installera, exempelvis C:/Temp då jag trycker på uppdatera drivrutinen för USB enheten. Så går det inte lika bra att installera det istället? För om jag tar bort Universal serial bus controllers och " USB styrenheter", är det säkert att den fortfarande uppfattar den som en ny maskinvara då det tillhör moderkortet?

Det står att jag ska stänga av alla program, så jag ska då gå in på autostart och avboka alla program där, kommer datorn öht att funka då? Det står också att man ska avinstallera alla program som skyddar eller krypterar MBR (Master Boot Record), hur jag nu ska veta vilka program det är. Det programet de ger exempel på, tror jag inte att jag har.

Jag tänker på en kommentar ifrån det forumet du förut länkade till.

"Comment from BillDL

Date: 11/21/2003 02:48AM PST

Are you aware that Win98 doesn't support usb 2.0 devices unless there are drivers written specifically for it to run in Windows 98?"

Ja då ber jag om ursäkt om någon har tagit illa vid sig. Om jag inte hade varit tacksam hade jag ju dock inte ens givit någon förklaring där jag också skrev att jag var tacksam för ni försöker hjälpa mig. Jag har nu delat ut poäng, men anledningen var som sagt var att jag inte visste om man skulle ge poäng efter hur hjälpsam personen är eller efter resultatet, jag är ny på forumet inte för det är en ursäkt.

Ingen fara jag var bara lite grinig, kanske skall ha mens (för första gången:)) Tack för poängen föresten

:thumbsup:

Alternativet "avinstallera" finns inte. Däremot så går det ju att trycka på knappen, ta bort då jag markerar "Universal serial bus controllers" och " USB styrenheter" .

Tyvärr så har jag inte tillgång till någon 98SE just nu så jag kan inte ge dig exakta och detaljerade instruktioner. Men om du högerklickar på "enheten" får du inte då upp en liten meny där du har ett alternativ som heter "Egenskaper". Under egenskaper så har du några flikar en av dem heter "Drivrutin" (eller något liknande. Där bör du ha en knapp för att avinstallera drivrutinen.

Jag kan inte säga mer exakt än så då jag inte kan se samma sak som du, förhoppningsvis så fyller någon annan på.

Så går det inte lika bra att installera det istället?

Nej det går inte lika bra att installera i det här fallet.

För om jag tar bort Universal serial bus controllers och " USB styrenheter", är det säkert att den fortfarande uppfattar den som en ny maskinvara då det tillhör moderkortet?

Det vågar jag nog garantera.

-nisse

redefine success.

Jag har i alla fall inte tagit illa vid mig. Att ge poäng är fullkomligt valfritt och ett tack uppskattar jag mer än poäng.

Här står det vad IDG har tänkt sig när det gäller poäng:

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del4

Are you aware that Win98 doesn't support usb 2.0 devices unless there are drivers written specifically for it to run in Windows 98?"

USB 2 är nyare än Windows 98, även nyare än 98 SE tror jag, så det följer ju inte med USB 2 drivrutiner med Windows 98 i alla fall.

I samma inlägg så står det om något litet program på 98-CDn, se om du har det.

Det står att jag ska stänga av alla program, så jag ska då gå in på autostart och avboka alla program där, kommer datorn öht att funka då? Det står också att man ska avinstallera alla program som skyddar eller krypterar MBR (Master Boot Record), hur jag nu ska veta vilka program det är.

I vilket sammanhang, var står det så?

Nja det kommer som mest upp samma information som när jag dubbelklickar. Det finns helt korrekt en flik som heter drivrutin, men allt som jag har att välja bland där är "Information om drivrutinsfil" och "Uppdatera drivrutin"

Jag skulle kunna skicka en bild, men bilden blir så liten och otydligt, så jag tror inte du skulle se mycket ändå.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...