Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Placera 100 000 kr


heaangel

Rekommendera Poster

Jag har 100 00 kr som jag nu sparar på sveadirekt som ger en ränta på 2,5 %.

 

Men jag funderar på om man inte kan få lite mera avkastning på nått annat sätt, men jag vill inte gambla för mycket så jag folrorar delar av pengarna som jag ska använda vid husköp om ca: 1 år.

 

Så var kan de bästa alternativet vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med nuvarande ränteläge så tror jag inte du kan hitta en placeringsform som både är bättre och relativt säker med ett så kort placeringshorizont, speciellt inte om du inte orkar vara aktiv.

 

De flesta fonder kommer naturligtvis att ge betydligt högre avkastning och just nu känns det relativt dumt att inte vara med i den mer eller mindre globala uppgången men då finns det alltid en risk att yttre omständigheter (oro för terror, oljekris, naturkatastrofer eller helt enkelt riktigt usel fondförvaltare) resulterat i att din hög med pengar är 10-20% mindre om ett år när du behöver dem.

 

Skulle du trots det snegla på fonder föreslår jag att du kollar upp fondens alla aspekter hos t.ex http://www.morningstar.se, de har hur lång erfarenhet som helst så deras rating (1-5 stjärnor) är tämligen pålitlig som ledstjärna och du får också en tydlig översikt av hur avgifter och riskspridning ser ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är alltid vanskligt att ge ekonomiska råd, men titta lite på storbankerna. Dom ger faktiskt rätt hyfsad utdelning.

 

Räknat på nuvarande kurs ger t ex (prel. för 2005)

SEB = 3,24 %

SHB = 3,5 %

FSB = 3,55 %

Nordea = 3,74 %

 

Passa på att köpa om/när dom aktierna går ner, så blir ju utfallet ännu bättre.

 

För säkerhets skull tycker jag att du ska ha kvar en del hos Svea Direkt och vara tacksam för den ränta du får där. Nu har dom ju insättningsstopp igen.

 

Det blir ju inga stora summor hur du än gör. 1 % mer i ränta = 1 000 kr före skatt/år.

[inlägget ändrat 2005-11-08 09:45:19 av bmhson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Om du behöver pengarna om ett år ska du ha de i räntepapper som du har! Det är för farligt att göra något annat eftersom volaliteten på börsen vanligtvis är hög och tidpunkten mellan lokala max och min är 2,5-4 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...