Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad beror att bilden "taggar" sig...???


kontra

Rekommendera Poster

När man tittar på film i avi eller mpeg blir bilden taggig,

vad beror detta på ?????

Ljudet är perfekt, men det är bilden som är sen.

Tacksam på förhand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Även om din fråga kan betyda en mängd saker och därmed ha många olika svar så skall jag svara enligt hur jag förstår din fråga.

 

Du säger att bilden kommer sent vilket jag tolkar som att den inte är i synk med ljudet. Vidare säger du att bilden är "taggig".

Dessa faktorer gör att jag gissar på att du inte kör filmen i den upplösning (breddxhöjd t ex 720 X 576 vilket är vanligt för dvd) den ursprungligen skapades i utan i en annan. Beroende på hur du visar filmen så är det mer eller mindre jobbigt för datorn men då du nämner avi förutsätter jag mjukvaruavkodning.

Om du visar en film gjord för 352 X 288 (VCD) i 720 x 576(DVD) så saknas det ju pixels för drygt hälften av bilden. Dessa måste datorn på något sätt lista ut och för detta finns en mängd algoritmer som det skrivits spaltmeter om men det viktiga i det här fallet är att cpu:n måste göra det jobbet plus avkodningen för troligen är avifilmerna komprimerade på något sätt och mpegfilerna är det.

Det låter som du har en dator som inte orkar med detta ordentligt. Det leder troligen till att ramar tappas vilket inte gör att resultatet blir bättre.

 

Och spelar du dom i ursprungsupplösning så kan det ju helt enkelt vara så att din dator inte orkar avkomprimera filerna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...