Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös överföring av ljud till stereo?


BradSinner

Rekommendera Poster

Hej.

 

Vet ni om det finns något sätt att överföra ljud tex musik trådlöst till receivern. Jag skulle tex vilja göra det från en bärbar dator.

 

Tacksam för tips.

 

/Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Squeezebox, Netgear MP101 eller liknande. Philips har en del också, deras heter Streamium. Finns fler, men många kräver anslutning till TV:n för att visa menyerna.

 

Allihop funkar så att man kör ett serverprogram på PC:n. Squeezebox eller motsvarande burk kontaktar PC:n/servern och får ljudet strömmat i mp3-format. Helst vill man ha Squeezebox, den spelar upp massor av format förutom mp3, klarar WPA-kryptering i trådlösa nätverket, och har ett bra serverprogram.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Squeezebox verkar ju bra fast den är lite dyr.

 

Finns det några andra bra alternativ?

Jag kollade på pricerunner och där får alla ris och ros samtidigt så jag vet inte vad man skall tro..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Squeezebox är för dyr så satsa på en som är kompatibel med Twonkyvision-servern, se

http://www.twonkyvision.de/UPnP/devices.html

 

Begränsar du dig till musikspelare (som klarar sig utan TV:n för menyerna), plus att de ska vara billigare än Squeezebox, så blir det bara en handfull kvar. Ingen av dessa klarar WPA-kryptering på trådlösa nätverket, några har ingen anslutning för vanligt nätverk med kabel, de har alla olika brister men de gör sitt jobb.

 

Själv har jag två Netgear MP101, Twonkyvision-servern och nätverkskabel. (MP101 kan köras trådlöst men jag vill inte förstöra säkerheten på mitt trådlösa nätverk genom att gå från WPA till WEP.) Den går bara att köpa begagnad nu vad jag vet, men jag har sett den på Blocket.se. Jag har lagt över mina CD till servern i mp3-format och det är suveränt att ha all musik tillgänglig från en fjärrkontroll, utan att behöva resa sig upp och fumla med skivor.

 

Det är viktigt att ha senaste firmware-versionen för MP101, de tidiga versionerna har dåligt rykte. Det går att uppdatera själv så du behöver inte kolla versionen före köp.

 

Helst ska man nog också köra nätverk med kabel eftersom MP101 blir förvirrad när den tappar kontakten med servern. Trådlös förbindelse är ju lite ömtåligare än kabel på grund av att Bluetooth, trådlösa telefoner och annat ligger i samma frekvensområde och stör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ok, det verkar som jag får köra med den bärbara kopplad till stereon och trådlöst till datorservern.

 

Det verkar inte finnas några riktigt bra lösningar om man vill ha det helt trådlöst, än i alla fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...