Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk?


chillboy

Rekommendera Poster

Jag undrar om tips på bra externa hårdiskar. Jag ska lägga all min musik på den. Vilka märken är att föredra framför andra, är det nåt annat som jag behöver tänka på. Hade tänkt mig typ 200-300Gb storlek.

 

Mvh

Chillboy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Nissen

Hårddiskar har blivit kraftigt billigare på sistone, som du säkert sett.

 

Du behöver inte köpa ett färdigt paket, utan kan bygga din egen externa hårddisk. Det finns ett antal kabinett på t.ex. Dustin eller Komplett för 200-500:- som är roligare/bättre än de färdiga.

 

Maxtor har nog dom vassaste ATA diskarna idag. De har 16MB minne och NCQ vilket avlastar din dator en del.

 

Nästa val är om du vill ansluta den nya hårddisklådan till din dator via Ethernet, Firewire eller USB. Bara USB blir billigast, men kanske sämst resultat. Sådär 20-30MByte/s är nog vad du kan räkna med när du kopierar till denna lösning.

 

Tänk på kylningen när du väljer låda, jag köpte en helmetallåda utan fläkt - skönt tyst - men då måste ja se till att disken ansluter termiskt till lådan (inte bara sitter lite löst i lådan) och det kräver en del tankearbete.

 

En fläkt löser detta, men den låte som sagt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det där med kylning kanske är viktigt att fundera på.

 

Min LaCie d2 Bigdisk har metallchassi och inbyggd fläkt. Denna fläkt låter dock knappt nåt alls. "Tickandet" från läshuvudet överröster med lätthet fläktljudet.

 

Sen vette fan om det blivit billigare att montera själv. Hade det blivit bättre? Vet inte vad som skulle kunna bli bättre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är utan tvekan Hitachi (f.d. IBM) som har de vassaste både SATA och PATA diskarna. Sedan några år tillbaka brukar de vinna flertalet tester. Undantaget är Western Digitals Raptor som ligger i en helt annan prisklass.

 

Läs mera här:

http://www.tomshardware.se/lagring/harddisk/20051006/index.html

 

eller här:

http://mikrodatorn.idg.se/tester/showTest.asp?ArticleID=14672&KeywordID=14&Keyword=Komponenter

 

Skillnaderna mellan de mera namnkunniga leverantörerna är dock inte så stora som de har varit.

 

Se bara till att kyla disken ordentligt, det är nästan alltid värme som leder till en disks ibland för tidiga död.

 

Firewire ger klart bättre (verklig) prestanda är USB 2.0.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en iomega 250 gb på Siba för 1390, finns fortfarande. Fungerar bra. Ingen fläkt men enda gången den ar varit lite för varm var när jag toktankade över allt när den var ny. Ca 150gb på en gång.

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-07 11:46:41 av Teaser]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lennart Johansson

Hej

 

Vi har använt en LaCie http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010055967 vilket jag inte rekomenderar. Om du ska använda den här typen av extern hd måste du tänka på att du får kylning dvs inbyggd fläkt.

Vad som hände med vår var att den smälte beroende på för hög värme i lådan då den saknar fläkt :-( Detta medförde att inte heller gick att återskapa

Se också till att du inte köper Maxtor! Dom är erkänt känsliga för värme

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt och fullt - jag fyllde min LaCie till max, sedan slutade den svara... Fick en ny av LaCie med varningen att man inte ska fylla den helt, och tänk på att vi räknar 1 GB som 1000 MB, vilket ju inte Windows gör när den berättar hur mycket man har lagrat.

 

Annars tycker jag att USB funkar bra. Har aldrig märkt någon väntetid vid uppspelning ens på högupplösta filmer. Däremot tar det ju tid att flytta högvis med data, men det är ok för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
...och tänk på att vi räknar 1 GB som 1000 MB,

 

1024 mb :-) är en 1 Gb.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christian.nylen

Hej,

 

Lite tips från min sida. Har testat alla märken/storlekar dom

senaste åren och idag gäller bara ett märke, samsung. Tystare

och svalare disk hittar man inte. Är enligt tester lika snabb som

andra diskar också så där lär man inte märka något. Vill man

ha snabbare så är det wd raptor. Problem med andra märken

 

Maxtor = varma och låter som f*n när den läser & skriver

Hitachi = rätt sval men låter när den läser & skriver

Seagate = tyst men man kan steka ägg på den

western digital = tyst men blir varm

 

Som extern box kolla på tex "icy box", har 3st och dom är

helt underbara. Självklart då med samsung diskar. Står på

pc:n i vardagsrummet så tysta diskar var ett krav.

 

icy box & diskar hittar du på http://www.dataparadiset.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

hey

 

va tror ni om dessa:Hårddisk 2,5 tums 120Gb USB Xtend/Samsung Extern P-ATA

eller

Hårddisk 200Gb extern USB Xtend/Samsung

 

något att ha?

 

stod inget om fläktar, någon som vet om det finns?

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...