Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mest för pengarna? Datorpaket!?


RayIV

Rekommendera Poster

Vi måste köpa en ny dator. Jag gillar att spela spel, ex Battlefield 2.

 

Datorn får kosta mellan 7-10´000 Sek

 

Skärm behövs ej då våran gamla får duga.

 

Vart kan ni rekomendera att man köper datorn för att få så bra paket som möjligt får så lite pengar som möjligt.

 

Vet också att det är betydligt bättre att köpa i delar, ni får gärna rekomendera sådant paket med, dock måste jag själv hitta någon som kan montera ihop det då man har tummen mitt i handen...

 

Tack för hjälpen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp jag har kollat där och hittat en del intressanta saker...

 

Vad tycker ni om man ex jämför kompletts datorer och priser, med datorbutiken.com ´s liknande paket?

 

Eller finns det andra paket som är ännu bättre? Tänker tex på dataprince.se och liknande sajter som jag ej kommer på namnet på...

 

Hoppas ni har lust och tid att forska lite i det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om man ex jämför kompletts datorer och priser, med datorbutiken.com ´s liknande paket?

De är tämligen likvärdiga även om jag personligen föredrar komplett.se då jag tycker att de är bättre efter köpet (en högst personlig åsikt) och att deras webbplats är bättre.

 

Tänker tex på dataprince.se

Det är nog den enda datorbutik som jag på rak arm kan säga att jag aldrig skulle handla av! Butiken med flest anmälningar i svartalistan.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det smartase vore nog att köpa ett paket, men som sagt då måste jag hitta någon som kan installera alla komponenter. För jag vågar mig inte på det, mjukvara hanterar jag helt okej, men värre med att få ihop sådana kluriga pussel :-)

 

Men det skiljer ju en del i pengar, så det är klart man funderar lite på det ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om man ex jämför kompletts datorer och priser, med datorbutiken.com ´s liknande paket?

 

Har handlat av båda butikerna regelbundet sedan slutet av 90-talet och enligt mina erfarenheter spelar det ingen roll vilken butik man väljer. Flest reklamationsärenden har jag haft med Datorbutiken.com men de har å andra sidan alltid varit schyssta och aldrig tjafsat om nånting vid olika ärenden.

 

jo det smartase vore nog att köpa ett paket, men som sagt då måste jag hitta någon som kan installera alla komponenter. För jag vågar mig inte på det, mjukvara hanterar jag helt okej, men värre med att få ihop sådana kluriga pussel :-)

 

Det är inte så krångligt som man kanske kan föreställa sig. Kan man bygga lego så kan man bygga en dator. ;) Det finns iaf mkt pengar att spara in av att bygga själv, och här finns en bra instruktion om hur man går tillväga:

http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.twandata.com säljer också billiga lösningar. Kvaliteten vet jag inte mycket om, men billiga är dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så krångligt som man kanske kan föreställa sig. Kan man bygga lego så kan man bygga en dator. ;)

Håller verkligen med till 100% ! Det är inte svårt bara man tar det lite lugnt och inte är våldsam.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Vet inte hur mycket man sparar på att göra det själv! Fördelen att köpa det färdigt är att man är säker på att det fungerar och har lättare att reklamera om så inte skulle vara fallet. lätta saker att göra är saker som man inte själv gör . Inget är lätt första gången. Sen kanske min har passande verktyg hemma. Man slinter med den förstora mejseln. Då är det kört.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen att köpa det färdigt är att man är säker på att det fungerar och har lättare att reklamera om så inte skulle vara fallet.

Är väl iofs sant men det kan också vara en nackdel. Om en liten struntsak krånglar t ex en floppy så måste man skicka tillbaka hela datorn och bli av med den under ganska lång tid.

 

Sen kanske min har passande verktyg hemma

Det enda verktyg man behöver är en stjärnskruvmejsel.

 

Man slinter med den förstora mejseln. Då är det kört.

Nu för tiden så krävs det en hel del talang (eller ett par flaskor vin) för att lyckas med det. Men som jag skrev så skall man ta det lungt, läsa instruktionerna i lugn och ro.

 

Man monterar CPU och minne sedan tar man en kopp kaffe och begrundar sitt verk.

 

Monterar moderkortet i lådan, begrunda och beundra det man åstadkommit. Monterar kablar enligt instruktionen, tar en kopp kaffe och sedan dubbelkollar man att man kopplat rätt (det värsta som kan hända är att det inte fungerar).

 

Man kan kanske med visst fog säga att jag förenklar allt för mycket men jag tycker (personlig åsikt) att det är en bra motvikt till den alltför stora "respekt" för svårigheterna med att bygga själv som man ofta stöter på.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...