Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Einar Zettergren

08-brat-"ö"

Rekommendera Poster

Är det någon mer än jag som irriterat sig på att man ofta hör i radio/tv att man inte uttalar "ö" som "ö" utan mer öppet uttal? Nästan som det "ö"-liknande ljudet i engelskans "heard" men ännu mera öppet (nästan med dragning åt "ä").

Av någon anledning så hörs det vanligast hos 08-kvinnor i 20 - 30-årsåldern, gärna från Östermalm/Djursholm eller åtminstone wannabe.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar, det är svårt att förklara eftersom ljudet som frambringas inte låter som någon annan vokal.

I alla fall tycker jag att det är mera språkmisshandel än språkutveckling...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
I alla fall tycker jag att det är mera språkmisshandel än språkutveckling...

Inte säker på exakt vilken variant du syftar på, men det är ju bara att inse att när det gäller dialekter tycker ju många att ens egen är den enda "korrekta". Det är en rätt inskränkt inställning tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
men det är ju bara att inse att när det gäller dialekter tycker ju många att ens egen är den enda "korrekta". Det är en rätt inskränkt inställning tycker jag.
Exakt:thumbsup: Tänk vad tråkigt språket skulle bli om vi alla talade precis lika.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hatar bara en enda dialekt/röst och det när jag lyssnar på min egen inspelade dito =) Däremot kan jag uppleva diverse dialekter tråkiga eller tillochmed roliga, men det är ju inget ondsint bakom det.

Jag antar att jag talar någon form av 08, men personligen gillar jag den gotländska och vissa norrländska dialekter bäst (samt även en viss förkärlek till söderslang)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Inte säker på exakt vilken variant du syftar på

Var då inte så snar att racka ned på mig.

men det är ju bara att inse att när det gäller dialekter tycker ju många att ens egen är den enda "korrekta". Det är en rätt inskränkt inställning tycker jag.

Jag har inget emot dialekter. Men detta är inte fråga om någon dialekt utan mera som ett påhittat & affekterat läte som tycks ha utvecklats bland bratsen på Stureplan. Kanske kommer naturligt med lagom mängd kola & booze, och har sedan plockats upp av övriga wannabes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk vad det finns personer som tycker dom blir bättre bara dom har lite "bättre" dialekt....mycket yta, det där.. :)

-> Ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

[inlägget ändrat 2005-11-03 10:26:33 av Chrille C]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Var då inte så snar att racka ned på mig.

Varför inte, det har ju inte med varianten att göra utan attityden till hur andra uttalar språket. Jag vidhåller att jag tycker att det är inskränkt, inte minst på det sätt som du sedan fortsätter att halv-katalogisera dessa som knarkare och suputer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du beskriver låter som uttalet på bokstaven õ (o med tilde), som finns i det estniska alfabetet -- ett ljud mellan ö och u som ligger långt bak i munnen.

Jag tycker inte heller det är särskilt snyggt, men jag vågar mig inte på att karaktärsbestämma de som använder det.

En annan observation är att en ökande andel stockholmare tenderar att uttala r-ljudet mer som irländare och nordamerikaner. Hörs av någon anledning ofta på reklamfinansierade, lokala radiokanaler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hörs av någon anledning ofta på reklamfinansierade, lokala radiokanaler

I reklam pratar man aldrig som vanliga människor av någon anledning, alla uttal är otroligt överdrivna och exalterade.

Speciellt gäller detta reklam för någon film eller ny skiva som kommit ut.

Reklampratare är något jag irriterar mig på fruktansvärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...