Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsökning ADSL-anslutning | brusar när det ringer


bbque:aren

Rekommendera Poster

Hej,

 

Dags igen. :-)

 

Var på Kjell & Company och köpte två styck telefonsladdar med fyra trådar i. Modularkontakter i båda ändar!

 

Byte alltså ut sladden mellan telefon & splitt samt mellan modem & splitt. Och blev det bättre? Nej, snarare tvärtom. Nu bröts internet när jag pratar i telefon...

 

Så jag bytte bort den nya från modemet och ersatte med den gamla. Och nu är jag tillbaka där vi var igår. Jag kan prata och surfa samtidigt, men det brusar rejält!

 

Har nu bett brorsan komma över med en stationär telefon som jag ska testa med och se om det blir bättre (har ju en bärbar annars).

 

Några förslag? Slutsatser?

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu bröts internet när jag pratar i telefon...

Brukar betyda att telefonen har kommit innan modemet i kedjan, dvs telefonen är i (eller i alla fall närmare) första jacket och inte modemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I båda fallen sitter sladdarna likadant:

 

Jag har en splitter i jacket. På splittern kopplar jag in ADSL (underst på splittern) där det står en liten text "ADSL" och telefonen kopplas rakt på framsidan av splittern...

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alla andra telefoner (utom den som du kopplat in i splittern) urkopplade (för du testar väl med telefonen inkopplad i splittern)?

 

Byte alltså ut sladden mellan telefon & splitt samt mellan modem & splitt. Och blev det bättre? Nej, snarare tvärtom. Nu bröts internet när jag pratar i telefon...

Det tyder (nog) på att det är felkopplat. Om vi för en liten stund tänker bort de andra jacken.

 

Så kan det som du beskriver bara inträffa om signalen kommer in genom de två övre stiften (skall komma genom de två undre) och via telefonen leds vidare till de två undre. Så länge luren ligger på så fungerar det men så fort du lyfter luren så bryter telefonen (det skall den göra) och signalen leds inte vidare till de två undre.

 

För att bringa rätsida på det här så är det absolut bästa du kan göra att (bara som ett test) lossa de två yttre trådarna i ditt jack. Ta bort de två som jag har kryssat över (det skall alltså se ut som sovrumsjacket).

 

Att det har blivit så krångligt beror nog på att det hela tiden har varit flera fel: ingen splitter, bara två trådar till telefonen och förmodligen felkopplat i jacket.

 

[bild bifogad 2005-11-03 18:00:07 av NWM]

768627_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har nu lossat på de yttre sladdarna.

 

Nu funkar internet. Men inte telefonen (ingen ton)...

 

 

tillägg:

ps. om jag tar bort splittern och sätter telefonen rätt i jacket så funkar telefonen! ...

 

 

//mvh Björn

 

[inlägget ändrat 2005-11-03 18:44:51 av bbque:aren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade samma problem i flera månader och min internet-leverantör bara kom med nya tipps och var hemma hos mig och drog o ledningar helatiden.

 

Efter flera månaders väntan tog jag dit en annan reparatör och det tog honnom typ 15 sekunder efter att jag öppnat dörren för honom att få syn på att en av mina teleproppar inte var seriekopplad.

 

han bytte den och sedan dess har allt funkat perfekt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej där,

 

Hur menar du med att en telepropp inte var seriekopplad. Eller rättare sagt, menar du telejacket när du säger telepropp? Känns som att det kan vara samma problem här...

 

kanske...

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är jacket rätt kopplat (inte säkert att det är första jacket för den sakens skull men det är det troligen, får bli nästa problem). Om inte din nyinköpta splitter är defekt, vilket ju är mycket osannlikt, så är det din trådlösa telefon som ställer till det.

 

Testa med din brors telefon. Bara för säkerhets skull, funkar internet även om du tar bort telefonen?

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att det kan vara samma problem här...

Nej det kan det inte. Du skickade i en tidgare tråd (den som du har refererat till vad gäller bilder) två bilder på inamnmätet i jacken. Om båda med fyra trådar ser lika ut (blå/vit i mitten och blå/vit längst ut) så är det omöjligt.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tar jag bort telefonen så fungerar internet ändå.

 

Även om jag kopplar in den stationära telefonen istället för bärbara så fungerar det inte. Ingen ton...EDIT: (men internet funkar alltså)

 

//mvh Björne

 

[inlägget ändrat 2005-11-03 18:56:59 av bbque:aren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande med de två yttre trådaran bortkopplade ta bort splittern och anslut telefonen direkt i jacket och berätta vad som händer.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du använder telepluggen som du kopplade om tådarna i (var det inte så, tycker mig minnas det från dina bilder)?

 

Om du har splittern i men tar ur sladden (med modularkontakten) till modemet, fungera det då att ringa?

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hm...ursäkta men nu funkar det. Det är glapp i teleproppen eller nånstans.

 

Jag kan ringa och surfa samtidigt utan brus....

 

Hur är det nu, har jag genom att ta bort två trådar kopplat bort de andra två telefonjacken?

 

TACK TACK TACK TACK TACK osv...hade absolut inte klarat detta här utan dig!!

 

//mvh Björn

 

[inlägget ändrat 2005-11-03 19:52:02 av bbque:aren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm...ursäkta men nu funkar det.

Inte skall man be om ursäkt för att det funkar:):thumbsup:

 

 

Hur är det nu, har jag genom att ta bort två trådar kopplat bort de andra två telefonjacken?

Ja det har du gjort. Koppla dit trådarna igen och prova de andra jacken.

 

Förmodligen så kommer det att fungera då jacket i hallen med stor säkerhet är första jacket, men helt säkra kan vi inte vara. Om det inte funkar så postar du igen så kommer instruktioner hur du skall koppla om för att flytta första jacket (inte svårt men det är ju onödigt att gå igenom det om det inte behövs).

 

Det glädjer mig verkligen att du är på väg mot en lösning, jag vet hur frustrerande det kan vara när grejor inte funkar.

 

Det som krånglade till det var ju att det var flera samtida fel och då blir det lite knepigar (i synnerhet om man inte kan mäta).

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen: Tusen tack!

 

Mm...men det är skönt nu när det funkar. Som det är just nu så har jag telefon och bredband i hallen. Och så kanske det ska vara.

 

Därför mekkar jag inte mer just nu tror jag. Inte idag iaf!

 

Du skriver att jag ska koppla dit trådarna igen och prova de andra jacken. Du menar alltså att jag då ska koppla bort två av trådarna i köket och köra samma procedur?

 

Men om jag, t ex vill ha bredbandet i hallen och telefonen någon annanstans, typ sovrummet. Hur funkar det då? Kopplar jag in de två urkopplade trådarna så blir det ju inte bra...

 

och som det är nu är de ju urkopplade...

 

(hur var det? var alltså jacket felkopplat då?)

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att jag då ska koppla bort två av trådarna i köket och köra samma procedur?

Nej, sätt bara tillbaka de två trådar som du kopplade loss i hallen. Prova sedan i de andra uttagen att allt funkar som det skall. Det kommer det förmodligen att göra.

 

Det är bara om det visar sig att uttaget i hallen inte är det första (men det finns inget som tyder på det) som man måste göra en liten omkoppling men det tar vi om det verkligen är så.

 

Men om jag, t ex vill ha bredbandet i hallen och telefonen någon annanstans, typ sovrummet. Hur funkar det då? Kopplar jag in de två urkopplade trådarna så blir det ju inte bra...

Du har väl inte provat nu när allt funkar? Att de blev fel förut berode ju på att du inte hade någon splitter, bara två trådar i telefonsladden, glapp..... och så vidare...

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

Jag trodde att det var pga av att vi tog bort de två yttersta trådarna som det funkade. Kan det inte ha varit det?

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att det var pga av att vi tog bort de två yttersta trådarna som det funkade. Kan det inte ha varit det?

Nje, de tog vi bort för att kunna utesluta andra fel i kedjan. Med de sladdarna bortkopplade så visste vi att signalen kom in genom de två undre stiften enbart. Då spelar det ingen roll hur de andra uttagen var kopplade så det var en metod för att kunna utesluta fel.

 

Nu låg ju felet i att det inte fanns någon splitter, två trådar til telefonsladden osv ...... så det kommer förmodligen att fungera med de andra uttagen, men man kan ju aldrig vara säker på någonting i den här världen.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej....

 

Tack för idag. Jag lägger ner för idag. Imorgon kopplar jag väl in sladdarna igen och kollar så att det funkar...

 

Återkommer säkert igen!

 

Ha en fortsatt bra kväll!

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Hej

 

För er som har problem med ADSL anslutningar har vi satt ihop en guide för dom vanligaste ADSL felen.

 

http://www.supportsidan.org/commonerrors.asp'>http://www.supportsidan.org/commonerrors.asp

 

Hoppas detta kan hjälpa er på vägen.

 

 

Gratis Support för alla! http://www.supportsidan.org

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att såhär hoppa in i en fyra (4) år gammal tråd, med ett inlägg som innehåller en länk till en guide som dessutom visar sig innehålla direkta felaktigheter, är inte vidare smart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som "gäst" ser så är det ren informativ information i tråden då det är för att hjälpa de som har problem. Du får gärna skriva vad som är fel så kan vi rätta till dem. Kom med lite konstruktiv kritik istället tack.

 

Gratis Support för alla! http://www.supportsidan.org

 

[inlägget ändrat 2009-08-18 11:29:48 av supportsidan]

[inlägget ändrat 2009-08-18 11:30:37 av supportsidan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...