Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsökning ADSL-anslutning | brusar när det ringer


bbque:aren

Rekommendera Poster

Hej,

 

----------------------nytt-------------------

 

Jag har nu testat där hemma för att hitta det första jacket. Sätter jag mellanpluggen i hallen (utan sladdar eller något mer inkopplat) och sedan testar min telefon i de andra jacken så får jag ingen ton = Alltså är hallen första jacket!

 

Men, som jag läst ska ju mellanpluggen (som går till modemet ) dels sitta i första jacket och dels sitta närmast jacket. Men försöker jag ansluta telefonen utanpå mellanpluggen så får jag fortfarande ingen ton. Även när allt är inkopplat som det ska (bredbandet dvs). Switchar jag om så att

telefonen sitter innerst och mellanpluggen utanför så får jag ton. Men detta är ju fel!?

 

Vad är det som är problemet då? Är det något med min bredbandskoppling? (splittern eller nåt?). Är det så att den inte fördelar frekvenserna, vilket leder till att bredband och telefon körs på samma = båda kan inte köras samtidigt.

 

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

 

------------------------

 

Problemet jag har haft är att när det ringer så brusar det jättemycket i telefonen om jag är uppkopplad. Och efter ca 10 sekunder försvinner bruset så att det går att prata men då bryts också internetförbindelsen

 

------------------------

 

 

 

 

/mvh Björn

 

[inlägget ändrat 2005-11-01 17:45:03 av bbque:aren]

[inlägget ändrat 2005-11-01 17:46:27 av bbque:aren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt hur du menar (men jag är lite "trög" ibland).

Men försöker jag ansluta telefonen utanpå mellanpluggen så får jag fortfarande ingen ton.

Så om du inte har någon utrustning inkopplad någonstans så kan du inte få ton i telefonen om du kopplar in den i första jacket?

 

Switchar jag om så att telefonen sitter innerst och mellanpluggen utanför så får jag ton.

Jag misstänker att jacket är felkopplat. Inkommande teleledning är inte kopplad på de två undre blecken utan på de två övre. Skruva upp jacket och lossa de två översta, har du fortfarande ton då? Om inte så är jacket felkopplat och du får kasta om ledningarna så de övre kommer längst ned och viceversa.

 

Det skulle också kunna vara telefonen som du testar med som är felkopplad även om det är mindre troligt. Men är jacket rättkopplat så kan du ju kanske testa med en annan telefon.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Du undrar vad jag menade med "Men försöker jag ansluta telefonen utanpå mellanpluggen så får jag fortfarande ingen ton".

 

Det var ju så att hade jag mellanpluggen i hallen så får jag ingen ton i telefonen i de andra jacken. Och om det är så ska ju Hallen i sådana fall vara det Första jacket. Enligt guider man kan köra.

 

(testar jag att ha mellanpluggen i de andra två jacken så kan jag få ton i telefonen i ett annat jack, det är alltså bara när jag har mellanpluggen i hallen som det inte går att få ton i telefonen).

 

Och det är så att jag också läst att mellanpluggen ska ju sitta innerst och sedan ska telefonen sitta utanpå (eller i något senare jack än första). Men det funkar ju inte att ringa då.

 

Du skriver att du misstänker att jacket är felkopplat. Kan det var felkopplat fast att det ändå är första jacket jag hittat? Eller har jag inte hittat det första jacket? Du beskriver hur jacket ska se ut men jag tror inte mitt jack ser ut så. Titta på nedanstående länk för att se min bild jag tog på jacket i hallen:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=767050

 

(någonstans finns det två bilder i den tråden)

 

Vad tror du nu? Jag ska testa med en annan telefon sen också! Har bara en nu. Men har för mig att symptomen var dem samma med en stationär telefon som jag hade innan.

 

//mvh Björn

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju så att hade jag mellanpluggen i hallen så får jag ingen ton i telefonen i de andra jacken. Och om det är så ska ju Hallen i sådana fall vara det Första jacket

Det är riktigt (förmodar att du körde mellanplugen utan att ha något anslutet).

 

 

Du skriver att du misstänker att jacket är felkopplat. Kan det var felkopplat fast att det ändå är första jacket jag hittat?

Absolut!

 

Du beskriver hur jacket ska se ut men jag tror inte mitt jack ser ut så

Det finns två typer. På det som du har så är det lite svårare att se hur det är kopplat.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jo, stämmer! Hade inget anslutet till mellanpluggen. Det är dock så att sladden inte går att knäppa av bara, så den var på, men den var ju inte anslutet till modemet eller nåt.

 

Okej. Så det kan vara felkopplat ändå. Hur kan jag se om det är felkopplat då? Vet du det? Eller har du något tips på var man kan hitta nån som vet / nån webbsida som visar?

 

//mvh Björn

 

 

------

 

ps. är det någon del som du vill se närmare på kan jag fota och lägga in?

 

.......

[inlägget ändrat 2005-11-01 20:11:19 av bbque:aren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på bilderna i den här länken så ser du att inkommande skall vara på de två mittersta http://tekniken.se/dsl/doc/tele22se.html Jag tycker att det är lite konstigt om den som monterade jacken har gjort fel men de problem som du beskriver tyder på det.

 

[Edit: Hur ser ditt filter (splitter) ut, är det integrerat i mellanplugen eller är det separat?]

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

[inlägget ändrat 2005-11-01 21:14:31 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett litet tillägg. Det allra bästa och enklaste är om du har en Multimeter http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=323180000 får då kan du lätt mäta dig till vad som är inkommande. När det ringer så skall du ha ca 110V på de två ledningarna.

 

Är du en riktig tuffing så håller du i trådarna (ofarligt men obehagligt) när det ringer och sparar på så vis in kostnaden för en multmeter:)

 

Det kan ju också vara så att det är rätt kopplat men att uttaget är trasigt. Jag har aldrig varit med om det men det skulle nog kunna ge samma resultat (jag är inte alls säker utan det är en ren spekulation).

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är osäker på hur min splitter ser ut, om jag ens har någon. Bifogar en bild på hur mitt modem ser ut inuti (efter att jag öppnat det)

 

På den andra tråden:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=767050

 

... (inlägget som skapades "Igår 20:33") har du en bild på hur min mellanplugg ser ut när jag öppnar den.

 

Var är splittern? Har jag någon?

 

//mvh Björn

 

[bild bifogad 2005-11-01 21:42:19 av bbque:aren]

767794_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej hej,

 

din metod du föreslår. Den får mig bara att hitta första jacket? eller har jag missförstått dig? Den visar mig inte om det är felkopplat eller inte? Jag tror ju att jag redan har hittat första jacket nämligen...

 

Att uttaget är trasigt låter ju skumt. Det funkar ju att ringa o surfa om jag bara sätter telefonen innerst och mellanpluggen ytterst...eller tänker jag fel?

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den får mig bara att hitta första jacket? eller har jag missförstått dig?

Visst hittar du första jacket (så att du blir 100% tvärsäker) men det är inte det som är poängen.

 

Den visar mig inte om det är felkopplat eller inte?

Jo det gör det, det är själva poängen. Om du kopplar bort de två yttre trådarna (se min länk) och mäter på de två innre så skall du ha 110V när det ringer (det blir samma sak om du mäter på det två nedre "hålen" i kontakten).

 

Så här funkar det: två trådar in (från telestationen) till din två mittersta anslutningar, dessa två anslutningar är innuti jacket kopplade till de två nedre "hålen" i jacket. När du har en telefon (och luren är på) eller spliter så leds signalen via telefonen / splittern till de två övre hålen och vidare ut till nästa jack genom de två yttre anslutningarna. Detta förutsätter att sladden till telefonen har fyra ledare (två för in i telefonen och två ut) och att telfonkontakten har en plastplutt i mitten.

[Om telefonen av någon orsak inte leder tillbaka signalen så kommer efterföljande jack inte att fungera]

 

 

När du inte har något anslutet i jacket så är det metallbleck inuti jacket som leder de två nedre hålen (som ju är kopplade till de två mittersta kontakterna) vidare till de två övre (de blir alltså elektriskt ihopkopplade).

 

Det är plastplutten i mitten på telefonkontakten som pressar isär blecken när en telefon är inkopplad. Det är bla därför som plastplutten är MYCKET viktig.

 

 

 

Jag förstår om du tycker att det låter lite krångligt men det är inte helt lätt att förklara. När du väl har förstått principen så kommer du att tycka att det är självklart.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

[Edit: Text inom [] ]

[inlägget ändrat 2005-11-01 22:32:11 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Ska försöka kolla detta imorgon. Eventuellt köper jag en multimeter. Just nu snurrar det i huvudet på mig. Men dessa beskrivningar du gav mig nu, de gäller även för min typ av kontakt? Se tråden:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=767050

 

...bilden (som är bifogad inlägget som skrevs Igår 21.01) visar mina kontakter i de olika rummen.

 

Men beskrivningen och testet ska gå att utföra enligt min förutsättningar?

 

Hur vet jag om jag har en splitter? Att jag inte har någon separat har jag förstått, men om jag har en integrerad. Se tråden:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=767050

 

...bilden (som är bifogad inlägget som skrevs Igår 20:33) visar min mellanplugg inuti, ser du någon splitter?

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att du saknar splitter (en del kallar det för filter). Bilden som du bifogar tycker jag liknar en vanlig telefonkontakt. Möjligt att det finns modem med inbyggd splitter men jag tror inte det.

 

Så här ungefär ser en modernsplitter ut

http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e569760

Med andra ord som en liten fetare mellanpropp där du ansluter modemet i modularkontakten längst ned.

 

Det finns modem som säljs utan splitter (med det brukar ingå) som det här t ex http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307272&view=detailed där det är ett tillbehör (bläddra längst ned och titta på tillbehör).

 

Du MÅSTE ha en splitter om du skall använda en telefon på samma telefonabonnemang som du har ADSL förbindelsen på.

 

Vad heter ditt modem, så att jag kan kolla så att det inte har en inbyggd splitter?

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men dessa beskrivningar du gav mig nu, de gäller även för min typ av kontakt?
Ja, det gör de.

 

Hur vet jag om jag har en splitter? Att jag inte har någon separat har jag förstått, men om jag har en integrerad.

Se mitt senaste inlägg.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt modem är Zyxel Prestige 645....

 

iochmed att jag köpt det begagnat kan ju någon del försvunnit på vägen....

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iochmed att jag köpt det begagnat kan ju någon del försvunnit på vägen....

Ja splittern har försvunnit ! Du kan glömma det där med felkopplade jack och istället köpa dig en splitter.

 

Den här t ex http://komplett.se/k/ki.asp?sku=124768&view=detailed Zyxel säljer även en egen splitter men det skall funka bra även med denna.

 

Koppla in splittern och jag vågar nästan garantera att det kommer att fungera! Om det mot förmodan inte gör det så är det ju bara att posta igen.

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs först: http://www.zyxel.se/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTIxNCZjSGFzaD1kZTRmYjMwYjVi.0.html

Felbeskrivnigen om man sakanr splitter låter ju precis som ditt problem.

Du borde ha fått med en splitter (ser ut som en mellanpropp ungefär) Vissa modem har inbyggd splitter (t.ex Bredbandsbolagets Force-modem)

 

Köp en splitter t.ex här:

http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e569760¨

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124768&cks=ASS&assoc=588BAAD3-662E-463A-9032-2E130110BDB5

http://www.inet.se/index_main.asp?p=6300802

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var hemma hos en som inte fick igång sitt Glocalnet ADSL. Jag rotade omkring ett tag i datorn men inget hjälpte. Tittade sedan på splittern som ju inte var en sådan utan en vanlig mellanpropp. Hennes ex. hade sagt efter ett försök till installation av ADSL:et att denna propp (med splittern i handen) är över så den lägger jag i en låda...

 

Nu fungerar hennes ADSL.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa modem har inbyggd splitter

Så är det nog men inte Zyxel Prestige 645

 

Felbeskrivnigen om man sakanr splitter låter ju precis som ditt problem.

Sannt men jag "lurades" av följande information:

 

Men, som jag läst ska ju mellanpluggen (som går till modemet ) dels sitta i första jacket och dels sitta närmast jacket.

Splittern på ett Zyxel Prestige 645 ser ut precis som en "mellanplug". Därför utgick jag från att det satt en splliter och att det var något annat som knasade. Måste säga att jag blev lite förvirrad (mer än vanligt) ett tag. Men det viktigaste är ju att det förmodligen kommer att funka med en splitter.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Har varit och köpt en splitter idag. Det var ju fint. Men det löste inte problemet.

 

Men jag har fått andra symptom.

 

Det brusar fortfarande men nu slutar det inte att brusa. Och internetuppkopplingen stannar uppe. Jag kan alltså surfa och prata i telefon samtidigt, dock med ett himla brus.

 

Är det dags att börja kolla om jacken är rättkopplade nu eller? Eller kanske först säkerställa till 100 % vad som är jack nummer 1. Vad säger ni?

 

Kan man dra några slutsatser av det som ändrades när jag satt i splitten?

 

//mvh Björne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brusar fortfarande men nu slutar det inte att brusa. Och internetuppkopplingen stannar uppe. Jag kan alltså surfa och prata i telefon samtidigt, dock med ett himla brus.

Om du ansluter en telefon (som har "plastplutt" i mitten på kontakten) till direkt i uttaget på splittern brusar även den telefonen?

 

Är det dags att börja kolla om jacken är rättkopplade nu eller? Eller kanske först säkerställa till 100 % vad som är jack nummer 1.

De två sakerna hänger ihop. Men som jag skriver ovan testa först med en telefon direkt i uttaget på splittern. Fungerar den telefonen utan brus så kan vi vara nära 100% säkra på att det är felkopplat eller fel jack.

 

Om du fick med en sladd med modularkontakter när du köpte splittern så skall du använda den. Om du inte fick det så måste du kolla att sladden som du använder har fyra trådar.

 

För undvikande av missförstånd, så här ser en modularkontakt ut http://www.inwarehouse.se/Images/bilder_produkt/e411203.jpg

 

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Bifogar bild på hur det ser ut kopplat till jacket, hur min telefonkontakt som sätts i splittern ser ut samt hur min sladd ser som går från modem till splitter.

 

Såvitt jag kan se så är det fyra trådar i sladden från modem till splittern.

 

Den som går mellan telefonstation och in till splittern verkar endast ha två trådar.

 

(ps. fick inte med någon sladd till splittern, utan använder som jag har sedan tidigare)

 

Du skriver:

 

Om du ansluter en telefon (som har "plastplutt" i mitten på kontakten) till direkt i uttaget på splittern brusar även den telefonen?

 

Hur menar du då? Att jag ska ta bort sladden som går från modem till splitter och sätta in telefonkabeln i det hålet? Du skriver att den ska ha plastplutt i mitten på kontakten (vilken den har, se bild!)...men ska jag inte koppla av själva proppen och bara sätta sladden där i stället för modemsladden som går in i splittern? Missförstår jag dig?

 

//mvh Björn

 

 

 

[bild bifogad 2005-11-02 18:30:15 av bbque:aren]

768246_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet skall anslutas med en sladd som har modularkontakter (inte en vanlig "telepropp") i båda ändar till modularkontakten på splittern. Den SKALL ha fyra trådar (lite svårt att se på din bild men det ser ut som det bara är två, i så fall måste den bytas).

 

Sladden till telefonen SKALL även den ha fyra trådar (det syns tydligt på din bild att den bara har två).

 

Om du inte använder sladdar med fyra trådar så kommer all utrustning som ligger efter att inte fungera.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som vi kommer närmare och närmare. Tack för ditt tålamod!

 

Okej, så både telefonsladden & modemsladden måste ha fyra trådar.

 

Då bär det av till typ Kjell & Co imorgon och köpa sladdar.

 

Kan/ska jag då köpa två stycken likadana sladdar? Det är ingen skillnad på sladd om den ska gå till telefonen eller modemet?

 

Är de enda kraven på sladdarna dessa:

 

- 4 trådar

- modularkontaker i båda ändarna

 

...eller finns det mer jag ska tänka på när jag köper sladdarna?

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt tålamod!

Så lite så:)

 

Okej, så både telefonsladden & modemsladden måste ha fyra trådar.

Yes.

 

Kan/ska jag då köpa två stycken likadana sladdar? Det är ingen skillnad på sladd om den ska gå till telefonen eller modemet?

Du kan köpa två likadana sladdar, det är ingen skillnad.

 

Är de enda kraven på sladdarna dessa:

 

- 4 trådar

- modularkontaker i båda ändarna

Yes.

 

...eller finns det mer jag ska tänka på när jag köper sladdarna?

En snygg färg och lagom längd:)

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-)))

 

Okej. Men då ska jag fixa det imorgon. Störigt att inte kunna göra något just nu dock...

 

Men får hålla mig till tåls till imorgon. Så får vi se det är lösningen....tror du det?

 

Jag skriver några rader imorgon om hur det gått med de nya sladdarna!

 

Tack så här långt!!

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...