Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eforum och Opera


Hundbert

Rekommendera Poster

Jag får inte alla symboler att synas när jag använder Opera på eforum

När jag ska svara på ett inlägg saknas en hel rad med grejer.

 

Se bild. (Denna bild illustrerar hur det ser ut med Opera)

 

[bild bifogad 2005-11-01 16:36:48 av Hundbert]

[inlägget ändrat 2005-11-01 16:37:24 av Hundbert]

767614_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna bild är en referensbild tagen med Internet explorer.

 

[bild bifogad 2005-11-01 16:38:23 av Hundbert]

767616_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom inte hela funktionaliteten för dessa knappar är implementerade för Opera så skrivs de inte ut. Personligen har jag inte tid att arbeta mer just nu med dessa funktioner, men någon annan får gärna skicka en komplettering av mina Javascript i inläggsfönstret till Erik.

 

Funktionaliteten utelämnades helt då Opera tidigare inte stödde textrange (vilket det numer tydligen gör)

 

[inlägget ändrat 2005-11-01 16:51:52 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha hmm vad göra nu?

Ska man tvingas köra Explorer på eforum?

 

Jag som hade smitt planer på att återvända till Opera som jag en gång innan Firefox gjorde entre körde för fullt. Opera hade ju annonser på den tiden men det var ändå en bra webbläsare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte tycker det är extremt betungande kan du skriva in taggarna manuellt på tangentbordet. Tro mig, det går! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till Diskutera Eforum då detta berör Eforum mer än webbläsaren.

 

 

 

/T

Moderator för Webbläsare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med det är ju att man inte har någon behändig lista med taggarna, så man måste komma ihåg alla taggar. Det problemet blir ju extra stort om man kommer som nykomling till eforum, hur ska man då veta att det ens finns taggar att använda?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det problemet blir ju extra stort om man kommer som nykomling till eforum, hur ska man då veta att det ens finns taggar att använda?

Som ny medlem SKALL man läsa sidorna Så fungerar eforum. Gör man inte det har man ju bara sig själv att skylla. Där listas alla tangentgenvägar

 

EDIT: Därmed inte sagt att inläggsfönstret inte bör uppdateras för Opera. Men som sagt, någon får väl anmäla sig som frivillig.

[inlägget ändrat 2005-11-01 18:58:46 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du visserligen rätt i, men är det verkligen schysst att kräva att man ska komma ihåg dom utantill för att få använda dom? Speciellt när det är specifika eforum taggar. Jag har i alla fall inte sett samma taggar användas någon annanstanns.

 

Det skulle underlätta för mig om dom listades där andra browsers har knapparna. Så jag skulle uppskatta om dom fanns där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag tar mig lite tid inatt och uppdaterar inläggsfönstret till Opera. Mailar Erik resultatet så får vi se när det läggs in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag mailat Erik uppdateringarna. Snart bör Opera visa och hantera taggknapparna.

 

Observera att för Opera av versioner lägre än 8.0 så är funktionaliteten begränsad (vilket betyder att möjligheten att markera ett textstycke och ex. omge det med LOG-taggar via tryck på LOG-knappen, inte fungerar)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna, du kanske skulle fixa det för Safari oxå då du ändå är på gång! ;) Safari ska stödja textrange nu iom gårdagens uppdatering! (har jag för mig att jag testade)

 

Skämt å sido... Du hade ingen Safari att testa på va? Om jag får tid kan jag sätta mig o skriva det istället...

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju fixat för Opera, men man skulle ju kunna skriva en liten minilathund i inläggsfönstret.

 

Stödjer inte browsern Javascript/de funktioenr som behövs kan det ju stå en rad eller två med de taggar som finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämt å sido... Du hade ingen Safari att testa på va?

Nä, det är en av få läsare jag har möjlighet att testa på.

 

Mitt tips är att du tar källkoden från inläggsfönstret och tar bort kontrollen som utesluter Safari på rad 270 samt på rad 55 ändrar till att även tillåta Safari och se om Mozilla/Opera-varianten där fungerar även för Safari.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ville inte Safari med de små ändringarna, jag har dock sett att vissa såna här grejer fungerar nu för tiden. Får kolla mer noga på det nån dag så att även jag ser knapparna tror jag, inte för att jag själv använder de så mycket (obviously då jag sitter på Safari), jag har istället vant mig vid att skriva ut taggarna...

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tänkte ta och inviga detta genom att skriva ett tack men så ser jag att det ändå inte fungerar för mig.

 

Nu är det ju fixat för Opera, men man skulle ju kunna skriva en liten minilathund i inläggsfönstret.

 

Jag tolkar detta som att det ska fungera. Kanske blev något fel?

Jag kör Opera:

 

Version 8.5

Bygge 7700

Plattform Win32

System Windows XP

 

Java Sun Java Runtime Environment version 1.5

XHTML+Voice Insticksprogram har inte lästs in

 

Svensk version kan tilläggas.

 

Ok, Brynäsarn jag var nog ganska otydlig men dom senaste åren har jag kört Firefox. Tänkte dock återvända till Opera nu när annonserna är borta.

Jag vet att det fungerar som det ska med Firefox men jag är ju en Opera-anhängare i grund och botten :S

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar detta som att det ska fungera. Kanske blev något fel?

Nja, den kommentaren syftade nog mest på att jag hade skickat en lösning till Erik. Om Erik hunnit titta på det ännu (och självklart testa det innan sjösättning) är en annan fråga. Det kommer nog in såsmåningom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommentaren stod jag för och jag hade läst lite slarvigt. Att maila uppdateringen är ju inte samma sak som att den är införd :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha där ser man. Då kan man säga att även jag läste lite slarvigt som inte förstod det.

 

Får nog ta och beväpna mig med lite tålamod istället.

Surfa lungt :)

 

Och tack förresten..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det på min todolista, har varit väldigt hektiskt den senaste tiden bara

Ingen fara för min del, jag kör med FF och IE =)

Ville bara försäkra mig om att det kommit fram, jag skickade till fel adress först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Sista inlägget i denna tråd var så vitt jag kan se 2005-11-10 och nu är det 2006-01-31. Kan förstå att det finns annat som prioriteras högre än att tillgodose de få Operaanvändarna i landet (en av dem är jag). Jag bara undrar om ändringen kommer att införas och i så fall på ett ungefär när.

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny Andersson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...