Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemvetenskap...


B@bs

Rekommendera Poster

Har precis fått veta att jag har kommit in på systemvetenskapligt program på universitetet... Undrar nu vad en nyexad systemare tjänar i dag...? Har ju tre-fyra år kvar, men det kan vara lite intressant att se vad man ger sig in på? Är redan 30, så jag lär vara runt 33-34 när jag är klar dessvärre....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag ligger de i privat sektor på cirka 18.000:-

och ett par tusen mer i Stockholmsregionen.

 

Men hur arbetsmarknaden ser ut om 3-4 år vet

man ju aldrig. 1993 såg jag ett reportage i

Rapport om hur hopplöst det var att söka jobb

som nyexad programmerare. 3 år senare kunde

man välja hej vilt mellan olika arbetsgivare precis

som idag.

 

/Niclas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jusek, fackförbundet som representerar systemvetare rekommenderar 21'000 kronor i ingångslön.

 

I Stockholm ligger lönerna på en ca 24'000 - 29'000 kronor.

 

Observera dock att Systemvetenskap är ett mycket brett kunskapsområde varför du kan jobba med allt från test, applikationsutveckling, komponentutveckling, utformning till projektledning.

 

En testare kanske tjänar en 17'000 medan en duktig projektledare kan dra in en ca 40'0000.

 

- Micke, Systemvetare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

För guds skull satsa INTE på detta, jag har sett i framtiden och den ser inte ljus ut!!!

 

Satsa på vårdyrket istället, du slänger flera år av dit liv i sjön!!!

 

Lyssna på mig oraklet!! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För guds skull satsa INTE på detta, jag har sett i framtiden och den ser inte ljus ut!!!

B@bs skulle kanske ha uppskattat denna varning då frågan ställdes. I juli år 2000. Nu känns det en aning sent... ; )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En testare kanske tjänar en 17'000

 

Det var lågt... Jag skulle säga 25'+ om de har någon typ av erfarenhet i varje fall. En testledare 30'+

 

Projektledare behöver ju absolut inte vara systemvetare, hellre tvärtom.

 

Det som är intreesant i dag är bl.a.: Konfigurationshantering, Kvalitetssäkring, Arkitektur, Kravställning, Metoder och modeller.

 

Kodare går det ju 13 på dussinet av!

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det dummaste ja hört, skulle vårdyrket vara ett mer framtidsjobb än data ?

 

Bara för att alla juppies lyckades blåsa en bubbla i IT marknaden betyder det inte att behovet av systemerare / programmerare och dataingenjörer kommer minska i framtiden.

 

Just nu ser det taskigt ut men det ändrar sig snart, datorerna har kommit för att stanna i världen om du inte märkt det redan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*skratt* Eftersom jag skapade tråden för snart tre år sen, måste jag ju bara få svara...Är snart klar nu, tar examen till våren, har dessvärre inte hittat nåt jobb..

 

Framtiden ser väl inte för ljus ut just nu, men enligt Jusek lär det svänga så småningom. Den offentliga sektorn kommer att ha råd att anställa systemvetare som den privata (numera kraschade) sektorn tidigare bundit upp med skyhöga löner. Så lite framtidstro får man väl ha! Även om man inte kommer att sitta med 30 000:- i lön.

 

I värsta fall får man väl läsa magisteråret oxå, och hoppas att allt har ljusnat till nästa år!

 

Ha dé! / B@bs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppa på några datanätkurser nu då och dra ihop ett ciscocert eller två. Nätverkstekniker behövs alltid - dvs unga, kunniga sådana och inga fejk-tekniker :)

 

Det är ett bra sidospår...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...