Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Som en grabb i väntan på lördagsgodiset...


Gäst

Rekommendera Poster

Jaja, det vet jag väl att det egentligen heter så.., har jobbat med det här sen tidigt 70-tal.... Skivminne eller hårddisk, whatever, principen är densamma. Men ska vi märka ord så...;)

 

I vilket fall ser hela paketet ut så här. Datorn är en Ampex, minns inga specar utom att minnet var på 64kB. Lådan under är en floppydrive (eller flexskivminne som vi kallade dom då, nån kanske har nåt annat namn på dom) från Data General. 8tum.. Till höger står hårddiskdriven som det förra kortet är ifrån..

 

[bild bifogad 2005-11-05 17:24:07 av PeterLan]

769243_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar när/om windows kommer på DVD?

Vista betan kom på DVD.

 

Lödde med LÖDKOLV mitt första hemmabygge till dator, cirka 1985

Det var tider det:) Inte ens floppy hade man utan fick ladda program och data från en gamal Philps kassetbandspelare. När man skulle "modema" i den respektingivande hastigheten 300Baud (man räknade i Baud på den tiden) så lade man telfonluren över modemet.

 

Nä, nu låter jag som en gammal gubbe som tyckter att allt var bättre förr:thumbsdown:

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag känner till hur man byter "utseende" på XP. Högst antagligen ligger "felet" i att jag kör "klassiskt läge".

 

Varför klassiskt?

1) För att jag är "gammal".. (Tycker det är OK med "win NT"/98-grafik.)

2) Har bara en XP2100+ med 512MB RAM. Klassiskt läge går "mentalt sett" lite snabbare..

 

Det var bara det att ditt (Bosses) program (defrag etc.) såg HELT annorlunda ut än mitt..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ser på dina fina bilder Peter så slår mig tanken att datorer på den tiden var mer "mannliga" på något sätt:)

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

300 Baud! -Det var tider det! ;)

Mitt första modem klarade 1200! (300 fanns som "option")

 

GUI? -Linuxnördarna borde varit med på den tiden!

 

SYNTAX ERROR.....

(Eller blandar jag ihop det med min Commodore?)

 

Commodore var en annan "höjdare". 2kB som inbyggt minne, själv satte jag dit 16 extra kB som "bara" kostade 2500+moms.. Problemet var att inga program skrivna för 2kB funkade med 18 (2+16) kB.. Så man var tvungen att plocka bort "extraminnet" när man skulle köra "standardprogram"!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brödrost ja.. eller åtminstone en miniräknare.. Det är då själva den att jag inte kommer ihåg några specar om dom.. Minns i alla fall att det gick att köra 8 terminaler samtidigt på en sån därna apparat.

Vi byggde styrutrustning för värme och ventilation, och en sån dator klarade utan vidare av att styra all komfortventilation och VVS för ett ganska stort sjukhus eller hotell eller vad du vill. När man ser vad som behövs idag för att styra liknande grejor på min nuvarande arbetsplats, så går det åt rätt mycket mer maskinvara för ungefär samma saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det roliga i kråksången är att det faktiskt inte behövs särskilt mycket "datorkraft" för att styra diverse "avancerade" saker.. En enkel "brödrost" kan mycket väl klara av att skicka några gubbar till månen och på säkert sätt ta dessa tillbaka till jorden igen..

 

Med tanke på vilka "löjliga" datorer som krävs för att exempelvis styra det "smarta hemmet", är det konstigt att det gått så trögt med genomdatoriserade hem.. 1% av datorkraften (som typ notepad drar) av en modern dator, räcker för att styra och sköta ett helt hus!

 

Möjligen är det styr-och-reglerutrustningen som kostar pengar. Samt installationen..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...