Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"blink-blink-generationen"...


virtuosen

Rekommendera Poster

Jag vill inte erkänna det, men jag börjar nog tillhöra "blink-blink"-generationen!!

 

Dvs. den generationen som "förr" tillhörde dendär som tillhörde "köpa video" och därefter låta den stå och blinka på 00:00:00!!!

 

Tja, kanske inte riktigt så illa, men nästan;

 

1) Skaffade förra året en hårddiskvideo. Har ÄNNU inte lärt mig "alla" funktionerna!

2) Skaffade "trådlöst internet" hemma i våras. Ännu inte hunnit sätta igång det "på riktigt"!

3) Skaffade samtidigt en jättehäftig PDA för 6000:- Den ligger fortfarande i storts sett i skrivbordslådan..

4) Ny mobil med jättemånga funktioner.. Har i stort sett bara ringt "vanliga" samtal med..

5) En "miljon" nya TV-kanaler med tre abbonemang! -Tittar mest på SVT..

6) Dett där med EU?? -Åker omkring i EU nästan varje dag, handlar ÄNDÅ på fredag eftermiddag DYRT på systemet!

 

Häpp! -Jag tillhör nog trots allt "blink-blink"-generationen oavsett jag egentligen vägrar erkänna det!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag tror inte du behöver bekymra dig, själva grundstenen i blink-blink-generationen är ju det totala ointresset för ny teknik, skulle tro att alla som tillhör blink-blink var dom absolut sista i sin bekantskapskrets att skaffa en video och enda anledningen att den var utrustad med klocka var att det inte fanns en video utan klocka.:)

 

Du låter mer som en tvättäkta prylbög, finns inget som säger att man behöver utnyttja funktionerna så länge man har tillgång till dom så tidigt som möjligt :)

 

Själv investerade jag nyligen i ett nytt kök med induktionshäll och inbyggnadsugn med en väldig massa funktioner och ska sanningen fram så vet jag inte hur länge man ska koka ägg :) men snyggt och modernt är det :thumbsup:

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har flest prylar när han dör vinner, som det står på nån t-shirt.

:)

 

Själv tyckte jag det var jättekul med ny teknik förr, men dom senaste fem åren har jag blivit mer och mer ointresserad av nya prylar och vet inte ens längre vad nyaste processorn från Intel heter t.ex.

 

Fast jag tillhör inte heller blink-blink generationon för jag har ändå koll hur man använder grejerna, det är bara så enkelt att jag skaffat andra intressen dom senare åren.

[inlägget ändrat 2005-10-29 22:18:33 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä har du inget behov av en mobiltelefon, är det ju onödigt att ha en.

 

Det är en stor skillnad på att ha prylar bara för prylarnas skull, eller att ha dom för att man faktiskt har användning för dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en stor skillnad på att ha prylar bara för prylarnas skull, eller att ha dom för att man faktiskt har användning för dom.

 

Om behovet infinner sig först efter att man skaffat prylen hur blir det då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er allihopa

 

Jag har just krypit bakom TV:n och kopplat om en massa sladdar, för att kunna ställa om min ena video till vintertid. (Den är nämligen kopplad till AV2).

 

Min mobiltelefon använder jag som nödfallsgrej, för att kunna ringa efter taxi om det behövs, eller i andra nödsituatuoner. Det finns ju nästan inga telefonautomater längre. Jag brukar få sms:a iväg mina återstående pengar på kontantkortet, när tiden börjar gå ut. Jag skickade just iväg 50 kr till Röda Korset till Pakistan förresten.

 

Jag har nog en massa TV-kanaler eftersom jag bor i ett Comhem-hus, men jag orkar inte leta reda på dom. Jag hinner ju inte med att titta på allt som kan vara av intresse på dom "fem stora".

 

Jag kanske är bara blink-generationen?

 

Förresten, finns det någon på det här forumet som anser sig kunna allt om dom program som dom har på sina datorer??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snällt att du SMS:ar iväg dina återstående pengar på kontantkortet "innan kortet går ut".. Borde jag väl också göra på alla mina femtioelva kontantkort jag fått från diverse ställen, typ "flingpaket"...

 

Ville bara påpeka att på de flesta kontantkort som "finns" i Sverige, överförs pengarna som finns på kortet "till nästa år", bara man laddar det med minst 100 kronor.. Då "återaktiveras" kortet så det funkar ett år till..

 

(Om ni undrar vad jag gör med mina kontantkortstelefoner, har jag dom mest till inkommande samtal. Har alltså en "riktig telefon" i ena fickan, en "kontantkorts" i andra fickan. Funkar riktigt bra! De brukar ALDRIG vara urladdade samtidigt, samt man VET vilken telefon chefen ringer på!!)

 

 

:thumbsup:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej virtuosen

Ville bara påpeka att på de flesta kontantkort som "finns" i Sverige, överförs pengarna som finns på kortet "till nästa år", bara man laddar det med minst 100 kronor.. Då "återaktiveras" kortet så det funkar ett år till..

 

Jo det vet jag, men jag ringer ju aldrig upp mina pengar. Köper en påfyllning för 120 kr varje år och laddar, när tiden är nära att gå ut. Då kan ju lika gärna ge bort det som är kvar, ungefär.

 

Jag äter inte flingor så jag hade ingen aaaning om att det fanns kontantkort i dom:)

 

Sätt i gång och sms:a bara. Röda korset har just nu: Sms:a Akut till

72 105 så skänker du 50 kronor till insamlingen, hittade jag på deras hemsida, http://www.redcross.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
bmhson skrev:

Förresten, finns det någon på det här forumet som anser sig kunna allt om dom program som dom har på sina datorer??

 

Nej inte jag, och kanske främsta anledningen till detta är att jag inte ens vet vilka dom är.

Ibland öppnar jag en mapp som finns på skrivbordet som heter "genvägar till program att testa". Vid åsynen av de myriader av ikoner som den innehåller så stänger jag den förskräckt snabbare än kvickt.

 

Sedan loggar jag snabbt in på E-forum och skriver ett inlägg som jag åtminstone kan inbilla mig låter intelligent istället.

 

blink-blink²

amos

 

 

När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-31 00:51:32 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, finns det någon på det här forumet som anser sig kunna allt om dom program som dom har på sina datorer??

 

Om det man tillhör blink-blink-generationen bara för att man inte kan allt om de program man har på datorn så tror jag att ALLA som överhuvudtaget använder en dator tillhör den generationen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj, det där måste jag bara svara på:

Förresten, finns det någon på det här forumet som anser sig kunna allt om dom program som dom har på sina datorer??

Nej, jag har Excel på datorn. Vem kan allt om Excel?

 

Inte ens XLDennis vill jag lova.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer aldrig att tillhöra blinking-zero-generationen (inte "blink blink" ;))

 

Skaffar jag mig en pryl så vill jag kunna tweaka den och lära mig så mycket om den som möjligt

 

Och ja, jag är ett offer för "den som har mest prylar när man dör, vinner"-generationen. Det gäller ju bara att ha råd med allt som man vill ha, och helst ska det ju vara den bästa varianten.

Nästa prylinköp blir nog PVR med DVD±R och >= 160 GB HDD och HDMI. ;) (Antagligen en LG RH-7800H)

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
bmhson skrev:

Förresten, finns det någon på det här forumet som anser sig kunna allt om dom program som dom har på sina datorer??

 

Allt kan väl ingen om programmen, men självklart undersöker i alla fall jag programmen som jag installerar. Går igenom menyerna och försöker lära mig hur programmet fungerar.

 

Sedan finns där alltid en massa krims krams som jag inte har någon som helst nytta av att lära mig eller användning för.

 

Vad ska man annars ha programmen till om man inte vet hur det fungerar?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"den som har mest prylar när man dör, vinner"-

Verkar vara många som fastnat i den fällan. Prylar är onödiga och gör en inte lycklig. Bättre att använda pengarna på många och långa resor istället, det ger mer. Har man barn så skadar det dessutom inte att lägga undan en del till dem, till dess de för första gången ska ut i livet på egen hand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prylar är onödiga och gör en inte lycklig. Bättre att använda pengarna på många och långa resor istället, det ger mer.

 

Varför söka lyckan långt hemifrån om man kan hitta den i närheten?

 

Man ska göra det man själv tycker är skoj!

 

Men frågan som då dyker upp är: Hur vet man om man verkligen gör det som ger en själv mest eller om man lurar sig själv och egentligen skulle tycka att något helt annat var mycket mer givande?

 

Jag har aldrig lyckats lösa den nöten... ;)

 

[inlägget ändrat 2005-10-31 11:47:50 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger även pengar på resor (både i sverige och utomlands), eller för att umgås med familj och vänner.

 

Det är inte bara prylar som gäller.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför söka lyckan långt hemifrån om man kan hitta den i närheten?

Om inte saker som att träffa andra människor, ta del av andra kulturer och samla på sig upplevelser ger mer lycka och tillfredsställelse än en snyggt förpackad apparat med sladdar och kretskort i tycker iallafall jag att man lever ett fattigt liv. Men som sagt, alla skall ju göra det man själv mår bäst av.

 

Det viktigaste är ditt tillägg om hur man vet vad man mår bäst av. Det bästa sättet att nå den kunskapen är just att pröva på så mycket som möjligt.

 

Prylsamlandet och teknikbögandet har jag pysslat med större delen av mitt liv liksom resandet. Av de båda vet jag vad som ger mest för mig iallafall. Nu önskar jag bara att jag hade ignorerat det första från start, men det är lätt att vara efterklok.

 

Jag tycker alla borde få leva två liv, ett för att förstå vem man är och vad man vill och det andra för att hinna njuta av den insikten under så lång tid som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte saker som att träffa andra människor, ta del av andra kulturer och samla på sig upplevelser ger mer lycka och tillfredsställelse än en snyggt förpackad apparat med sladdar och kretskort i tycker iallafall jag att man lever ett fattigt liv. Men som sagt, alla skall ju göra det man själv mår bäst av.

 

Nu finns det ju en massa mer saker att göra än att antingen resa runt jorden eller sitta och sola sig framför skärmen, lite mer öppen än så är jag faktiskt ;)

 

Många verkar ju tycka att det är väldigt skoj och givande att resa och att resa långt bort. Jag har visserligen inte varit utanför Europa men rest en del inom Europa och visst har det varit skoj, men inte är det dessa resor som gett mig mest i livet.

 

Det finns så mycket att göra på närmare håll än Kuala Lumpur (jaja, bara ett exempel). Träffa människor går ju bra överallt och att uppleva saker kan man ju göra precis var som helst, bara man har ett öppet sinne tror jag.

 

Jag tycker alla borde få leva två liv, ett för att förstå vem man är och vad man vill och det andra för att hinna njuta av den insikten under så lång tid som möjligt.

 

Vem har sagt att man bara lever ett liv? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte saker som att träffa andra människor, ta del av andra kulturer och samla på sig upplevelser ger mer lycka och tillfredsställelse än en snyggt förpackad apparat med sladdar och kretskort i tycker iallafall jag att man lever ett fattigt liv. Men som sagt, alla skall ju göra det man själv mår bäst av.

 

Är det inte så att när man tycker att någon lever ett fattigt liv så grundar det sig på att man föreställer sig hur man själv skulle uppfatta det "fattiga livet" om man levde så? Inte nödvändigtvis att den som lever det "fattiga livet" upplever det som fattigt.

 

Jag tycker alla borde få leva två liv, ett för att förstå vem man är och vad man vill och det andra för att hinna njuta av den insikten under så lång tid som möjligt.

 

Så sant. Den gamle Kierkegaard sammanfattade problemet med meningen:

"Man förstår livet baklänges - men måste leva det framlänges" :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att när man tycker att någon lever ett fattigt liv så grundar det sig på att man föreställer sig hur man själv skulle uppfatta det "fattiga livet" om man levde så?

Visst är det så, jag kan ju inte basera mina åsikter på annat än vad jag själv känner och värderar. Men till mitt försvar så garderade jag mig med att säga att "alla skall ju göra det man själv mår bäst av. ".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill även se några från "bling-bling" generation komma med lite kommentarer...

 

Kännetecken bling-bling: mode, prylar, glitter

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen mobiltelefon... Är jag blink-blink?

Hej kompis!!!! Tur att vi bor i olika städer. Då slipper vi konkurrera om att bli sist i stan i alla fall;).

Nääh allvarligt talat. Om man bara använder videon för att spela upp hyrfilmer några gånger om året så känns det helt onödigt att ställa om klockan. Tycker att det är ett tecken på rationellt beteende mer än något annat (dessutom börjar det bli löjligt många maskiner med klocka nu, till och med förstärkaren har en!!!). Synd bara att det inte går att dölja den blinkande framsidan...

 

Om man verkligen är intresserad så är det en annan sak. Under min datorägartid har jag lagt ner otaliga timmar och löjligt mycket pengar på att få varje ny burk tyst. Och när sadeln på den nya gitarren gick sönder så satt jag och filade/sandpapprade i minst 8 timmar samanlagt innan jag kände mig nöjd med en av plastbitarna (Sen välte gitarrjäveln efter en vecka och bröt nacken, men det är en annan sak, snyft...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tillhör inte blinkblink generationen

 

däremot kan jag socialingengöra vad som helst

programmera djur och människor kattor råttor hundar och möss

jag kan cracka ett

helt samhälls system, sänka skepp ,sätta på och stänga av min tv

programmera en monitor dator skärm video.

jag kan cracka en liten vit muspekare på din förbannade skärm.

jag kan spela poker och sattsa på högsta korten och ta hem

spelet.

jag kan aktiemarknadens innersta kärna,men det har jag ingen

nytta av

jag tjänar inget på att socialingengöra något som helst

eller programmera djur

sänka skepp

programmera mina hårdvaror

eller något annat heller för den delen heller

 

blin blink genrationen

e ni rent av lite konstiga i huvudet

har ni förlorat lite hjärnceller

eller kan ni inte läsa manuallen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...