Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nää, nu ska pastorns son bli tjyv på riktigt!!!


softstate

Rekommendera Poster

Ursäkta mig men jag måste få skrika högt. Detta är inte klokt, än mindre rimligt.

 

När jag var 17 år snodde jag en vara i butik och blev tagen av en väktare. Jag erkände och det hela slutade med att eftersom varan var värd mindre än 600 kr så kontaktades visserligen mina föräldrar men jag blev inte dömd eftersom värdet understeg 600 kr. Och om jag gjort samma sak 1000 gånger det året och åkt fast varje gång hade jag visserligen blivit registrerad i brottsregistret men aldrig varit tvungen att betala några böter, endast lämna tillbaka eller ersätta varan.

 

Nu har jag god lust att gå in i en videobutik och sno en film. Ja ni förstår nog vilken film, "Hipp Hipp Hora" heter filmen och när jag snott den, ge bort den gratis till Antipiratbyrån.

 

Får jag då 80 dagsböter för detta?

Är en enda film som stulits en gång värd 16000 kr?

(Så mycket får man inte ens för en lyxhora, hur hipp hon än är)

 

Detta är en väl vald jämförelse efterssom just Antipiratbyrån i sina trailer jämför fildelning med just snatteri. Dessutom är 28 åringen dömd för att ha delat ut en film en gång. Alltså givit bort en stulen film.

 

"- Han har delat ut en film en enda gång utan ekonomisk vinning" står det. http://www.idg.se/ArticlePages/200510/25/20051025111743_CS/20051025111743_CS.dbp.asp

 

Vad är det som gör det så enormt mycket olagligare att släppa en i film i cyberspace i riktning mot antipiratbyrån än att sno en film i en butik och ge bort den till Antipiratbyrån.

 

BLLLLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!

 

Om jag skulle sno en film i timman från vår lokala videobutik och ge dem till antipiratbyrån och inte skulle jag väl bli dömd för det? Ändå har 28 åringen bara gjort det en gång.

 

-------------------------------------

 

Förlåt mig än en gång för att jag kladdar mina känslor på detta annars så fina forum, men min slutsats är att jag inte kan erkänna det rättsväsende och den ordningsmakt som dömer så godtyckligt.

 

Så nu blev jag ANKARKIST!

Död åt...

Nä jag lungar nog ner mig så småningom men klockan är 06:29 och jag har inte kunnat sova en blund inatt. Får väl långtidssjukskriva mig tills eländet är överklagat.

 

(jag är 33 år så lugn, det var inte jag)

 

[inlägget ändrat 2005-10-28 06:51:32 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domen ska överklagas, jag tror att straffet blir sänkt i högre instans.

Om inte vårt rättssytem är helt genomkorrumperat förstås, verkar som om Sveriges rättsapparat drivs privat av företagen numera.

 

[inlägget ändrat 2005-10-28 12:05:44 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...