Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ofrivilligt "delay" i Ableton Live 5


2-V

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag inte ens vet om jag kommer kunna formulera så det blir förståeligt, men jag ska försöka.

 

Jag har skaffat Ableton Live 5 för att göra musik på datorn, men nu är det så att det är något krångel med audioinspelningen som gör att det helt enkelt inte går. Så fort jag kopplar in t.ex. en mikrofon eller gitarr och ska spela in läggs det ett enormt "delay" på alla ljud (INTE en effekt, förmodligen är det det här med latency som krånglar, men jag förstår inte alls vad det är eller hur man ska åtgärda problemet). Nu vet jag inte om det har med Live att göra, förmodligen inte, utan snarare med ljudkortet eller så? Är det någon annan som har upplevt det här problemet och som vet vad man ska göra åt det? Jag har följt alla instruktioner om hur man ställer in audioinställningarna m.m.

Problemet med ljudet var först bara när jag hade Direct X-inställningen, ASIO-inställningen funkade inte alls (det kom inga signaler alls). Då testade jag att ladda ner ASIO4ALL, men då blev det samma delaygrej med ljudet som i Direct X-inställningen.

Jag har testat att ändra buffer size och allt möjligt..

 

Snälla snälla hjälp mig jag vill så gärna göra musik!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har precis börjat med ableton. Upptcäkte samma problme men med midin. Det visade sig att man ändrade samplingraten där.

 

Latency har bara med medhörning att göra. Då du spelar in och vill lyssna på dig själv i högtalare/hörlurar samtidigt så kan man ändra fördröjningen (har nog med fördröjningar i ledningar att göra) men den är ointressant för inspelningen.

 

Vill du ändå ändra detta så följ instruktionerna i input settings i abliton programmet 8tror det heter input settings). Du ska koppla en ljudkabel från en av ljudutgånganr på datorn till högtalarutgången om jag fattat det rätt. Sen följer du instruktionerna och ställer in latency som Abliton beskriver.

 

Annars tror jag att det är så att du ska skaffa ett ASIO ljudkort. jag har sett på nätet att ASIO4ALL inte är att lita på och att DirectX suger.

 

Hoppas du får det att funka om du itne redan fått det.

 

/Niklas som ägnat större delen av kvällen/natten att konfigurera Abliton och som är hyfsat rookie men LYCKADES!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...