Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows startar inte

turkiskpeppar

Recommended Posts

turkiskpeppar

Hejsan!

Nu har jag försökt med det mesta men inget fungerar. När jag startar datorn hänger den sig vid windows inloggningsbild. När jag installerar om windows xp pro så fastnar den där då också!

Vad har hänt o hur löser jag det?

MVH

turkiskpeppar

turkiskpeppar

Nej det kan jag inte. skärmen blir grå o sen står markören högst upp till vänster o blinkar bara. Kommer inte där ifrån.

Vad gjorde du för ändringar i datorn när den sist fungerade?

Om du inte gjort några ändringar så kan det vara ett hårdvarufel.

Hur började problemen, är det en nyinstallation eller lade du till någon hård- eller mjukvara?

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

turkiskpeppar

ingen aning då det är mina föräldrars burk. Jag har fått igång felsäkert läge ibland men senaste tiden fungerar det inte alls, har dock formaterat hårddisken nu, men kan inte installera xp. Vilken komponent kan det vara?

Det kan väl vara i princip vad som helst även om jag tycker att ett minnesfel låter troligast. Ladda hem Ultimate Boot http://www.ultimatebootcd.com/ bränn på en skiva som du sedan startar från och kör testerna.

-nisse

I don´t have a solution;

turkiskpeppar

ska jag bränna ner den på ngt speciellt sätt?

Han hittar inte cd-romen om det inte är en windows installations skiva i spelaren.

Du laddar hem den från den här direktlänken http://surl.se/vpv (så slipper du leta).

Det är en exe fil som när du klickar på den packar upp sig själv till en iso fil (en disk image).

Från ditt brännar program så väljer du att du skall bränna en CD från en iso (image).

När du är klart så har du en skiva som du kan starta datorn i från. Så i med skivan och datorn startar, efter en liten stund så kommer det upp en meny där du kan välja vilket test som du vill köra.

-nisse

I don´t have a solution;

När du är framme i "Main Menu" ska du trycka på F8 eller F9, Boot first (eller second) hard disk.

John Morgan, MCSE (Microsoft Certified System Engineer)

turkiskpeppar

Om jag trycker F8 blir bara skärmen svartgrå o markören blinkar högst upp till vänster som vanligt. Tänk på att jag har inget operativsystem installerat just nu. Om jag sätter in installationsskiva så tar han den o läser in massa information men sen rätt som det är blir skärmen svartgrå o det händer ingenting...

Om det är något minnesfel så kommer värdet bredvid/under (kommer inte ihåg riktigt hur det såg ut) Errors att räknas upp. Man kör programmet tills det har gått några varv (loops?), beroende på hur mycket minne man har så tar det kanske en timme. Man kan gärna låta programmet stå och gå en natt om man vill vara riktigt på den säkra sidan.

Memtest86-programmet står det lite mer om på den här sidan:

http://www.memtest86.com/

turkiskpeppar

Jag ser var error står. Körde bara ett varv igår. Kör memtest 86+ nu får låta det stå på under tiden jag jobbar får jag se ikväll när jag kommer hem hur det ser ut.

turkiskpeppar

Nu har det stått på o efter 35 varv så är det inte ett enda error. Ska jag köra några fler tester? Skulle ju vara bra o veta om det är hårdvarufel vilken komponent det är så jag inte köper fel :-)

Bra att minnena verkar vara felfria:thumbsup: Prova att köra CPU testet också, i Ultimate Boot tryck F1 och sedan F4 och kör ett par timmar (jag tror inte det är problemet men skall man vara grundlig så är det en bra ide).

Det fel som ligger närmast tillhands nu är nog att det är hårddisken som bråkar. För att testa den så är det bästa att tanka hem ett testprogram från hårddisktillverkarens webbplats. Det finns även disktest program i Ultimate Boot men du måste veta fabrikatet på din hårddisk.

-nisse

I don´t have a solution;

turkiskpeppar

Nu har jag äntligen testat med en annan hårddisk men får samma fel. Startar jag utan skiva kommer jag till val om felsäkertläge men vad jag än väljer startar datorn om. Om jag sätter in xp installationsskivan läser den ett tag men sen blir skärmen gråsvart o mnarkören blinka uppe till vänster som förut. Så hårddisken bör det inte heller vara. Åter står väl istort sätt bara grafikkort o moderkort.

Finns det ngt sätt o ta reda på vad det kan vara?

Tacksam för svar, far min börjar bli otålig :-)

Startar jag utan skiva kommer jag till val om felsäkertläge men vad jag än väljer startar datorn om.

Låter inte så konstigt då XP på den nya disken inte är installerad på din dator. Man kan inte ta en bootbar HD från en annan dator och räkna med att den fungerar.

Om jag sätter in xp installationsskivan läser den ett tag men sen blir skärmen gråsvart o mnarkören blinka uppe till vänster som förut.

Konstigt. Det fungerade ju att boota från Ultimate CD, är du säker på att din XP skiva är helt OK?

Finns det ngt sätt o ta reda på vad det kan vara?

Plocka ur allt (kanske inte CPU), minne, kablar till HD/CD + stömen till moderkortet, alla kort inkl grafikkortet. Sätt tillbaka minne och grafikkort + CD, testa att boota. Fungerar det så kopplar du in HD och testar.

Om du inte får några ledtrådar till felet på det här sättet så blir det till att köra fler tester t ex en riktig "hårdkörning" av CPU, inte för att jag tror att det är ett CPU fel utan för att testen stressar moderkortet.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

turkiskpeppar

Tack så mycket. Jag plocka ner datorn i molekyler o satt ihop den igen så fungera den :-) Nästan iaf, ibland när jag startar om hänger sig datorn vid windows inloggningsbild, men startar jag om burken så hoppar den igång. Är det ngt o vara orolig för?

Den blev så bär jag satt in övriga komponenter efter hårddisken. Tog bort ljufkortet men fortfarande så, tog bort nätverkskortet o då hoppa datorn igång. Provade o sätta tillbaka korten o då fungerade den. Men sen ibland strular den. Är det nätverkskortet?

Är det nätverkskortet?

Inte alls omöjligt. Drivrutinen för nätverkskortet laddas i och för sig lite tidigare under booten men i samband med inloggningen så "accessas" nätverkskortet (beror lite på hur XP är konfigurerat).

När den "strular" vid inloggningen har du provat med att vänta ungefär lika lång tid som det tar att gå och hämta en mugg kaffe (så att XP hinner göra en "time out" på nätverkskortet)?

Som jag förstod dig så funkade det när inte nätverkskortet är monterat, prova med att plocka ut det och testa att starta flera gånger så att det inte är en tillfällighet som vi drar felaktiga slutsatser av.

-nisse

If at first you don´t succeed,

redefine success.

turkiskpeppar

Läste ditt svar o skulle börja testa. Tänkte bara se om den gick igång med nätverkskortet i, efter att ha stått avstängd under natten. Självklart hängde den sig. Tog bort nätverkskortet men den hänger sig iaf... så hur jag än gör just nu kommer jag till där man ska välja vilket felsäkert läge man ska starta i eller senaste fungerade konfugeration men vad jag än väljer så kommer antingen windows bilden upp o hänger sig eller blir skärmen gråsvart o markören blinkar uppe till vänster!

Så det verkar inte vara nätverkskortet iaf, så vad kan det vara???

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...