Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bokstäverna på TFT


Mitt Alias

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nyss köpt en TFT skärm. Jag tycker bokstäverna i allmönhet ser väldigt dåliga ut i jämförelse med vad de gjorde på CRTn. Varför blir bokstäverna konstiga? Kan man ändra detta?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra till skärmens rekommenderade upplösning och se om de fortfarande ser konstiga ut.

I allmänhet är det så att platta bara är bra med deras rekommenderade upplösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du har kantutjämningen på teckensnitten igång. Högerklicka på skrivbordet och välj inställningar, fliken Utseende, knappen Effekter och välj ClearType som metod för att utjämna kanterna på skärmteckensnitten.

 

OBS, ovanstående tips funkar i Windows 2000 och Windows XP.

 

 

- devilwithin

---

It´s not nerdy to wish for a BFG10k for xmas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa även att använda funktionen Auto Adjust (eller liknande benämning) i skärmens menyinställningar.

Funktionen ClearType upplevs göra texten otydlig av vissa, men den går att justera för bättre resultat med hjälp av denna länk: http://www.microsoft.com/typography/ClearType/tuner/Step1.aspx

Gillar du det inte, byt tillbaka till standard.

Men viktigast av allt är nog ändå emoffs tips om att du använder skärmens rekommenderade upplösning.

 

Punkt bortredigerad på skribentens önskemål.

Maratonmannen - Moderator

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-28 08:34:22 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt upplösning + uppdateringsfrekvens, typ 60 Hz, andra frekvenser som skiljer sig från skärmens rekommenderade ger oftast suddig text.

 

Mvh

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle svarat precis tvärt om, på min PC på jobbet så var ClearType ifyllt som default och det såg för taskigt ut, när jag kryssade bort det och valde standard så blev det knivskarpt på skärmen... (XP Professional)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänvisar återigen till länken för ClearType-justering. Den är ett måste om man ska använda ClearType. Noteras bör även att ClearType är designat för TFT/LCD-skärmar, och ger inte alls nån bra effekt på CRT-skärmar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...