Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sverige är fantastiskt


cccccccccc

Rekommendera Poster

Inte för att jag tycker att bilinbrott är bra, men att jaga ifatt en flyende person och slå ner honom kan väl knappast räknas som "bra", eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men att jaga ifatt en flyende person och slå ner honom kan väl knappast räknas som "bra", eller

 

Håller med, fast samtidigt tycker jag inte att det var ett tillräckligt allvarligt brott för att motivera nekandet av svenskt medborgarskap.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom han inte hann fullfölja inbrottet i bilen och eftersom Balek ingrep blev det en friande dom.

 

Är det inte olagligt att påbörja ett brott?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt så kan kvällstidningarna vinkla saker så att det blir lagom sensationellt.

Själv tar jag inte allt för allvarligt på det som skrivs i kvällstidningarna längre. Dom har gått från nyhetsblad till skvallerpress.

 

/Neo

There can be only one...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte att det var ett tillräckligt allvarligt brott för att motivera nekandet av svenskt medborgarskap

 

Nej det kanske var lite väl häftigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte olagligt att påbörja ett brott?

 

Intressant fråga! När har man egentligen påbörjat inbrottet? När man närmar sig bilen? När man plockar upp verktygen? När verktyget snuddar vid bilens plåt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synnerligen

 

Man brukar väl kunna bli dömd för tex stämpling till mord som väl inte är mycket mer än att man har tänkt/planerat det utan att genomfört. Finns det ingen "stämpling till bildstöld" :)

 

Edit:

Försökte hitta vad "stämpling" egentligen innebar men lyckades inte. Hittade dock detta som kanske är intressant i sammanhanget:

 

 

12 § För försök eller förberedelse till stöld, grov stöld, rån, grovt rån, tillgrepp av fortskaffningsmedel eller olovlig kraftavledning, så ock för stämpling till eller underlåtenhet att avslöja rån eller grovt rån dömes till ansvar enligt vad i 23 kap. stadgas. Skulle tillgrepp av fortskaffningsmedel, om brottet fullbordats, hava varit att anse som ringa, må dock ej dömas till ansvar som nu sagts.

 

och i kap23 står bla:

1 § Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten.

Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.

 

Så man kan teoretiskt sett bli dömd för försök men tingsrätten måste väl ha ansett brottet som ringa om det hade fullföljts eller att det inte gick bevisa att han skulle stjäla bilen.

 

[inlägget ändrat 2005-10-27 16:34:13 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Sverige e SKIT! De höjer skatten, straffar " de goda " och tom vill Idrottsministern Bosse Ringholm förbjuda kampsport!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, fast samtidigt tycker jag inte att det var ett tillräckligt allvarligt brott för att motivera nekandet av svenskt medborgarskap.

Det måste ju samtidigt balanseras mot saker som om han har flyktingstatus. Självklart skall kraven på medborgarskap sättas högt om man inte har något att frukta om man inte får stanna. I det här fallet är det ju svårt att uttala sig när det inte framgår hur allvarlig misshandeln var. AB vill ju självklart vinkla detta mot MV och tingsrätten så då kanske detaljer om detta har "glömts".

 

Är det inte olagligt att påbörja ett brott?

Visst är det så. Jag blev själv dömd en gång för försök till försäkringsbedrägeri (ej utfört av illvilja utan ungdomlig desperation).

Som ett annat exempel, ta "bandy-stjärnorna" som planerade ett stort rån, de åkte dit enbart för planerandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så jävla sjukt att brottslingen blir friad och han som försvarar sin bil åker dit.

Hittar inga ord nästan.

 

Nästa dag är väl han som friades och gör inbrott i en ny bil.

Tyckte han som gav sig på inbrottstjuven var lite för mild nästan. Sånt där slödder finns det ingen plats för i samhället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara en sak.. Sverige är ett "USA wannabe" land..

 

 

 

/Andreas

------------------------------------------------------------

Jag började banta och svor nykterhetseden.

På fjorton dagar förlorade jag två veckor. - Joe E Lewis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gorman: Apone! Look... we can't have any firing in there. I, uh... I want you to collect magazines from everybody.

Frost: What are we supposed to use man? Harsh language?

 

--Aliens (1986)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVAR: Sverige är fantastiskt

Det är så jävla sjukt att brottslingen blir friad och han som försvarar sin bil åker dit.

I det här fallet fanns två brottslingar.

[inlägget ändrat 2005-10-28 10:40:23 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har det med det här att göra? Det här är ju raka motsatsen till vad som skulle hända i USA. I USA skulle killen i bilen inte blivit straffad för han försvarade sin egendom han skulle förmodligen till och med kunna skjutit inbrotttjuven (vilket inte är helt otroligt) och fortfarande inte bli dömd för något brott. Är ju tvärt-emot vad som händer här så hur gör dett Sverige til lett usa-wannabe land?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att aftonpressen skriver som om deras läsare tror att de vill att Sverige ska bli som USA?

 

Det är väl bra att man inte får puckla på folk hur som helst som någon slags hämnd för något som hänt en stund innan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmmm.... Men det var ju av en väldigt god anledning de inte fick skjuta! Jag tror inte heller inbrottstjuven var på väg att slita bilägaren i småbitar ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja självklart är det ju bra att man inte får puckla på någon, brottsling eller inte, man bör ju få skydda sin egendom och sitt eget liv..

Det jag menade var att i USA skyddar dom brottslingarna.. Jag kan ta två exempel som jag sparade från nån sajt på nätet:

 

19-åriga Carl Truman från Los Angeles fick 74.000 dollar och sjukhusräkningen betald för att hans granne körde över hans hand med sin Honda Accord.

Mr. Truman glömde kolla om det satt någon bakom ratten på bilen när han skulle stjäla grannens navkapslar.

 

Jerry Williams från Little Rock i Arkansas, tilldelades 14.500 dollar plus att han fick alla sjukhusräkningar betalda efter att ha blivit biten i baken av grannens hund.

Hunden satt fastkedjad inne på grannens gård, som var helt inhägnad.

Juryn tilldömde Mr Williams ett lägre skadestånd än han hade ansökt om. De tyckte nämligen att Mr. Williams själv kanske varit ansvarig för att reta upp hunden, eftersom han hade klättrat över staketet och skjutit på hunden upprepade gånger med sitt luftgevär.

 

Jag tror fullt och fast på att det kommer bli såhär i Sverige också till slut.

Det är ju iallafall påväg.

 

 

 

/Andreas

------------------------------------------------------------

Jag började banta och svor nykterhetseden.

På fjorton dagar förlorade jag två veckor. - Joe E Lewis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"stämpling till mord" är väl när du får någon annan att utföra det? Eller hjälper någon annan att utföra ett mord?

tror jag i alla fal...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina exempel ar nog inte så bra... Båda dessa exempel är listade som "fabricated":

 

http://www.stellaawards.com/bogus.html

 

Nog för att det kan finnas många märkliga historier om rättsväsendet i USA men många av dem har nog inte så mycket med verkligheten att göra.

 

 

[inlägget ändrat 2005-10-28 11:29:51 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, mitt misstag, hade ingen aning om att dessa var uppdiktade..

Men men, det kan vara mer sanning än vad dom erkänner? Men det lär väl aldrig vi få reda på..

 

 

 

/Andreas

------------------------------------------------------------

Jag började banta och svor nykterhetseden.

På fjorton dagar förlorade jag två veckor. - Joe E Lewis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej så sant, egentligen har man ju själv ingen aning om vad som är äkta, påhittat eller mer eller mindre "tillskruvat". Och skriva en websida som säger det ena eller andra kan ju vem som helst göra.

 

Man får väl flytta dit helt enkelt och se med egna ögon :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror iofs att Stella Awards har ganska hög trovärdighet. Har fått derats nyhetbrev nångång förut tror jag och dom brukar ha referenser domstolarna och de riktiga domarna (om det nu överhuvudtaget finns någon).

 

Hur som helst känns det trovärdigare än "två exempel som jag sparade från nån sajt på nätet"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...