Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SATA RAID-jidder och problem.


EmptyMy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter månader av krångel och meckande har jag äntligen fått mitt defekta grafikkort utbytt av komplett. Jag skulle bara montera ihop burken igen och allt skulle vara frid och fröjd. Trodde jag. Jag hoppas verkligen att någon vill ta sig tid att hjälpa mig med mitt problem. Kompletts support är visserligen trevlig, men de verkar ha slut på idéer (har ringt dom hela dagen)

 

Först ville inte Windows installeras. Om jag bootade från skivan och tryckte F6 för att installera drivrutinerna till SATA-hårddisken från diskett så stannade installationen när man skulle välja partition att installera på. Ett felmeddelande förklarade att hårddisken inte kunde hittas. Om jag däremot lät bli att installera rutinerna från disketten, så fortlöpte installationen lite längre. Disken hittades (med Id:0 och annat märkligt (?)), den kunde formateras och man kunde skapa en partition. Filer kopierades till den, men när datorn startades om för att påbörja den "riktiga" installationen, så bootade den bara från skivan och började om installationen från början, varpå jag fick höra att det inte gick att installera windows eftersom ett operativsystem redan fanns på partitionen (första halvan av installationen hade ju kopierat över massa filer, så det var väl det det handlade om). En oändlig loop alltså.

Jag nollställde CMOS och fingrade på alla bios-inställningar jag kunde hitta men inget fick min dator att vilja fortsätta installationen.

 

Sen uppmärksammade jag att under uppstarten så kunde man trycka F10 för att starta något som kallades "RAID setup utility". Jag var desperat och kollade in vad det handlade om. Jag vet inte exakt vad "raid" innebär, men jag inbillar mig att det är något som man sysslar med när man har flera hårddiskar, och något jag därmed inte borde behöva bry mig om? Väl inne började jag fingra på saker. Create new array. Visst, varför inte? Mirror? Striped? Whatever. Jag skapade en sån i alla fall, och se där - Windows installerades!

 

Dock kommer det upp ett litet felmeddelande som säger att ny maskinvara (bla bla raid) inte kunde installeras varje gång windows startas. Dessutom går det inte att installera några drivrutiner till grafikkort, ljudkort med mera. Min dator är ungefär lika underhållande som en äggvisp just nu. Gneh. Om jag deletar arrayn i "raid setup array" så startas inte windows alls och allt är som förrut.

 

Kan någon förklara? Vad har jag gjort, och vad bör jag göra? Jag blir tokig. Köpte datorn i våras och har inte haft igång den alls knappt.

Tack på förhand

/Tommy

 

MSI K8N NEO4 F, nForce4

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är näst intill 100 på att du inte skall behöva någon diskett till SATA (om du inte kör raid och det gör du inte)

 

När det inte fungerade att boota från disken (under XP inst) hade du då slagit av raiden i "SATA Device Configuration", den skall vara "Disable" (sid 3-18 i manualen)?

 

Är du riktigt säker på att "Boot Sequence" är rätt inställt (sid 3-19) ? Om du går in och tittar under "Hard Disk Boot Priority" är då rätt SATA port inställd (du har ju fyra)?

 

Börja med att kolla de här sakerna och återkom.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg. Jag testade en sista gång och dubbelkollade allt som du sa, och vet du vad? Det funkar!! Jag trodde att jag gjorde allting rätt från början, men uppenbarligen var det väl något som var snett. Än en gång tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...