Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips vid datorköp, tack.


Ultra

Rekommendera Poster

Det jag hade tänkt mig är att dubbla minnet till 2024 MB

 

Bra idé. Välj hellre 2x1024 i stället för 2x512, åtminstone så länge du vill att många nya och kommande spel ska kunna gå riktigt mjukt. Och de gånger de handlar om spel går förresten Paket 2 bort med en gång, läs det här inlägget:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=731760#732060

 

Angående DDR eller DDR2 kan man än så länge iaf ställa sig lite frågande till den riktiga betydelsen av prestandaskillnaden dessa emellan..? En gammal sanning som fortfarande gäller är att: själva minnesmängden är långt viktigare än minneshastigheten. Men Paket 1 har med dess 6600GT ett modernt mellanklasskort, modernt i den bemärkelsen att det stödjer DX9.0c fullt ut. 6600GT presterar bra i helt nya spel så länge man inte vräker på med för höga upplösningar och är bortskämd med att alltid kunna använda såväl antialiasing som anisotropisk filtrering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då får det nog bli paket 1 med lite tillägg.

 

Men vad är det för skillnad på att ha 2x1024 och 4x512, vilket rekommenderas?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fyra dimmslotar men de är gjorda för att kunna funka parvis i dualchannel. Två st har en färg och två har en annan. Man kan använda slotarna för vanlig singelchannel, men lägger du i samma minnesmängd i respektive dimm-par kommer de att funka i dualchannelmode. T ex 2x128 + 1x256 = 512 i dualchannel. Andra kombinationer är givetvis möjliga, men är inte mängden minne lika stor i varje dimm-par förloras möjligheten för dualchannel.

 

Min rekommendation är fortfarande 2x1024 (i stället för 4x512) för att inte redan från början ockupera samtliga minneslotar. Det är sällan någon särskilt bra idé att inte ha någon slot alls ledig för framtida uppgraderingar. 2GB kan te sig som en ofantlig mängd idag men det kommer det inte att göra om ett par år eller så. Och vem vet vad framtida krav angående minnesmängden kommer vara? En vacker dag kanske du känner att du behöver ytterligare 2x1024 för att sen ha totalt 4x1024..? Idag låter 4GB iofs som en helt vansinnig mängd ifall det inte är för serverbruk, men ingen kan idag säga vad som kommer behövas längre fram i tiden. Alltså, 2x1024 till att börja med, men i slotarna av olika färg i moderkortet för att köra dem i dualchannel..! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN skrev:

 

Min rekommendation är fortfarande 2x1024 (i stället för 4x512) för att inte redan från början ockupera samtliga minneslotar.

Min åsikt också, men inte just bara för att inte ockupera alla 4 minnesslotar, utan också för att det blir mindre belastning på minneskontrollern. Vill man trimma/optimera minnena så är det 2 minnesmoduler som gäller, för att uppnå bästa resultat. I alla fall det är vad som diskuteras på de forum som berör mina minnen och moderkort. Och även minnestillverkarens presenterade optimala värden är framtagna med två moduler.

Ångrar att jag köpte 4 x 512. I dag finns 2 x 1024, men tyvär allför dyra. Vem vill köpa Corsair 4 x 512 DDR2 PC8000 240-pin (2 x 2 matched CM2X512)?

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-13 09:17:34 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja svara på ett annat sätt .

Många kommer säkert att ha invändningar.

 

Men detta är i alla fall mina ord och erfarenheter:

 

Jag hade för en tid sedan en Mac (Apple) med 136 Mb arbetsminne(internminne) och en hårddisk på 4 Gb .

 

* Det som var mycket och förinstallerat på den tiden var 8 Mb arbetsminne och 2 Gb hårddisk.*

 

*** Jag hade således en "Super-Mac" ***

 

Jag kunde med den göra allt som man kan göra med en dator:

 

Redigera LJUD och RÖRLIGA bilder (Mer kan man inte göra med en dator)

 

. Om du köper en hopplockad dator, så vet du inte riktigt vad du får

. Om du köper en av de kända fabrikaten, så sitter du säkrare i båten

. Om du köper en Mac (Apple) så sitter du riktigt säkert i båten

 

Jag kan numera gå in i vilken affär som hels och köpa den enklaste tänkbara Mac (Apple) och med den kan jag göra allt som går att göra med en dator i dag.

 

 

Kunde jag med min Super - Mac ( 136 Mb och 4 Gb) göra allt, då kan jag med dagens enklaste Mac göra allt i dag också.

 

 

. Är man riktigt duktig , då kan man bygga ihop en dator som duger.

. Är man osäker, så bör man gå på säkra enkla kort( kända fabrikat) ..........

 

Även den enklaste dator av gott virke duger till det mesta.

 

* Skall du köpa till något, så köp internminne (så du har dubbelt så mycket som följer med den enklaste modellen Ex: Om den enklaste modellen har 1/2 Gb så köp till 1/2 Gb så du får totalt 1 Gb. Om den enklaste modellen har 1Gb så köp till 1 Gb så du får 2 Gb osv)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-11-13 13:39:14 av landmyr]

[inlägget ändrat 2005-11-13 13:46:36 av landmyr]

[inlägget ändrat 2005-11-13 13:55:38 av landmyr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mors, igen!

 

Hur gör man om man vill veta vad som sitter i den gamla datorn? I "systeminformationsrutan" går det ju att se vilken processor, hastighet och minne som finns, men om man vill ha mer info måste man plocka isär datorn och kolla "fysiskt" på alla delar vad det är för nåt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...